Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > Studium předčilo mé očekávání
Odborný článek

Studium předčilo mé očekávání

20. 4. 2011 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Mgr. Svatava Šimková

Anotace

Jednou z aktivit projektu Klíče pro život je studum pedagogiky volného času, které probíhalo formou prodloužených víkendových seminářů. Modul věnovaný sociální psychlogii se konal v lednu 2011 na Orlíku.

Nabízíme vám odpovědi několika účastnic, které se zamýšlely nad otázkou, čím je toto studium výjimečné.


Iveta
vychovatelka ve školní družině ZŠ Mukařov

Není to žádné biflování, ale přitom se dozvíte strašně moc. Je tady skvělý kolektiv, naprosto profesionální, úžasní lektoři, úžasní organizátoři, ze všech vyzařuje naprostá profesionalita. Dostávám tady to, co nikdy neztratím. Ta výjimečnost je v tom, že člověk si tady všechno prožije. Vrátí se a vžije do role dítěte, ví, jak se budou cítit samotné děti, jak na ně, aby něco pochopily, aby dokázaly fungovat jako skupina. Hrajeme hry, studujeme pravidla – já jsem vůbec nevěděla, jak to funguje, takové nastavení pravidel. Je to tady sice hodně náročné, ale nikdy se mi nestalo, abych (třeba jako ve „skutečné“ škole) usínala „na lavici“. Jednak tady lavice nemáme, jednak je to tady pořád akce. V tom je to náročné.

Vendy
vychovatelka ve školní družině, vedoucí kroužku hry flétny, Sportíka a hudební skupiny Zvoneček 21.ZŠ Plzeň

Vím už z dřívějška, že cokoliv, co dělá Vlasta, je vždycky něco úžasného. Za celé čtyři roky na střední pedagogické škole jsme neměli zdaleka tolik praxe, kolik mi dal třeba ten jeden rok různých akcí s Vlastou. Na střední škole jsem se naučila spoustu teorie, ale nic jsem neuměla použít. Takže jsem si řekla, že tohle studium bude určitě dobré. Ono ale předčilo mé očekávání. Myslím, že je to hlavně tím, že je to založeno na praxi, že si tady všechno vyzkoušíme na vlastním prožitku. Když potom máme pracovat s dětmi, víme už dopředu, jak se ony cítí.

 

Dana
ekonomka z Plzně, vede keramický kroužek

Já jsem nadšená. První ročník byl úplně nádherný a teď taky. Vidíte sama, jakou formou se učíme, že se všechno okamžitě převádí do praxe. Nebiflujeme se poučky, nešprtáme se kdo, co, kam. Když stojím před těmi dětmi, tak mi moc nepomůže vědět, že nějaký Jung někde něco napsal. Mně pomohou praktické vědomosti, které mi tady ta děvčata dávají. Já ani nemůžu říct, co je tady nejlepší, mně se tu líbí všechno, zatím jsem nenašla chybu, zatím to bylo všechno úžasné, spousta velikých zážitků, strašně moc jsem se naučila, takže už s dětmi pracuji jinak.

Zdenka
pedagožka volného času, Přírodovědná stanice KSVČ Juventus Karviná

Výuka zde je zajímavá, alternativní, netradiční a dobrodružná. Já jsem nějakou dobu studovala sociální školu, v Olomouci, a tam to bylo to klasické přijímání informací v aule, kde jsme celé dny seděli, bylo to docela únavné a nezáživné. Tady jsem nevěděla, do čeho jdu, co mě čeká. S postupem času se mi to stále více zamlouvalo, ten princip, ten způsob. Výuka i samotní lektoři jsou bezvadní, snaží se nám předat to nejlepší ze sebe. Všechno je tady pestré, prolíná se to, tím pádem je to pro mě hodně povzbuzující, takže mě neodrazuje ani ta vzdálenost, abych sem pokaždé přijela. Přitom studium je náročné fyzicky i psychicky, ale tím, že je proloženo interaktivními záležitostmi, pohybovými i zážitkovými programy, tak je to hodně přínosné v tom, že se učivo lépe zapamatuje. Důležité je i to, že co se tu naučím, se mi osvědčuje v praxi.

Vlaďka
ředitelka DDM Hořovice

Tohle studium jsem viděla od začátku jako dost důležité pro svůj rozvoj. Chtěla jsem si je taky ověřit sama na sobě. To studium je nesmírně zajímavé, dokáže člověka někam posunout , naučíme se spoustu nových technik, jak pracovat s dětmi jinak než dřív. Já vím od kolegy, jak vypadá studium na vysoké škole, jak se drtí poučky a téměř slovník, a tady je to prožitkem. To studium se neliší obsahem informací (věřím tomu, že se toho naučíme stejně jako na vysoké škole), ale máme tady to plus, že si všechno vyzkoušíme na vlastní kůži, že se pak v praxi dovedeme vcítit do svých svěřenců, víme, jak budou děti v určité situaci reagovat a jak máme situaci řešit. Ten kolega, o kterém jsem mluvila, ví stejné věci jako já, akorát je nemá zažité tou praxí, nevyzkoušel si je na vlastní kůži.

Zuzka
vychovatelka ve školní družině, Praha – Horní Počernice

Já jsem se rozhodovala mezi řádným studiem na VŠ a "klíčovým" studiem pedagogoky volného času. Musím říct, že svého rozhodnutí jít sem nelituji. Tam bych se rozhodně nedozvěděla tolik, co tady. Moje děti studují na pedagogocké fakultě, takže mám docela velké srovnání, vím, jak to tam funguje. Testy formou chytáků, vůbec ne fair-play domluva, třeba je domluvená konzultace, studenti přijdou a profesor tam není, bez omluvy, nikdo o něm neví. Oni ty děti nevedou k tomu, jak se mají samy správně chovat a pak to předávat dál.

Míša
skautka, Březnice

Pro mě je to studium inspirující a hodně mi dává do budoucna. Myslím si, že se dokážu vcítit do dětí a hlavně – my jsme tu měli i speciální pedagogiku, já mám tělesně postiženého bratra, takže ho teď vnímám jinak, vciťuji se do něj a vím, jak se k němu mám chovat. Já jsem byla rok na „vejšce“, ale nedalo mi to tolik, jako tady. Bylo to jen sezení a psaní: máte to tady, opište si to, nastudujte to doma – a nic. Tady se mi líbí, že jsme na stejné úrovni, že jdeme za stejným cílem. Všichni jsou tady kvůli své práci, kterou dělají s radostí a chtějí ji dělat lépe, chtějí se vzdělávat a ve výchově dětí vidí smysl.

Svatava Šimková, NIDM

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Svatava Šimková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám;
  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí;
  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • stanovovat si cíle a priority podle svých osobních schopností, zájmové a pracovní orientace a životních podmínek;