Charakteristika integrovaného bloku: Děti se různorodými činnostmi učí vnímat rozmanitosti přírody. Cílem je získat prostřednictvím prožitku konkrétní poznatky o přírodě, seznámit se s jednotlivými druhy jehličnatých a listnatých stromů, s rostlinami, s drobnými živočichy, ptactvem a hmyzem žijícím na louce a v lese.
Očekávané výstupy:
- pojmenovat většinu toho, čím je dítě obklopeno;
- vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat;
- osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí;
- vnímat, že svět má svůj řád (rozmanitosti přírody);
- porozumět, že změny jsou přirozené a samozřejmé (všechno kolem se mění, vyvíjí, pohybuje a proměňuje).
Časový rozsah: 1 měsíc
Věková skupina: 3 - 6 let
Činnosti jsou plánovány na 1 měsíc (4 týdny) prázdninového provozu MŠ.
Motivace:
- četba Dobrodružství veverky Zrzečky (Josef Zeman).
Organizace:
- všechny činnosti jsou realizovány v přírodě (les, louka, park, zahrada MŠ).
1. Veverka Zrzečka a její kamarádi v lese
Činnosti:
- četba „Jak veverka zachránila myšáka před bolestí" (Hrátky se zvířátky z lesů a strání);
- seznámení s lesními živočichy - vzhled, čím se živí, kde si staví hnízda, nory atd.;
- seznámení s lesními plody a houbami - obrázkový materiál, encyklopedie, lesní plody a houby jedovaté a nejedovaté;
- houby (figurky) - třídění, přiřazování, porovnávání (více, méně, stejně), jednoduchá číselná řada;
- seznámení se stromy - druhy (jehličnaté, listnaté, opadavé a neopadavé);
- výtvarná chvilka - frotáž listu, kůry stromů;
- poznávání pomocí smyslů:
- hmat - „Hádej, co měla veverka schované v puklině stromu" (kámen, šiška, klacík, kůra, jehličí, žalud atd.);
- sluch - naslouchání zvuků lesa (zpěv ptáků, šumění stromů atd.);
- grafomotorické cvičení - veverka skáče ze stromu na strom (oblouk);
- hudební chvilka - zpěv písní o lesních zvířátkách a lese (Zajíčku v lesíčku, Sedí liška, Já do lesa nepojedu);
- logopedická chvilka - napodobování zvuků zvířat (např. sovy - houkání s dlouhým výdechem, hledání slov začínajících na hlásku S);
- vycházka do lesa - hod šiškou, chůze po kamenech, po kládě atd.;
- pobyt na školní zahradě - šplh na laně, tyči.
Individuální chvilka:
- práce s literaturou, encyklopedie (Náš svět);
- pracovní list Jahody, Hříbek (Čáry-máry předškoláka - jaro a léto, s. 21, 22);
- rozhovor nad encyklopedií;
- rozhovor nad pracovním listem Lesní zvířátka - Veverka (Rok předškoláka - léto, s. 12).
2. Veverka Zrzečka a její kamarádi u potůčku
Činnosti:
- „O velikém bouření a blýskání a pršení" - Pohádky z rozkvetlé louky a stříbrné tůňky;
- rozhovor k poslechu - řešení problému: „Co by se stalo, kdyby voda ...";
- na zahradě přenášení vody z kyblíku do lavoru pomocí pěnové houbičky;
- pozorování vodních živočichů v potoce - pod kameny žije chrostík;
- výroba lodiček z přírodnin - pouštění po potoce;
- rozhovor - „Kam až může lodička doplout?" (pramen, potok, řeka, moře, oceán);
- čištění potoka od nanesených přírodnin;
- zahrada MŠ - závody papírových lodiček v bazénku (foukání brčkem);
- pohybová hra - „Kdo spadne do potoka?" - přetahování lana ve dvojicích, které mají mezi sebou žíněnku představující potok;
- rozpočitadlo - „U potoka roste kvítí".
Individuální chvilka:
- graf. cvičení - Vlnky (Čáry-máry předškoláka - jaro a léto, s. 17);
- předmatematická představivost - skládání lodiček z papíru.
3. Veverka Zrzečka a její kamarádi na louce
Činnosti:
- vývoj motýla;
- seznámení s druhy hmyzu - pozorování hmyzu v trávě, práce s encyklopedií, pozorování lupou;
- seznámení s druhy lučních květin, bylin - třídění podle barev;
- opylování hmyzem;
- dechová cvičení - čichání ke květině, vítr fouká na květinu (nádech nosem, výdech ústy);
- poznávání pomocí smyslů - čich, voňavý koktejl - bylinky atd.;
- hudební chvilka - píseň „Travička zelená", hudebně-pohybová hra „Uvíjíme věneček", „Zlatá brána otevřená".
Individuální chvilka:
- pracovní list - Luční kamarádky (Rok předškoláka - léto).
4. Veverka Zrzečka a její kamarádi na poli a zahrádce
Činnosti:
- vycházka do přírody, zahrádky, pole - konec léta, dozrávání úrody, jak se staráme o zahrádku;
- správné pojmenování - ovoce a zelenina;
- poslech veršované pohádky „Kuřátko a obilí" (Špalíček veršů a pohádek od F. Hrubína);
- dramatizace pohádky „Budka v poli";
- pohybová hra „Na kočku a myš", „Tiše, děti, ježek spí";
- prosociální hra „Veverka vede krtka zahradou" (chůze ve dvojicích, jeden z dvojice má zavázané oči, druhý ho vede);
- pozorování žížal (Ekologická výchova v mateřských a základních školách, s. 29).
Individuální chvilka:
- rozhovor nad encyklopedií (Náš svět - č. 35 Jdeme do polí, č. 34 Pomáháme dědečkovi sklízet);
- logopedická chvilka - „Kdo je to?":
Sedí sama na stromě, večer smutně houká, světlé oči, silné peří, do tmy stále kouká. |
Hádej, hádej, hádej znova, kdopak je to? Inu sova. |
Použitá literatura:
Balík, J.: Hrátky se zvířátky z lesů a strání. Praha: Rotag, 2001, ISBN 80-901182-6-7.
Balík, J.: Pohádky z rozkvetlé louky a stříbrné tůňky. Praha: Rotag, 2002, ISBN 80-903175-0-2.
Bartůněk, D.: Hry v přírodě s malými dětmi. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-539-3.
Claycomb, P.: Školka plná zábavy. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7367-120-4.
Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Pardubice: Ekocentrum Paleta, 2002, ISBN 80-239-0386-1.
Hrubín, F.: Špalíček veršů a pohádek. Praha: Albatros, 2006, ISBN 80-00-01652-4.
Jurkovič, P.: Pohádky z rozkvetlé louky a stříbrné tůňky. Praha: Rotag, 2002, ISBN 80-903175-0-2.
Nováková, M.: Čáry-máry předškoláka. Nové Město nad Metují: Nomi, 2001, ISBN 80-238-7080-7.
Nováková, M.: Rok předškoláka, léto. Nové Město nad Metují: Nomi, 2003, ISBN 80-239-0700-X.
Smith, Ch .A.: Třída plná pohody. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-602-0.
Štíplová, L.: Hrajeme si celý rok. Ostrava: Librex, 2001 - 2002, ISBN 80-7228-316-2.
Veberová, E.: Náš svět. Praha: Albatros, 1995, ISBN 80-00-00214-0.
Zeman, J.: Dobrodružství veverky Zrzečky. Praha: Erika - Petra, 1998, ISBN 80-7190-648-4.