Odborný článek

Měsíc dlouhé noci

26. 4. 2007 Předškolní vzdělávání
Autor
Jelena Darášová

Anotace

Představujeme další možnost zpracování integrovaného bloku s tématem předvánočního období - plán, realizace a hodnocení. Tento způsob zpracování lze vhodně aplikovat i na jiná témata. V tomto příspěvku je nabídka konkrétních pohybových aktivit k danému tématu

Tento blok je charakterizován samotným obdobím, ve kterém probíhá, a tím jsou pro děti nejkrásnější svátky v roce - Vánoce. Vstupem je počáteční období vánočních svátků, počátek adventu. Děti se budou seznamovat s místními vánočními zvyky a tradicemi obecnými pro naši zeměpisnou oblast. Dále budou děti poznávat tradice a zvyky Vánoc jiných národů.

Cílem a naším záměrem je vytvoření vánoční sváteční atmosféry v mateřské škole, a to výtvarnými, pracovními, hudebními a jazykovými činnostmi, literárními díly a hudebními skladbami podporujícími přátelství, radostné očekávání a prožívání, podporujícími sebedůvěru a odvahu dětí. Obsah IB je rozčleněn do tří tematických celků v posloupnosti adventních svátků, každý okruh však obsahuje všechny druhy her a činností, tedy tvořivé hudební, pohybové, taneční, didaktické, jazykové smyslové, prožitkové, paměťové, literární, dramatické.

TEMATICKÉ CELKY

  • Mikuláš, ztratil plášť - adventní zvyky
  • Dědečku, dědečku, koleda - vánoční básně a koledy
  • Vánoce přicházejí - vánoční stromeček, vánoční překvapení
    Obrázek
    1. Obrázek

Organizační a materiální podmínky IB

V této obecnější rovině je možno plánovat pro mladší i starší věkovou skupinu dětí. Konkrétní náměty a obsahy pro dané výstupy jsou specifikovány v individuálním plánu každé učitelky, kde je uvedena konkrétní literatura, výtvarný či pracovní námět a konkrétní hry vyplývající z výstupů, který dále slouží k evaluaci činností. Činnosti, které dětem nabízíme, probíhají v celém prostoru MŠ, zahrady MŠ, v přírodě v okolí Všetat. K realizaci tohoto IB je nepostradatelný dostatek pomůcek, jež jsou zajištěny v kabinetech a jsou členěny podle činností.

Spolupráce a zapojení rodičů do IB

V tomto IB je velice důležité a nezbytné zapojení rodičů. Probíhají vánoční dílny pro rodiče a děti, které podpoří citové vazby a tvořivost dětí, vánoční nadílka a vánoční hrátky v mateřské škole, plné koled, vánočních písní, scének, pohybových a hudebně pohybových her. Při všech těchto akcích spolupracují učitelky i rodiče na přípravě příjemné vánoční atmosféry v mateřské škole.

Pedagogické záměry

U dětí rozvíjíme:

  • užívání všech smyslů;
  • komunikativní dovednosti verbální i neverbální a kultivovaný projev;
  • prosociální postoje k druhému, toleranci;
  • dětské kulturně estetické dovednosti výtvarné, hudební i dramatické (vánoční tradice, slavnosti u vánočního stromku (pro děti i rodiče);
  • estetické a tvůrčí činnosti dětí, slovesné i literární, poslech pohádek, příběhů, veršů, dramatizace;
  • dovednosti potřebné k vykonávání jednoduchých činností.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
67.38 kB
PDF
Dědečku, dědečku, koleda - vánoční básně a koledy
pdf
25.39 kB
PDF
Evaluační záznam integrovaného bloku
pdf
68.36 kB
PDF
Mikuláš, ztratil plášť - adventní zvyky
pdf
61.52 kB
PDF
Myšlenková mapa
pdf
72.27 kB
PDF
Pod vánočním stromečkem
pdf
81.05 kB
PDF
Rozpustilí čerti
pdf
56.64 kB
PDF
Vánoce přicházejí - vánoční překvapení, nadílka, Hrátky v mateřské škole

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jelena Darášová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí