Třída, ve které tato forma výuky probíhá, má přibližně 45 žáků, je rozdělena na skupiny 8-10 jedinců například podle studijního zaměření. V průběhu dvou let studia se přirozeně vyvinuly dobré vztahy, vazby na řemeslná a pracovní specifika daného oboru. Náplň - VÝTVARNÉHO TÝDNE je pevnou součástí ŠVP ve 2. ročníku výtvarné přípravy. Při veškeré návaznosti na předchozí témata však realizaci výuky mimo sídlo budovy školy ovlivňuje řada faktorů, které se k výuce přímo nevztahují, ale na druhou stranu výrazně přispívají k zintenzivnění pracovní náplně kurzu. (Ubytování, stravování, práce pod širým nebem, vlivy počasí, materiální zabezpečení výuky, organizace času a podobně.)
Výuka výtvarné tvorby v plenéru není školním výletem, ale vytržením od všední docházky do školy. Je specifickou činností, která na žáky ale i na učitele klade zcela odlišné nároky, vedoucí ve výsledku k získání schopností připravit si, zorganizovat vlastní činnost, využít čas na práci, sladit osobní zájmy se zájmy kolektivu. Náročnost přípravy je daná zejména nutností přizpůsobit se rozmarům počasí a jiným nečekaným vlivům, s cílem vytvořit potřebný počet prací tak, aby byl splněn vlastní záměr celého projektu.
Hlavní vyučovací cíle:
Hlavní výchovné cíle:
Úvodní část - seznámení s cíli projektu. Učitel shrne dosavadní vývoj a pojmenuje východiska v systému postupného zvládání teorie a techniky malby akvarelem, temperou, případně akrylem, suchou křídou, perokresbou apod. Upozorní na případné možnosti práce plastické a to v závislosti na dostupnosti materiálů v místě konání kurzu.
Pro všechny tyto alternativy je nutno v předstihu připravit materiální zabezpečení, podklady, shromáždit pomůcky. Tato fáze probíhá jako příprava projektu ještě ve škole před jeho započetím.
Při zahájení vlastní práce v plenéru probíhá seznámení s výběrem motivů vhodných ke ztvárnění:
Zahájení realizace nastává rozdělením žáků do skupin, začíná práce ve zvolené lokalitě. Učitel pomáhá s výběrem vhodného úhlu pohledu, místa na práci, případně s volbou techniky nejvhodnější pro zvolený motiv. Je nutno zachovat důsledně individuální přístup učitele k posuzování a sledování postupu práce žáků a jejich zvolené technice.
Na závěr čtyřhodinové lekce lze srovnat jednotlivé práce, kolektivně je zhodnotit, vyzdvihnout správné využití zvolené techniky a naopak analyzovat chyby, nevhodné postupy (vypíchnutí detailu, volba nevhodné barevné kombinace, kompoziční řešení, umístění ve formátu, nejasné vystižení atmosféry - barevnost). Cílem je pochopení důsledků volby techniky a východiskem je naplánovat činnost na další lekce.
Takto lze prozkoumat možnosti více výtvarných technik a postupů, odlišit je od sebe, případně naopak zkoumat možnosti jejich kombinací. Tím se vytváří prostor pro rozvoj kreativity a individuálního přístupu k využití probraných technik.
Během kurzu dochází ke střídání prostředí, světelných podmínek, tvůrčích podnětů se střídáním denních období, s novými inspiracemi, na něž pedagog průběžně upozorňuje.
Po dvou dnech práce je vhodné shromáždit všechny skupiny a vystavit jejich dosavadní výsledky, nechat žáky vzájemně komunikovat, díky kooperativnímu učení kultivovat a lépe formulovat jejich myšlenky, pomáhat jim účinně se zapojovat do diskuse, obhajovat svůj názor, poučit se ze zkušenosti druhých. Tento krok pomáhá motivovat žáky k dalšímu experimentování a objevování nových možností.
Žáci se vrací po této zkušenosti do svých skupin s novými impulsy, s novou chutí do práce. Často sledujeme tendenci některých žáků pracovat na svých kompozicích i ve volném čase.
Reflexe
Po skončení projektu se v každé skupině uspořádá závěrečné zhodnocení. Tato fáze probíhá již ve školním ateliéru za účasti všech žáků. Atmosféra ateliérové korektury dodává této činnosti potřebný odstup, vybírají se nejlepší práce k adjustaci atd.
Výstupem bývá interní školní výstava, práce lze úspěšně využít při propagaci školy navenek, k individuálním prezentacím žáků v různých soutěžích apod.
ak. soch. Pavel Brožek, pavel.brozek@sups.info
SUPŠ a VOŠ Turnov
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.