Odborný článek

Víme, co jíme II.

24. 10. 2007 Předškolní vzdělávání
Autor
Martina Půtová

Anotace

Charakteristika a cíle projektu: Konkrétní realizace projektu. Projekt reaguje na stále se zvyšující počet obézních dětí. Měl by děti seznámit s pojmy, jakými jsou zdraví, zdravá výživa, energie, pohybové aktivity, pitný režim. Celý projekt by měl vést děti k uvědomování si, jak je důležité pečovat o své zdraví, a to především prostřednictvím výživy a dostatečného pohybu. Děti by měly pochopit, že záleží na tom, jaké potraviny a v jakém množství jich během dne přijímají. Do projektu je zařazen také den věnovaný slušnému chování během stolování.
Očekávané výstupy: Mít povědomí o důležitosti péče o vlastní zdraví, o existenci zdravých a pro tělo ne příliš prospěšných potravin a také o nezbytnosti pohybových aktivit v životě člověka
Časový rozsah: 10 dní
Věková skupina: 3 - 6 let
Proč musíme jíst?
Čeho hodně, čeho málo?
Cíl:
  • seznámení dětí s pojmem energie
  • uvědomování si nezbytnosti přijímat optimální množství potravin
  • rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka
  • rozvoj jemné motoriky
Motivace:
Motivační rozhovor – seznámení dětí s tématem, Četba z knihy Baradeauová, Ch. - Finifterová, G.: Co ještě nevím. Praha: Albatros, 1989.
Činnosti: Pomůcky:
Vystřihování různých druhů potravin z nabídkových letáků (během ranních her). Vlepování těchto výstřižků do pytlů vyrobených z papíru podle množství, v jakém by potraviny měly být zastoupeny v jídelníčku každého člověka › do velkého pytle obrázky potravin, které bychom měli jíst hodně, do malého ty, které by měly být v jídelníčku minimálně. Reklamní letáky nabízející potraviny
Připravené 3 různě veliké obrysy pytlů z pytloviny nebo z papíru
Poznámky:
Pytle s roztříděnými potravinami budou připevněné na nástěnce po celou dobu projektu a děti do nich budou moci kdykoliv něco přidávat.

Vnímání potravin všemi smysly
Cíl:
  • rozvoj a užívání smyslů dítěte
  • uvědomování si vlastností potravin
  • rozvoj předmatematických představ – třídění
Motivace:
Rozhovor a diskuse na téma
  • Co je jaké? → sladké, slané, kyselé, hořké
  • Co dětem chutná a co ne?
Činnosti: Pomůcky, poznámky:
PŘÍPRAVA POTRAVIN – čištění, loupání, krájení na malé kousky provedou děti během ranních her

ROZHOVOR

POZNÁVÁNÍ POTRAVIN CHUTÍ, ČICHEM, HMATEM
Děti se rozdělí do dvojic, jeden z dvojice sedí na židli se zavázanýma očima, druhý mu dává do pusy potraviny, čichat k potravinám a ochutnávat je; dítě které určuje, řekne nejprve jaké to je a co by to mohlo být.
ČICH: pomeranč, cibule, jablko

HMAT: vejce (uvařené natvrdo), syrová špageta, vlašský ořech

CHUŤ: brambora, cukr – kostky, jablko, česnek, cibule

ZJISTIT PŘÍPADNÉ ALERGIE!!!

Pekla vdolky
Cíl:
  • rozvoj sluchového vnímání, vnímání rytmu
  • učení se zacházet s drobnými hudebními nástroji
Motivace:
Rozhovor na téma, kdo v rodině připravuje jídlo, co dětem od jejich maminky (tatínka) chutná, zda děti rády mlsají a jestli mají rády vdolečky.
Hudební činnosti: Pomůcky, poznámky:
Nácvik písně Pekla vdolky + další písně o jídle, výběr záleží na dětech, například:
To je zlaté posvícení
Jedna, dvě, Honza jde
Cib, cib, cibulenka
Čerešničky
Hop, hej! Cibuláři
Jedna, dvě, tři, čtyři, pět
Nepudu domů
Nestarej se, ženo má
Šel zahradník
Už je to uděláno
Orffovy hudební nástroje

Informační zdroje:
Kodejška, M. - Popovič, M.:
Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v mateřské a základní škole. Praha: Portál, 1996.
Jánský, P.: Já,písnička – zpěvník pro žáky základních škol, I. díl pro 1.- 4. třídu. Cheb: MUSIC CHEB, 1999.

Pečení celozrnných koláčků
Cíl:
  • rozvoj kooperačních a manipulačních dovedností
  • uvědomování si změny způsobené lidskou činností
  • zážitek nové zkušenosti
Motivace:
Motivační rozhovor o tom, co by děti chtěly umět uvařit nebo upéct.
Seznámení s kuchařskou knihou.
Zpěv písně Pekla vdolky.
Činnosti – seznamování s kuchařskou knihou: Pomůcky, poznámky:
Co se v ní píše, zda ji maminky dětí používají, co je to recept apod. Četba receptu, podle kterého budeme dělat celozrnné koláčky

PŘÍPRAVA KYNUTÉHO TĚSTA – během ranních her

PŘÍPRAVA CELOZRNNÝCH KOLÁČKŮ – vytvarování těsta, zdobení jahodami, jablky, drobenkou

TĚSTO:
Celozrnná mouka pšeničná, droždí, mléko, přírodní cukr, sůl, slunečnicový olej, sójová mouka hladká plnotučná

ZDOBENÍ + DROBENKA:
Jahodový kompot, nakrájená jablka, máslo, přírodní cukr, pšeničná mouka hrubá (Horan, Momčilová, 2001)

POMŮCKY NA PŘÍPRAVU:
Velká mísa, vařečka, malá miska na kvásek, kuchyňská váha, elektrický šlehač, papír na pečení, plechy

POZOR NA ALERGIE!!!

Odkud je to?
Cíl:
  • rozvoj kooperativních dovedností
  • uvědomování si přírodních souvislostí
  • zdokonalení orientace v prostoru, rozvoj vizuální paměti
Motivace:
Motivační rozhovor - Odkud to je? Kde se to vzalo? Např. brambora: „Děti, myslíte si, že brambora roste na stromě nebo v zemi?“ „ A vepřové maso je z prasátka nebo ze slepice?“
Činnosti: Pomůcky, poznámky:
VYHLEDÁVÁNÍ, TŘÍDĚNÍ PODLE VLASTNOSTÍ
Děti se rozdělí do skupin po dvou až třech, dostanou papír A4 s obrázky různých potravin a výrobků; na chodbě budou rozmístěny (schovány) malé obrázky zvířat a rostlin, které budou děti hledat a podle jejich původu vlepovat do listu.

Pohybová HRA KOMPOT
Učitelka rozdá mezi děti názvy ovoce – hruška, jablko, švestka (menší děti mohou mít např. obrázek). Do kruhu se postaví židle sedadly dovnitř. Použije se o jednu židli méně, než je dětí. Děti se posadí, jeden zůstane stát uprostřed kruhu a určí skupinu, která si vymění místa (např. "Místa si vymění hrušky!"). Při vyměňování míst se hráči snaží posadit na jinou židli, než na které seděli doposud. Ten, na kterého nezbude místo, zůstane stát a určí další skupinu, která si vymění místa, a opět se snaží usednout. Pokud ten, co určuje, řekne: „Kompot!“, mění si místa všechny děti (Prevcentrum, 2006).
Před hrou si s dětmi říct, co přesně který obrázek znamená!

Ubrousku, prostři se!
Cíl:
  • rozvoj estetického vkusu
  • seznamování se s kulturou a uměním
  • rozvoj vlastní tvořivé produkce
Motivace:
Četba pohádky a rozhovor o kouzelném ubrousku (Zábranský, 1980) – co by si děti nechaly vykouzlit od zázračného ubrousku, jak by mohl vypadat apod.
Činnosti: Pomůcky, poznámky:
TĚLOVÝCHOVNÁ CHVILKA
Cvičení se šátky (= kouzelnými ubrousky)

VÝTVARNÁ ČINNOST – TVORBA PROSTÍRÁNÍ
Tisk na papír přírodními razítky a temperovými barvami.
Po zaschnutí barvy se prostírání zataví do fólie, aby bylo omyvatelné a dalo se běžně používat.
Šátek pro každé dítě

Barevné papíry (jemné odstíny)
Temperové barvy
Přírodní razítka z 1 pomeranče, 1 cibule, jablka a bramborová tiskátka

Jak se nechováme u stolu
Cíl:
  • rozvoj jazykových dovedností
  • rozvoj schopnosti sebeovládání
  • seznamování se s pravidly chování
  • reakce na signál
Motivace:
Dramatizace neslušného chování (loutka)
Činnosti: Pomůcky, poznámky:
KOMUNITNÍ KRUH – děti se dozvědí, že do školky přijede malé divadélko → zopakování slušného chování při kulturních akcích

DIVADÉLKO – děti si rozdají Orffovy hudební nástroje a dostanou za úkol sledovat představení a vždy, když se jim něco nebude líbit, zahrát. Já jim zahraji krátkou scénku s jednou loutkou, ve které budou všechny prvky neslušného chování u stolu.
Po představení děti ukáží loutce, jak ošklivé je to, co dělala (aby si to děti užily).

Poslech četby Z ENCYKLOPEDIE SLUŠNÉHO CHOVÁNÍ
Při obědě naopak děti budou hrát loutce divadlo, jak by se měla u stolu chovat.

Orffovy nástroje

Informační zdroj:
Dvořák, J. - Gubská, M.: Slabikář slušného chování. Praha: Svojtka & Co., 2003.

Sport a strava a budu navždy zdravá!
Olympijské hry
Cíl:
  • uvědomění si důležitosti pohybu v životě člověka
  • seznámení dětí s kulturní akcí – s právě probíhajícími Olympijskými hrami
Motivace:
Tělovýchovná chvilka – Cesta do italského Turína
Činnosti: Pomůcky, poznámky:
TĚLOVÝCHOVNÁ CHVILKA
Besedování - seznámení dětí s Olympijskými hrami → kdy vznikly, jak probíhaly dříve a jak nyní, symboly OH, čeští sportovci
Rozhovor o právě probíhajících OH
Důležitost pohybu v životě člověka – proč se máme hýbat?

VLAJKY
Výroba vlajky OH + vysvětlení jejího významu
Výroba české vlajky – aby děti doma mohly fandit českým sportovcům
Informační zdroj:
LAROUSSE – Encyklopedie pro mládež. Praha: Albatros, 1993.

Zdravá hostina
Cíl:
  • rozvoj kooperativních dovedností
  • osvojování si pravidel chování
Motivace:
Motivační rozhovor – jak se připravuje slavnostní zdravá hostina
Zopakování slušného chování u stolu
Činnosti: Pomůcky, poznámky:
PŘÍPRAVA ZELENINOVÉHO CHLEBÍČKU A OVOCNÉHO ŠPÍZU
Děti si připraví zeleninu a ovoce samy – potraviny očistí, oloupou, nakrájí. Chléb si samy natřou rostlinným tukem a ozdobí.

SLAVNOSTNÍ ROZDÁVÁNÍ PROSTÍREK

KONZUMACE PŘIPRAVENÉ HOSTINY – hodnocení, jak komu jeho chléb chutnal

ZPĚV PÍSNÍ (+ individuální zábava)

CHLÉB + ŠPÍZY:
Chléb, rostlinný tuk, papriky - různé barvy, okurka, rajče, cibule, pórek, mrkev, pomeranč, mandarinka, hroznové víno, banány, jablko, citrón na zakapání ovoce, kiwi, blumy

Denně:
Pohybové aktivity – každý den během pobytu venku, případně ranní tělovýchovná chvilka

Zhodnocení projektu
Projekt jsem realizovala v jednotřídní středočeské mateřské škole od 6. do 17. února 2006. Tento termín realizace mi připadal velice vhodný, protože vyplňoval nepříliš atraktivní období končící zimy. Vzdělávací přínos projektu pro děti jsem zjišťovala na základě rozhovorů v průběhu jeho realizace. Z rozhovoru probíhajícího poslední den bylo patrné, že projekt určitý přínos pro děti měl. Domnívám se, že jsem stanovené cíle, tedy seznámení dětí se základními pojmy, vedení dětí k péči o své zdraví prostřednictvím výživy a pohybových aktivit či seznámení s pravidly slušného chování u stolu, nesplnila na sto procent. Ovšem mnohem podstatnější se mi jeví to, že děti díky tomuto projektu získaly nové zážitky a zkušenosti, které jen tak nezapomenou.

Čeho hodně, čeho málo?
1. Čeho hodně, čeho málo?

Podle reakcí dětí jsem zvolila činnosti poměrně atraktivní a přiměřené jejich věku. Do veškerých aktivit se zapojovaly rády a velice aktivně. Nejvíce je nadchlo pečení celozrnných koláčů, příprava zdravé svačiny, kterou si mohly udělat přesně podle svých představ a také poznávání potravin různými smysly. Bezpochyby nejlépe se vydařilo završení projektu, tedy hostina spojená s přípravou dopolední přesnídávky. Děti se na tuto akci několik dní těšily a pak si ji také náležitě užily. Jediné, na co bylo třeba dát si skutečně pozor, bylo hrozící nebezpečí při práci dětí s nožem. Při těchto činnostech bych doporučila postupovat opravdu obezřetně a nezapomenout děti náležitě informovat o bezpečnostních pravidlech.

Zdravá hostina
2. Zdravá hostina

Délka projektu, tedy čtrnáct, resp. deset pracovních dní, se mi zdála ideální. Týden by na seznámení dětí se zdravou výživou nestačil a víc jak čtrnáct dní stále probírat výživu by je myslím nebavilo. Některé prvky projektu by však bylo vhodné realizovat celoročně ve všech mateřských školách i v rodinách dětí. Mám na mysli například slušné chování u stolu, dostatek pohybu každý den, ale především zdravější stravování. Celozrnné koláče i zeleninové chleby dětem moc chutnaly. To dokazuje, že děti nemají problém konzumovat zdravá jídla, tak jako mnoho dospělých. Proto nevidím jediný důvod, proč by se jim zdravá výživa měla v mateřské škole nebo doma odpírat.

Jak jsme pekli koláče – dívka, 6 let
3. Jak jsme pekli koláče – dívka, 6 let

Další použitá literatura:
Baradeauová, Ch. - Finifterová, G.: Co ještě nevím. Praha: Albatros, 1989.
Dvořák, J. - Gubská, M.: Slabikář slušného chování. Praha: Svojtka & Co., 2003.
Jánský, P.: Já, písnička – zpěvník pro žáky základních škol, I. díl pro 1.- 4. třídu. Cheb: MUSIC CHEB, 1999.
LAROUSSE – Encyklopedie pro mládež. Praha: Albatros, 1993.
PREV-CENTRUM: Prevence, sociální péče, terapie zaostřené na drogy a šikanu (ukázka bloků primární prevence - online), cit. 2006-05-21. Dostupné na www.prevcentrum.cz
Zábranský, A.: České a moravské pohádky. Praha: Albatros, 1980.


Literatura a použité zdroje

[1] – HORAN, P.; MOMČILOVÁ, P. Vaříme dětem chutně a zdravě. Čestlice : MEDICA PUBLISHING, 2001. ISBN 80-85936-08-9.
[2] – KODEJŠKA, M.; POPOVIČ, M. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v mateřské a základní škole. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-099-5.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
65.43 kB
PDF
Pracovní list ke hře Odkud je to?

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Martina Půtová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída