Jistě jsme všichni zaznamenali , že přijetím zákona č. 198/2012 Sb., kterým se mění zákon č.563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů došlo k zásadním změnám ve dvou důležitých oblastech a to je řízení škol a školských zařízení. Ráda bych se s Vámi podělila o několik důležitých postřehů ze změn, které nám novela zákona přináší.
Pro oblast školských zařízení je důležité si uvědomit tyto změny :
1) Pedagog zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků – (§ 13 zákona č.563/2004 Sb.,)
2) Vychovatel – (§ 16 zákona č. 563/2004 Sb.,)
Závěr: Novela zákona účinná od 1.září 2012 rozšířila možnost získání odborné kvalifikace absolvováním jakéhokoli vysokoškolského studijního oboru speciální pedagogiky.
3) Pedagog volného času - § 17zákona č.563/2004 Sb.,
Závěr : Pro externí pracovníky vedoucí jednotlivé zájmové útvary zákon připouští kromě výše uvedených způsobů získání odborné kvalifikace také jen střední vzdělání s výučním listem (jakýkoli obor) s podmínkou doplnění studia pedagogiky.
Zajímavost :
Metodik prevence v pedagogicko – psychologické poradně - §19a zákona. 563/2004 Sb. -
získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným v akreditovaném studijním programu.
Jde o nově uváděnou profesní pozici – viz §2odst.2,písm. I.
Co je tedy zajímavé? U tohoto pedagogického pracovníka se nevyžaduje pedagogické vzdělání. Platné znění připouští získání jakéhokoli VŠ vzdělání i bez pedagogického zaměření. Možná, že to je pouze nedopatření.
Mgr. Danuše Netolická
odborný pracovník MŠMT NIDM
garantka Průřezových témat projektu KPŽ
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.