Domů > Spomocník > Odborné vzdělávání > Využití teoretických znalostí a dovedností při realizaci exkurze
Odborný článek

Využití teoretických znalostí a dovedností při realizaci exkurze

19. 8. 2009 Odborné vzdělávání Spomocník
Autor
Ing.Ing. Jaroslava Mikulová

Anotace

Žák přípraví, realizuje a vyhodnotí akci cestovního ruchu.

Kontext

Výuka probíhá v blocích v rámci semináře OSE ve čtvrtých ročnících hotelové školy. Žáci vytvoří skupinky , (podle náročnosti akce 2 až 4 žáci), vylosují si konkrétní akci cestovního ruchu a pod vedením garanta ji uskuteční v dané termínu. Akce jsou rozvrženy ve školním roce rovnoměrně od září do dubna a to tak, aby byl splněn požadavek odborné náplně 1. - 3. ročníků OAHŠ. Z dané exkurze vyhotoví závěrečnou práci, kterou obhajují. Obhajoba závěrečné práce je součástí praktické maturitní zkoušky.

Východiska

Uskutečnění akce (odborné exkurze) je vázáno na komplexní vědomosti z těchto výukových předmětů:

  • český jazyk
  • cizí jazyky
  • efektivní komunikace
  • informační a komunikační technologie
  • zeměpis cestovního ruchu
  • cestovní ruch
  • dějiny kultury
  • ekonomika

Cíle : Využití teoretických znalostí a dovedností při realizaci odborné exkurze v rámci semináře OSE

Realizace

Příprava akce zahrnuje:

  • rozdělení funkcí v týmu
  • vypracování pozvánky a informačního materiálu pro účastníky
  • vyhotovení předběžné kalkulace
  • oslovení účastníků (žáků), pro které je akce pořádána včetně vybrání zálohy a vystavení dokladů, přihlášky k akci včetně prohlášení o zásadách bezpečnost
  • zajištění prohlídek v plánovaných objektech (hrady, zámky, výstavy, výrobní podniky, hotely,lázně
  • napsání objednávek
  • chronologická příprava - zpracování přesného časového plánu akce, výsledkem je harmonogram (itinerář). Harmonogram obsahuje časy příjezdů a odjezdů, navštívená místa. V případě exkurze, která je plánovaná na více dní ještě rozpis dle jednotlivých dní
  • psychologická příprava - nácvik výkladu ve třídách, interpretace důležitých informací (na koho se obrátit v případě nouze - policie, zdravotní služba), interpretace organizačních informací (zastávky, parkování, délka rozchodu)
  • topografická příprava - smyslem je stanovení trasy zájezdu, výběr správných informací z odborné literatury, (práce se zeměpisnou mapou, autoatlasem), určení zajímavých míst, vymezení pobytového místa. Výsledkem je transformace získaných informací do excerpčních lístků, které potřebuje žák (průvodce) k výkladu, (pro každý objekt si žák zpracuje samostatnou kartičku, kterou může libovolně řadit nebo doplňovat
  • příprava dotazníku pro zhodnocení akce

Vlastní realizace:

  • informace společenského protokolu průvodce - žák představí sebe, řidiče autobusu, garanta, oponenta akce,
  • průvodcovská činnost v objektech, terénu (podle zaměření akce),
  • shrnutí akce, rozloučení s účastníky,
  • sestavení výsledné kalkulace
  • vyúčtování akce
  • finanční zúčtování s účastníky akce

Vyhodnocení akce:

  • zhodnocení akce, klady a zápory akce
  • vypracování závěrečné práce

Výsledky uskutečněného příkladu dobré praxe, shrnutí, zhodnocení

V závěrečné práci žáci formulují samostatné závěry. Realizovaná akce je vyhodnocena organizátory i účastníky. Hodnocení výsledků žáků probíhá na základě společného hodnocení garanta s oponentem, kteří o způsobu hodnocení vypracují protokol. Po návratu z akce je s použitím digitálního projektoru a záznamu z výkladu provázen rozbor výkladu. Vyučující jednotlivých předmětů směřují pozornost k výkonu žáka po stránce jazykové, rétorické, odborně metodické, geografické či historické.

Organizace akce podporuje především týmovou práci žáků. Každý žák má určitý úkol a svůj díl společné odpovědnosti. Žáci uskutečněním akce prokazují, že obsahově zvládli teoretické vědomosti z předmětů cestovní ruch, zeměpis cestovního ruchu,dějiny kultury i dílčí praktické dovednosti získané ve výuce ekonomických předmětů a efektivní komunikace.

Realizace odborné exkurze vede žáky k tomu, aby se dokázali vhodně prezentovat, formulovat srozumitelně a souvisle své myšlenky, obhajovat své názory i postoje a respektovat názory druhých. Tím rozvíjí komunikativní kompetence.

Také práce s běžným základním a aplikačním programovým vybavením, získávání informací z otevřených zdrojů, zejména pak ze sítě Internet vede žáky ke kompetenci efektivně pracovat s informacemi.

V odborných kompetencích si osvojuje poznatky o vývoji kultury a umění v průběhu dějin, vytváří nabídky služeb cestovního ruchu, umí je poskytovat a prezentovat. Organizačně i ekonomicky zajišťuje přípravu, (předběžná kalkulace, doklady o příjmu peněz), průběh a ukončení akcí cestovního ruchu, (práce s doklady, vyúčtování exkurze, výsledná kalkulace).

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ing.Ing. Jaroslava Mikulová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence LM
  • Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat;

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída