Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > Uznávání neformálního vzdělávání a projekt „Klíče pro život“
Odborný článek

Uznávání neformálního vzdělávání a projekt „Klíče pro život“

27. 12. 2011 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Miroslav Žák

Anotace

Konference na téma Uznávání neformálního vzdělávání, která se konala 2. a 3. 11. 2011 v Praze, je skutečně významnou událostí. Představitelům projektu „Klíče pro život“ se podařilo dohodnout s nejvýznamnějšími společenskými a hospodářskými organizacemi na podpisu důležitého „Memoranda o podpoře a uznávání neformálního vzdělávání". A to jasně svědčí o tom, že myšlenka uznávání neformálního vzdělávání (tím mám na mysli také informální vzdělávání) má v české společnosti stále větší ohlas.

Konference na téma Uznávání vzdělávání, která se konala 2. a 3. 11. 2011 v Praze, byla skutečně významnou událoneformálnístí. Představitelům projektu „Klíče pro život“ se podařilo dohodnout s nejvýznamnějšími společenskými a hospodářskými organizacemi na podpisu důležitého „Memoranda o podpoře a uznávání neformálního vzdělávání". A to jasně svědčí o tom, že myšlenka uznávání neformálního vzdělávání (tím mám na mysli také celoživotní - informální - vzdělávání) má v české společnosti stále větší ohlas. Projekt „Klíče pro život“ Národního institutu dětí a mládeže MŠMT na tom všem má mimořádnou zásluhu. Koncepce celoživotního učení je do budoucna zcela jistě uskutečnitelná jen ve spojení s neformálním vzděláváním. A právě proto je mimořádně důležité, aby ti, kteří se něco naučí, byť neformálními cestami, mohli získat společensky uznávaný certifikát. Právě zde hrají mimořádnou úlohu nezávislé neziskové organizace. Jak říká Erazim Kohák:

„Že neziskové organizace jsou strategickou rezervou demokracie, to víme již nějaké to století. Kdykoli vládní struktury selhávají, nastupují dobrovolníci. Bez nich bychom neměli Národní divadlo – a to jsme museli stavět hned dvakrát. Ostatně bychom neměli ani národ. Tyl s tím kočovným divadlem také moc nenahrabal. Jenže ono to jde hloub, k zásadní otázce: máme budovat soužití ve svobodě na sobectví, nebo na službě? S tím sobectvím jsme to zkusili. Výsledek známe – války, nůžky bohatství a bídy, ekologické ohrožení civilizace. Jsem vděčný za všechny, kdo to zkoušejí službou. Jim patří budoucnost, pokud jakou máme. Jen houšť a větší kapky.“

Příspěvek manažerky projektu „Klíče pro život“ nazvaný Role projektu „Klíče pro život“ v podpoře práce s dětmi a mládeží je zde.


 

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Miroslav Žák

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám;