obměňovat hudební prvky, melodii, rytmy;
  • pozorně naslouchat;
  • být jistější ve slovním i hudebním vyjadřování;
  • zpracovávat emocionální prožitky.

  • Časový rozsah: průběžně, 1× týdně
    Věková skupina: 4 - 6 let" /> obměňovat hudební prvky, melodii, rytmy;
  • pozorně naslouchat;
  • být jistější ve slovním i hudebním vyjadřování;
  • zpracovávat emocionální prožitky.

  • Časový rozsah: průběžně, 1× týdně
    Věková skupina: 4 - 6 let" /> Didaktické hry v hudebních činnostech
    Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
    logo RVP.CZ
    Přihlásit se
    Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání

    Zobrazit na úvodní stránce článků

    Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Didaktické hry v hudebních činnostech

    Didaktické hry v hudebních činnostech

    Praktický příspěvek
    inspirace
    střednědobý
    Autor Alžběta Palatinová

    Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Program napomáhá dítěti rozvíjet myšlení, hudební schopnosti, podporuje dítě v osobitém projevu, hře s hudebním materiálem, v touze spoluvytvářet elementární hudební formy.
    Očekávané výstupy:

  • obměňovat hudební prvky, melodii, rytmy;
  • pozorně naslouchat;
  • být jistější ve slovním i hudebním vyjadřování;
  • zpracovávat emocionální prožitky.

  • Časový rozsah: průběžně, 1× týdně
    Věková skupina: 4 - 6 let

     


    Výběr tématu

    Tento program představuje určité didaktické prvky, které podněcují u dítěte radost z učení, umožňují rozvinout dětskou aktivitu, obecnou i hudební logiku, rozvíjí zájem dítěte o hudební formy sdělení. Náměty didaktických her jsou voleny tak, aby byly blízké dětskému chápání a doplňovaly integrovaný blok "Těšíme se na Vánoce", "Tvoříme".

    Cíle a obsah programu

    V hudebních činnostech bývá obsaženo mnoho tvořivých, aktivizujících a hravých podnětů. V elementární hudbě existuje mnoho jevů, které můžeme využít při vytváření zajímavého příběhu anebo určité herní situace. Hudba je zdrojem dětské radosti, fantazie, odkrývá v dítěti jeho citové, intelektuální, estetické rysy a vlastnosti. Cílem didaktických her v hudebních činnostech není pouhé memorování slovních obratů, dítě se učí aktivně spolupodílet, současně se učí chápat a dodržovat určitá pravidla. Poznává, že hudební projev má svůj řád a pro dítě není problém tato pravidla dodržovat. Aktivní hudební činnosti rovněž výrazně působí na rozvoj sebedůvěry dítěte.

    Úskalí

    Při realizaci tohoto programu bychom se měli vyvarovat:

    • nedostatečného respektu k individuální potřebě osobního tempa dítěte;
    • dlouhodobého statického zatěžování bez vhodného pohybu;
    • nedostatku příležitostí k rozvoji pěveckých dovedností dítěte;
    • absenci podnětů a aktivit podporujících estetické vnímání, cítění, prožívání a vyjadřování.

    Vzdělávací nabídka

    Velká - malá

    Principem hry je střídání dvouslabičných slov v rytmu s ozvěnou slova, nejprve nezdrobněle, potom zdrobněle.

    Podnět dává učitelka, děti odpovídají. Celou hru melodizujeme, zpíváme slova na dvou tónech (g - e), přidáváme tleskání pravé ruky na hřbet ruky levé či naopak (tleskání levé ruky na hřbet pravé):

    Hlava - hlava, noha - noha;
    ryba - ryba, Eva - Eva;
    hlava - hlavička, noha - nožička;
    ryba - rybička, Eva - Evička;
    bota - botička, růže - růžička;
    svíčka - svíčička, dárek - dáreček.

    Co máme na těle

    Učitelka ukáže na určitou část těla, děti deklamují slova opakovaně (např. 4×, po zvládnutí 2×). Důležité je, aby celou řadu zakončilo slovo jednoslabičné:

    Hlava, brada, čelo, krk;
    noha, hlava, ruka, prst.

    Jezdí - nejezdí, lítá - nelítá

    Principem je ozvěnová hra. Děti odpovídají na podnět daný učitelkou. Lze hrát i ve dvou skupinách dětí. Jedna skupina dětí klade otázky podle pořadí obrázků, druhá odpovídá.

    Au-to - jez-dí, le-tad-lo - lí-tá;
    au-to- bus - jez-dí, vče-lič-ka - lí-tá;
    le-tad-lo - ne-jez-dí, au-to-bus - ne-lí-tá.

    Jak se jmenuješ

    Principem hry je rytmizace a melodizace jmen dětí. Na otázku učitelky nebo dítěte ostatní děti svá jména rytmizují a melodizují.

    Zasněžená - bílá

    V této hře děti vytvářejí odpověď:

    • nejdříve arytmicky (bez přesného rytmu);
    • odpověď deklamují rytmicky s hrou na tělo;
    • odpověď melodizují.

    V jednodušší variantě se zaměříme na to, co je v blízkosti dětí, na co si mohou snadno vzpomenout (např. zasněžená zahrada mateřské školy, na kterou vidí z okna třídy).

    Lavička je zasněžená - travička je bílá;
    cestička je zasněžená - lavička je bílá;
    stoleček je zasněžený - domeček je bílý;
    holčička je zasněžená - čepička je bílá.

    Patří - nepatří

    Principem je vytváření rytmické čtyřtaktové řady námětově vztahující se k určitému tématu:

    • každé slovo řady děti nejprve deklamují ozvěnou po učitelce;
    • děti deklamují řadu souvisle a současně tleskají rytmus;
    • děti tleskají rytmus řady bez deklamace;
    • některé děti vytleskávají rytmus ozvučnými dřívky;
    • některé děti hrají rytmus na různé Orffovy nástroje.

    Vá-no-ce, svíč-ka, dá-re-ček, sníh;
    sle-pič-ka, žá-ba, au-to-bus, slon;
    hvěz-dič-ka, ře-těz, Mi-ku-láš, čert;
    ry-bič-ka, prs-kav-ka, ko-le-da, zvon.

    Nahoru - dolů

    Představivost dítěte je aktivizována vytvořením dvou rozdílných melodií, vzestupné a sestupné, přehráním na melodický nástroj. Podnět dává učitelka. Například:

    /c-d-e-f-g-g-g/, /g-f-e-d-c-c/
    Auto jede nahoru/ auto jede dolů;
    ptáček letí nahoru/ ptáček letí dolů;
    kočka šplhá nahoru/ kočka šplhá dolů;
    výtah jede nahoru/ výtah jede dolů.

    Dodatek (závěr):
    Po získání určitých zkušeností necháme děti, aby si vytvářely vlastní náměty, vlastní rytmické a melodické řady. Tyto didaktické hry je třeba chápat jako doplňující formu, úzce spjatou s konkrétním probíraným tématem, jako jednu z činností, která doplňuje a prolíná dalšími hudebními aktivitami.

    V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
    Napište nám