
Hrajeme si pohádky

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Prostřednictvím pohádkových příběhů podněcujeme představivost, rozvíjení fantazie i řeči dítěte, vyjadřování a pociťování radosti z vlastní tvůrčí činnosti.
Časový rozsah: 3 měsíce - aktivity zařazovány průběžně, dle konkrétních okolností.
Věková skupina: 4 - 6 let
Cíle
Získání schopnosti vciťování se, nahlížení na problémy, zkoumání možných řešení, rozvíjení rozhodování a jednání v běžných i méně běžných situacích. Umožnit dítěti prožitek, podporovat jeho sebedůvěru a osobité myšlení, schopnost improvizace.
Očekávané výstupy
Porozumět slyšenému, zachytit myšlenku příběhu, sledovat děj, naučit se zpaměti krátké texty. Zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu, záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost, úmyslně si zapamatovat a vybavit, vyjadřovat svou představivost v tvořivých činnostech i ve slovních výpovědích k nim. V dramatizaci pohádek si uvědomovat své možnosti, přijímat pozitivní ocenění i svůj případný neúspěch a vyrovnat se s ním, učit se hodnotit svoje osobní pokroky.
Výběr tématu
Vycházíme z poznání, že pohádka působí na děti předškolního věku ze všech druhů literatury nejsilněji. Na umělecky ztvárněných modelových situacích v nich probouzí cit pro spravedlnost, pravdu, soucit, schopnost prožívat něco s někým, trpět i radovat se. Pohádka rozvíjí představy a fantazii, obohacuje svět dětí, je symbolem dětství.
Činnosti k tématu
- Uvolňovací a artikulační cvičení
- Cvičení na posilování koncentrace a záměrné pozornosti
- Rytmus a dynamika slov a sousloví
- Nápodoba pohybu a pozice
- Slovní popisy ve hře Na Bystrouchého a Bystrozrakého
- Sluchové vnímání slov
- Lokalizace zvuku v prostoru
- Kreslení a modelování po hmatu
- Nápodoba činností
- Hmatové představy a fantazie
- Příběhy na hudbu a rytmus
- Poslech pohádek dle přání dětí
- Poslech pohádek vybraných učitelkou
- Promítání diafilmu s pohádkou O Šípkové Růžence
- Vyprávění podle obrázků
- Kresba a malba jednotlivostí i děje (kreslení ve skupinkách po 2-3 dětech)
- Vystřihování sněhových vloček a kytiček z papíru
- Pokládání kostek, vymýšlení jednodušších i složitějších kompozičních celků
- Nácvik písně a tanečku k pohádce O Šípkové Růžence
- Hádanky a slovní hříčky
- Hry na rozvíjení zrakové představivosti a fantazie
- Předčítání části pohádky
- Vypravování pohádkového příběhu s odlišným koncem
Zásobník
Velká kniha pohádek
Pohádka Sněhová královna (H. CH. Andersen)
Pohádka O Šípkové Růžence
Časopis Sluníčko
Pomůcky
Obrazový materiál
Výtvarné pomůcky
Hodnocení dětí (co se naučily, poznaly, získaly, apod.)
- Děti dokázaly záměrně sledovat a vyprávět příběh pohádky O Šípkové Růžence a Sněhová královna.
- Naučily se reprodukovat písničky, zvládly jednoduchou dramatickou úlohu (zlá víla, odvážný princ, zakletá princezna, veselá svatba).
- Tvořivě přistoupily k řešení problému - dokázaly se domluvit, kdo co nakreslí, nepřekážely si při práci a tvůrčím způsobem zachytily děj i zobrazily pohádkové postavy příběhu.
- Při řešení výtvarného problému (zachytit děj pohádky) citlivě přistupovaly k vyjádření tvaru a proporcí, užití barev i uspořádání výtvarné formy.
- Děti si zdokonalily své dovednosti při zacházení s papírem - skládání, stříhání a lepení, rozvíjely dovednost plastického vytváření z modelíny.
- Děti dokázaly vyjádřit svou představivost a fantazii v konstruktivních, výtvarných, hudebně pohybových i dramatických činnostech, byly tvořivé.
- Nová poznání (aplikace poznatků a zkušeností) umožnila dětem prožít situaci, podpořila jejich sebedůvěru, osobité myšlení i schopnost improvizace.
- Na vystoupení pro rodiče se chovaly zdvořile, spolupracovaly a spolupodílely se na vytvoření prostředí pohody.
Další náměty
Vzhledem k zájmu dětí o pohádky a příběhy jsme se rozhodli připravit a zpracovat další tematický celek pod názvem Ze zahrádky do pohádky, který by kromě klasické pohádky obsahoval i uměleckonaučnou literaturu, autorskou pohádku, bajku a povídku s dětským hrdinou.
Schéma prolínání vzdělávacími oblastmi
Anotované odkazy: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy. |
---|---|
Přiřazené DUM: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM. |
Přiřazené aktivity: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity. |
Zobrazeno: 22332krát



zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo


Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.
Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.