Odborný článek

Čarodějnický týden

14. 4. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Ludmila Burianová
Spoluautor
Ilona Samoláková

Anotace

Inspirací pro tvorbu projektu byl zájem dětí o četbu pohádkových knih, které si děti z domova přináší do MŠ. Projekt nabízí činnosti, které lze přizpůsobit všem věkovým skupinám. Učitelka zvolí do čarodějnického týdnu pouze některé, a to s ohledem na zastoupení všech pěti oblastí RVP PV. Příspěvek přispěje k seznámení dětí s tradicemi a zejména lidovými zvyky. Účinně napomůže k rozlišování dobra a zla.

Hlavní zaměření:
  • poskytnout dětem příležitosti k pochopení dobra a zla
  • seznámit děti s lidovými zvyky a tradicemi

Motto - Čarodějky, je náš den, oprašte koště a pojďte ven!

Motivační pohádka O perníkové chaloupce
  • práce s textem
  • řazení obrázků dle posloupnosti děje
Jazyk a řeč
  • povídání o čarodějnicích, vytváření charakteristiky
  • Kdo je čarodějnice?
  • Kde všude jsme se v pohádce s čarodějnicí setkali?
  • Jak ji poznáš? (má koště, bradavici)
  • Co všechno umí?
  • Jaké měla vlastnosti? (rytmizace slov).
  • Jsou zlé i hodné - věštkyně, léčitelky, které zahánějí nemoci, znají kouzelnou moc bylinek, vůni koření)
  • vytváření čarodějnické řeči, doprovod na hudební nástroje (činely, ozvučná dřívka, hrnce, pokličky, vařečky...)
  • rytmizace říkadel s čarodějnickou tématikou, hry se slovy (viz příloha)
  • Kdo pomáhá čarodějnici? (černý kocour, havran, netopýr, had, žába, pavouci, kouzelná hůlka, létající koště, brouci, můry)
  • Co bys vykouzlil, kdybys uměl čarovat?
Výtvarné a pracovní činnosti
  • kolektivní práce - čarodějnice (hlava - kašírovaný nafouknutý balonek, vlasy z proužků novin, šaty z pytloviny, koště z klacíků)
  • omalovánky čarodějnic-kresba voskovým pastelem
  • výtvarné čarování - výtvarná technika i námět dle výběru dětí
  • experimenty s barvou (míchání barev červená-zelená, červená-modrá, modrá-žlutá)
  • výroba loutky čarodějnice - do čtverce látky umístíme chomáč vaty, látku stáhneme provázkem, tak nám vznikne hlava loutky, na kterou připevníme vlasy ze sisalu a dokreslíme obličeje
  • šátek pro čarodějnici - zapouštění barev na látku
  • stavba perníkové chaloupky (využití žebřin, kusů látek, pomalovaný papírový karton polepený perníčky, postupné vybavovaní obydlí)
  • vytváření pavučin provlékáním provázku na žebřinách
    perníčky - malování, vystřihování, dekorativní zdobení (špejle, běloba, tuš)
  • příprava perníkového těsta, vykrajování perníčků tvořítky, pečení, ochutnávka
    vaření bylinkového čaje proti zlobení
Pomocníci čarodějnice
  • kocour - vystřihování a vymalování šablony, nalepování kousků vlny
  • havran - tisk korkem nebo houbičkou
  • had - navlékání ruliček od toaletního papíru nebo kalíšků z plata na vajíčka
  • pavoučci - kresba tuší, vystřižení, nalepení na pavučinu
Grafomotorika
  • ježibaba čaruje (uvolnění zápěstí ruky, krouživý pohyb zápěstí)
  • kouř - jak se kouří z lektvaru (uvolňování paže, krouživý pohyb paže)
  • pavoučí síť (uvolňování ramenního kloubu, vytváření linií spojováním bodů)
Operace s materiálem
  • manipulace s perníčky - třídění dle tvaru, velikosti, počítání 1-6
  • hledání cesty do chaloupky (cesta krátká x dlouhá, využití barevných stuh, práce ve dvojicích)
Pracovní listy
  • hledání stínů (malá čarodějka, kocour, žába)
  • labyrint - čarodějnice hledá cestu domů (zakreslení fixem)
Seznamování se zvyky a tradicemi
  • vyprávění na téma Magická noc čarodějnic

30. dubna mají kouzelné síly největší moc. Lidé věřili, že poletují čarodějnice a letí na Tajemný vrch, kde provádějí svoje reje. Proti kouzlům se lidé bránili hlukem (bušení do hrnců) a pálením ohně (čarodějnic), aby čarodějnice zahnaly a zlomily tak jejich čáry.

Literární a dramatické činnosti
  • prohlížení pohádkových knížek, kde vystupují čarodějnice
  • poslech pohádkových příběhů (O Čarodějnici - Alenčina čítanka, str. 182, Bětčina kouzla - Martínkova čítanka, str. 125, Perníková chaloupka - Dvakrát sedm pohádek
  • dramatická improvizace - ztvárnění postavy čarodějnice (šmatlavá chůze, kulhá, tančí, vysmívá se, vyhrožuje, čaruje, apod.).
Hudebně pohybové činnosti
  • poslech písně Hop, hop, hop (MC Písničky čtyř ročních období dětem)
  • nácvik písní Čarodějnice (Malým zpěváčkům, str. 220), Kolíbala bába čerta (napodobení pohybu, kolébavá chůze), vytváření strašidelných zvuků (hra na pokličky, vařečky)
  • čarodějnické kolo (chůze v kruhu pozpátku) při písni Saxana z filmu Dívka na koštěti, čarodějnický tanec - improvizovaný pohyb, skákání na koštěti
Pohybové činnosti
  • čarodějnická překážková dráha (chůze pozadu - račí polévka, chůze po laně-had, běh s tyčí mezi překážkami - létání na koštěti, podlézání pod stavbou z molitanových kostek - obelstít obra, výstup a sestup na žebřiny - vylézt na perníkovou chaloupku, skluz v sedu po lavičce zavěšené na žebřinách-sjezd do pekla, přetahování lanem v sedě, prolézání strachovým pytlem - lezení komínem
  • pohybové hry Loupu, loupu perníček
Hry pohybové, smyslové a didaktické
  • na babu dřevěnou, skleněnou, červenou (poznávání materiálu, barev); baba honí jen toho, kdo nedrží předmět s určitými vlastnostmi
  • hra Kočičí ocásek (orientace na ploše se zavázanýma očima); děti přikládají na magnetickou tabuli kocourovi ocásek
  • kouzelné znamení (Cvičíme s malými dětmi, str. 96)
  • na lepidlo (Cvičíme s malými dětmi, str. 92)
  • pomíchané předměty (ztráta kouzelné hůlky - třídění předmětů dle barvy, tvaru, velikosti)
  • co máš na sobě - vnímání změny (Třída plná pohody, str. 66)
  • divotvorná hůlka (Třída plná pohody, str. 176)
  • chybějící osoba (Třída plná pohody, str. 51)
  • kouzelná krabice (Hrajeme si barevné kamínky, část jaro, str. 15)
  • co se tu změnilo (cvičení postřehu)
Slet čarodějnic na školní zahradě
  • výzdoba prostředí - rozvěšení čarodějnic, výstava dětských prací - kocourů, havranů, hadů
  • slavnostní průvod dětí převlečených za čarodějnice (kostýmy zdomova - spolupráce srodiči)
Zábavné disciplíny:
  • let na koštěti - běh mezi překážkami
  • prohazování míčku dírami v síti - pavučina
  • postrkování míče klacíky k metě
  • čarodějnická jízda zručnosti na koloběžkách
  • skákání v pytli

Po splnění všech disciplín získání čarodějnického průkazu

  • taneční rej - improvizovaný pohyb dle hudby
Zásobník říkadel

Čáry, máry, okolo páry,
čarovala rybička, aby byla chybička,
čaroval rak, aby bylo tak.

Támhle je černej dům.
Co v tom domě?
Černá paní.
Co tam vaří?
Černou kaši.
Čím ji mastí?
Kolomastí.
Čím ji bere?
Lopatou, má palici chlupatou.

Hade, hade, mourovatej,
máš ocásek jedovatej.

Netopýr, poleť blíž,
jsi-li žába nebo myš?

Příšera je divné zvíře,
co si samo uši líže.
Chodí lesem sem a tam,
žere lidi ham, ham, ham.

Další použitá literatura:
PETIŠKA, E.: Martínkova čítanka. Praha: Albatros, 1971.
PŘIKRYLOVÁ, G; PŘIKRYLOVÁ M.: Hrajeme si barevné kamínky. Kroměříž: Plus, 2002.
Písničky čtyř ročních období dětem (zvukový záznam). Praha: Rotag, 1998. Zpěvník pro MŠ Janovská, O.: Malým zpěváčkům. Praha: SPN, 1988.

Literatura a použité zdroje

[1] – BOROVÁ, B. Cvičíme s malými dětmi. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-223-8.
[2] – PETIŠKA, E. Alenčina čítanka. Praha : Knižní klub, 2007. ISBN 978-80-242-1858-8.
[3] – HRUBÍN, F. Špalíček veršů a pohádek. Praha : Albatros, 2006. ISBN 80-00-01652-4.
[4] – SMITH, Ch. A. Třída plná pohody. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-602-0.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ludmila Burianová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě