Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > Brána k druhým se otevírá
Odborný článek

Brána k druhým se otevírá

1. 4. 2012 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Mgr. Svatava Šimková

Anotace

"Všichni sedíme ve velkém divadle světa: cokoli se zde děje, dotýká se všech." Jan Amos Komenský

Kdyby člověk dneska utvářel svou představu o světě hlavně na základě toho, co mu servírují média hlavního proudu, musel by nutně dospět k přesvědčení, že žije ve světě hrůzy a katastrof. Zrovna ve chvíli, kdy vznikal tento článek, byl na nejnavštěvovanějším českém portálu Seznam tento souhrn hlavních zpráv: Slunečné dny jsou pryč, až do Velikonoc vydrží chladno a deštivo. Policista v Otrokovicích zastřelil duševně nemocného muže se sekerou. Drahota u pump už nutí Čechy nejezdit autem. Letadlo na ranveji srazilo ženu, která tam sbírala dřevo. Při kulečníku siporanil oko, teprve po měsících mu našli kousek tága v mozku.

My, kteří žijeme ve světě dětí a mladých lidí, ovšem víme, že ve skutečnosti je to přece jen podstatně jinak. Ne, že by se neděly opravdu závažné špatné události, lidé skutečně trpí, ubližují si, dochází k nespravedlnostem, náš svět je v jistém smyslu „nemocný“. Ale ten, kdo se umí pořádně dívat kolem sebe, může vidět i jeho mnohem příznivější tvář. Lidé si pomáhají, není jim jedno, že někdo vedle nich má potíže, jsou tvořiví v ochraně přírody i v prosazování řešení, která prospívají společnosti. Právě na takové lidi mezi námi a na jejich jednání chceme upozornit soutěží, kterou jsme symbolicky nazvali Brána k druhým. Protože ta otevírá schopnost vidět potřeby ostatních lidí, nenechat je na holičkách a také schopnost proměnit své rozhodnutí v účinnou pomoc.

 Při navrhování soutěže jsme vycházeli z toho, že výchova k demokracii, zájem o veřejné záležitosti, podpora dobrovolnictví jsou součástí velkého projektu Klíče pro život, jehož nositelem je MŠMT a realizátorem Národní institut dětí a mládeže, který je odborným pracovištěm MŠMT pro podporu neformální výchovy a vzdělávání – tedy toho, co se tradičně nazývalo mimoškolní výchova. Současně jsme nechtěli rozmnožovat ten typ soutěží – jistě také potřebných – ve kterých se oceňuje jednotlivec. Naše soutěž tedy není zaměřena na „nejlepšího vedoucího“, nýbrž na skupinu lidí, kteří něco podstatného pro druhé dokážou společně. V dnešní značně individualistické době pokládáme za důležité ukazovat, že společenství je víc než „součet“ těch, kteří jej tvoří. Proto také jako „tváře“ této soutěže vybereme ty osobnosti našeho veřejného života, jejichž lidské i profesní směřování vyjadřuje jak zájem o společné dílo, tak vlastní osobní nasazení ve prospěch těch, kteří pomoc potřebují.

 Ti, kteří ji vítězně projdou naší „Bránou k druhým“, mohou počítat s tím, že se o jejich počínání nejen na těchto stránkách dozvědí ostatní lidé. A pro pětici těch týmů, které zvlášť zaujmou porotu složenou ze zástupců institucí, jež mají k dětem a mladým lidem blízko, zástupců samosprávy i důvěryhodných veřejně známých osobností, jsou připravené symboly barevných klíčků jako potvrzení jejich schopnosti bránu k druhým, skutečně odemknout. Doufáme, že tím zakládáme tradici, která přinese jak zajímavá svědectví o mediálně možná méně atraktivní, ale o to důležitější rovině života v naší přítomnosti, tak i povzbuzení těm, kteří si ve své snaze podporovat rozvoj občanské společnosti možná připadají trochu jako „ztracení vlastenci“. Chápeme to jako náš příspěvek k tomu, aby participace nebyla jen nepostradatelným zaklínadlem moderních dokumentů o dětech a mládeži, ale byla vyjádřením jejich skutečné účasti při spoluutváření společnost, jíž jsou budoucností.

Foto: Svatava Šimková

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Svatava Šimková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • jednat odpovědně, samostatně a iniciativně nejen ve vlastním zájmu, ale i ve veřejném zájmu;
  • Neformální vzdělávání
  • Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • jednat v souladu s morálními principy a zásadami společenského chování, přispívat k uplatňování hodnot demokracie;
  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • opírat své mravní rozhodování o živé, dialogické svědomí