Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > Zástupci Talentcentra na First European Talent Day
Odborný článek

Zástupci Talentcentra na First European Talent Day

25. 4. 2011 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Vojtěch Tutr

Anotace

Konference k maďarskému předsednictví EU o podpoře talentů a první evropský Talent Day se konaly v Budapešti 7.- 9. 4. 2011. Své příspěvky zde přednesly světové kapacity v oblasti práce s nadanými, výzkukmníci a zástupci ministerstev zúčastněných států.

Své příspěvky zde přednesly světové kapacity v oblasti práce s nadanými – např. Joan Freeman, Erika Landau nebo Francois Gagné; zástupci ministerstev školství z Maďarska, Polska, Velké Británie, Finska, odborníci z výzkumných institucí a universit i z řad velkých firem, které nějakým způsobem nadané podporují.

Zajímavé bylo zjištění, jakou podporu věnují nadání pořádající Maďarsko nebo Polsko. Tak například Maďarsko využívá evropské fondy k financování dvou programů na podporu talentů. Dohromady během 20 let (!) realizace těchto programů investuje miliony EUR do vytváření národní sítě, podporu institucí, které s nadanými pracují, i do podpory konkrétních osob. Jen mezi léty 2009 – 2011 činí rozpočet 2,4 milionů EUR. Dalších 8,3 milionů EUR získaly instituce – zejména školy a neziskové organizace - pomáhající nadaným uplatnit jejich talenty.

V Polsku vyhlásili školní rok 2010 – 2011 rokem hledání talentů. Poněkud skromnější tříletý program na podporu talentovaných dětí podobný tomu maďarskému běží od roku 2010 do roku 2013. Mimo to mohou polští nadaní a jim pomáhající instituce využívat Polský dětský fond, který podporuje nadání již od roku 1983. Od té doby měl 11 053 nominací nadaných dětí.

Zajímavé byly také reference o skotském systému podpory nadání a finské cestě, která je zcela odlišná. Péče o nadané je tu integrální součástí vzdělávacího systému, který je velmi individualizovaný z pohledu škol, žáků i učitelů. Zajímavě působil i příspěvek prof. Christiana Fischera z Münsterské university. Uvedl v něm mimo jiné, že Německo si z výsledků svých žáků v testech PISA odneslo opačný poznatek než Česko. Totiž, že v Německu se dělá dost pro děti s obtížemi při učení, ale málo pro talentované.

Doufejme, že kontakty, které Talnet na konferenci získal, mu pomohou rozvíjet mezinárodní spolupráci s podobnými iniciativami v okolních zemích.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Vojtěch Tutr

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • ověřovat si získané poznatky, kriticky zvažovat názory, postoje a jednání jiných lidí;
  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám;
  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií;