Odborný článek

Kdo byli dinosauři?

27. 12. 2007 Předškolní vzdělávání
Autor
Ivana Bešťáková

Anotace

Charakteristika integrovaného bloku: Hlavním cílem tématu bylo uspokojit touhu dětí po informacích z doby dávné, tajuplné, z doby umožňující snít a fantazírovat.
Očekávané výstupy:
  • vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci;
  • vnímat řád, ale i rozmanitost přírody;
  • chápat elementární časové pojmy;
  • přemýšlet a vést jednoduché úvahy;
  • vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech.
Časový rozsah: cca 3 týdny
Věková skupina: 4 - 6 let


Charakteristika integrovaného bloku: Hlavním cílem tématu bylo uspokojit touhu dětí po informacích z doby dávné, tajuplné, z doby umožňující snít a fantazírovat.
Očekávané výstupy:

  • vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci;
  • vnímat řád, ale i rozmanitost přírody;
  • chápat elementární časové pojmy;
  • přemýšlet a vést jednoduché úvahy;
  • vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech.

Časový rozsah: cca 3 týdny
Věková skupina: 4 - 6 let


Námět vznikl na základě povídání mezi dětmi o dinosaurech. Naším záměrem bylo toto téma dětem více přiblížit. Děti si do školky přinesly „studijní materiál" (gumové modely praještěrů, puzzle, dětské encyklopedie, obrázky, omalovánky, filmy na DVD). Největší zájem vzbudily encyklopedie, jejichž prostřednictvím jsme dětem skupinově či kolektivně předávali základní informace. Seznámili jsme je se základními pojmy, které se v tématu vyskytují.

Metodický text

Kdo byli dinosauři?

Název jim vymyslel anglický vědec Richard Owen v r. 1841, kdy bylo objeveno mnoho velkých zkamenělých kostí. Termín znamená „strašný ještěr". Všichni patřili k plazům, byli šupinatí, kožovití, měli plíce, jejich mláďata se líhla z vajec. Neuměli plavat ani létat, žili na souši a v mělkých močálech. Rostliny kolem nich byly obrovské - přeslička, palma s jehličím, mechy...

Dinosauři během svého vývoje dosáhli úžasné rozmanitosti tvarů a velikostí, včetně dvounohých predátorů i pomalých čtyřnohých i opancéřovaných býložravců. Při pohybu nespotřebovali příliš energie. Na Zemi žili asi 150 milionů let.

Jeden z nejstarších - Plateosaurus - byl dlouhý asi 8 metrů, dovedl se vztyčit na zadní, a živil se tak listy ze stromů.

Jeden z nejmenších - Compsognauthus - byl dlouhý jen 60 cm, nejdelší na něm byl ocas, těžký byl asi jako slepice, rychle běhal, živil se hmyzem.

Jeden z nejdelších býložravců - Diplodocus - dosahoval až 36 metrů, ale polovinu z ní zabíral dlouhý bičovitý ocas, byl štíhlý, lehce stavěný, vážil až 30 tun.

Jeden z nejdravějších - Allosaurus - byl dlouhý 12 metrů, měl dýkovité zuby velké jako dlaň dospělého člověka.

Jeden z nejrychlejších - Gallimius - patřil k největším „pštrosím" dinosaurům, měl velké oči, dlouhé nohy, uštvával menší kořist - ještěrky, létající hmyz.

Když zahyne rostlina nebo zvíře, může se stát několik věcí. Tělo mohou sežrat jiná zvířata, nebo se pomalu rozloží. Někdy však voda spláchne jeho zbytky do řeky nebo do jezera, kde je pokryje bahno. Jindy jsou pochovány v poušti pod navátým pískem. Postupem času se hromadí stále více bahna či písku, které zbytky stlačují, až se nakonec změní v horninu - zbytky se stávají zkamenělinami (fosiliemi). Utváření zkamenělin trvá tisíce let. Měkké části těla (kůže, žaludek, svaly) se zpravidla v zemi rychle rozloží, nestačí zkamenět. Zachovají se tvrdé části - zuby, kosti, ulity.

Paleontologové (odborníci na zkameněliny) pracují v terénu i v laboratořích.


Náměty činností

Dinosaurus:

  • kreslení;
  • malování na tapetu shrubým povrchem → hmatem zkoumáme „kůži" dinosaura:
1.
  • modelování:
2.

Paleontologové:

  • hledání ukrytých předmětů v pískovišti;
  • varianta ve třídě - v bedně s krupicí hledáme korálky různých velikostí;
  • činnosti s naučnou hrou „Svět zkamenělin" - pomocí formiček vytvoříme sádrové odlitky zkamenělin, barvíme křídou či temperou, zkoumáme hmatem tvar, pomocí šablon obkreslíme stopy zvířat, vytvoříme si vzorníky.
3.
4.

Krajina - (Ekoateliér):

  • na pískovišti si prosejeme písek, potřebujeme pouze jemný;
  • dále pokračujeme venku či ve třídě;
  • suché traviny, klacíky namočíme do vody a potom obalíme jemným pískem, zapichujeme do terénu pískoviště;
  • pracujeme rychle, dílo v teple příliš dlouho nevydrží.

Maskování:

  • z časopisů (nejlépe katalogy na dovolenou) vytrháme lesy, rostliny, oblohu, moře...;
  • obrázky polepíme celou plochu libovolného formátu papíru a vytvoříme pravěkou krajinu;
  • potom vystřihneme dinosaury z omalovánek, umístíme je do krajiny a dobarvíme.

Rostliny - (Ekoateliér):

  • využijeme různě vysoké a široké špalíky dřeva;
  • z kartonu vytvoříme květ (můžeme ho obarvit nebo využít časopisů), vystřihneme otvor uprostřed a nasadíme květ na špalík:
5.
  • PET lahve nastřihujeme a zasunujeme do sebe, můžeme kombinovat s proužky papíru:
6.
  • papírový list uprostřed prostříháme, provlékneme klacík;
  • tvoříme z různých typů papíru, použijeme širokou škálu tvarů:
7.
  • na kartónovou rouru navlékáme různě velké papírové kruhy:
8.
9.
Noví dinosauři (Školka plná zábavy):

Záměr:

  • poznávání svého jména.

Jméno „nově objeveného dinosaura" se vytvoří ze jména dítěte a přípony -saurus (např. Michalsaurus, Jitkasaurus). Všechny děti si po řadě zkusí vyslovit své jméno jako nový dinosaurus. Na podlahu položíme plastovou láhev (= dinosauří kost), roztočíme ji. Na koho ukáže hrdlem, vezme si samolepku (např. Dinosaurus, srdce) a umístí ji ke svému jménu na kartičce na tabuli (Michal, Jitka). Ostatní zatím říkají:

Dinosaurus, dinosaurus
poví nám, poví nám,
jaké jméno, jaké jméno
já mu dám.

Dostaveníčko dinosaurů (Školka plná zábavy):

Záměr:

  • rozvoj schopnosti soustředit se.

Motivace:

„Dinosauři se rozhodli, že si udělají taneční odpoledne. Pozvali každého, jen ne jednoho - divokého, zlého."

Vybereme dítě, které převezme jeho roli a jde se ukrýt ve vymezeném prostoru. Ostatní si nasadí kloboučky, poskakují, učitelka udává rytmus např. bubnem, pokličkami... Několik dětí má pod kloboučkem dinosauří kost z papíru. Zlý dinosaurus občas vykoukne z úkrytu, najednou vyskočí a vrhne se na svou oběť. Pokud má napadené dítě pod kloboučkem kost, vymění si pozici.

Omalovánky
Puzzle
Chůze na velkých molitanových stopách koordinovaná rukama pomocí provázků
Četba na pokračování Froddy - přítel z pravěku
Děti si řadily dinosaury dle velikosti nebo podle druhu

10.

Hnízdečka:

  • plastová vajíčka různých velikostí děti přendávaly z misky vlevo do misky vpravo pomocí lžičky, dětské plastové naběračky, dřevěnými kleštěmi na okurky:
11.
12.

 

DINO Park Plzeň

Hodnocení

Dětem jsme předali spoustu informací, které se k naší radosti projevily ve hře. Spolupracovaly velké skupiny dětí, vyráběly si prvky do hry, využívaly „odpadový" materiál. Maximálně tvořivě vynikla děvčata, chlapci přispívali nápady a organizací. Dětské encyklopedie obsahovaly rébusy, labyrinty, kreslené hádanky apod., tedy podněty k individuálním aktivitám. Denně naše činění obdivovali a podporovali rodiče.

13.

Literatura a použité zdroje

[1] – CLAYCOMBOVÁ, P. Školka plná zábavy. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-069-3.
[2] – Dinosauři - poznáváme s puzzle. Rebo, ISBN 80-7234-441-2.
[3] – Fakta o dinosaurech 3D. Svojtka, ISBN 80-7352-0745.
[4] – NORMAN, D.; MILER, A. Dinosauři. Bratislava : Tatran, 1991. ISBN 80-222-0364-5.
[5] – OPPERMANN, J. Co Jak Proč: Dinosauři. Praha : Fraus, 2007. ISBN 80-7238-498-3.
[6] – PARKER, S. Jak žili dinosauři. Osvěta, 2000. ISBN 80-217-0274-5.
[7] – Svět dinosaurů - periodikum.
[8] – Svět zkamenělin - Clementoni - vědecko-naučná hra.
[9] – VYHNÁLKOVÁ, I. Froddy - přítel z pravěku. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-996-8.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ivana Bešťáková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna, Školní třída