Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > Stáže budoucích hlavních vedoucích - jak se stážisté naučí řešit i neočekávané krizové situace?
Odborný článek

Stáže budoucích hlavních vedoucích - jak se stážisté naučí řešit i neočekávané krizové situace?

27. 8. 2011 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Daniela Zdráhalová

Anotace

Na táborech se už vyměnily turnusy, sluníčko si zjevně vzalo dovolenou a odjelo bůh ví kam. Je pátek 22. července a náš tým se vydává na předposlední „spanilou“ jízdu na metodické návštěvy letních táborů, na nichž probíhají stáže vzdělávacího programu Hlavní vedoucí zotavovací akce pro děti a mládež - základní pracovní přepoklady veřejné zakázky v rámci projektu Klíče pro život

Vedoucí a stážista

Naše cesta vede nejprve do Otaslavic. Už jsme tu byli jednou, tentokrát je tu tábor pionýrů z Bruntálu. Děti potkáváme na cestě do vesnice, vedení ale čeká na nás. A máme si o čem povídat. Počasí táborníky trápí, ale určitě je nezlomilo. Tábor se už blíží ke svému závěru a tak můžeme zhodnotit téměř celou stáž. Stážista připravoval táborový program, na samotném táboře si pak pod vedením hlavního vedoucího vyzkoušel zásobování tábora, organizaci výletů, komunikaci s rodiči – tu zejména na návštěvním dnu, řešil i krizovou situaci, kdy v pozdním večeru řídil přesun nejmenších táborníků ze stanů do srubu, protože déšť zvedal hladinu potoka a ten hrozil rozlitím do louky. Prožil si i jednání s kontrolní návštěvou z hygienické stanice. Spokojený je Honza i Čáp – hlavní vedoucí. Není tedy divu, že jsme spokojení i my. Opouštíme promáčený tábor a vedoucí se začínají věnovat přípravě posledního táborového ohně.
My usedáme za volant auta a vyrážíme do Jedovnice. Cestu nám komplikují objížďky, nakonec ale tábor nacházíme. taky tady jsou vidět stopy nočního lijáku. Vítá nás krásná stanová základna pionýrů z Dlouhé Loučky. Táborníci suší všechno, co jim v noci déšť promáčel, ale dobrá nálada tu nikoho neopouští. Je vidět, že vedení tábora je zkušené a kvalitní, hlavní vedoucí není ničím vyvedená z míry. Trvalý déšť a s ním spojenou kritickou situaci řešila s jedovnickým starostou a tak mají v záloze krizové řešení – ubytování v místní tělocvičně. Stážistka Iva se tak i tady díky letošnímu neutěšenému létu přiučila víc, než by se naučila na sluncem zalité základně. Chválíme vedoucí, jak se dokázali vypořádat s deštěm, pochválit musíme samozřejmě i táborovou základnu, spokojeni jsme s průběhem stáže a jsme rádi, že i tady náš nápad zaměnit teoretické kurzy za praxi na táborech, líbí.
Před námi je už jen cesta domů a za pár dnů poslední výjezd.


Darina Zdráhalová (Olomoucko – zlínská krajská organizace Pionýra)

Redakčně upravováno.

Článek je reportáží o jedné ze čtyř cest, během kterých se realizátoři vzdělávacího programu jezdili přesvědčit, jak jimi vymyšlená forma učení se praktickým vykonáváním stáží funguje v praxi. Průřez z fotografií přibližuje další navštívená místa.

 

Tábor Dlouhá LoučkaTábor Dlouhá Loučka
StážistkaStážistka
Stážista při práci s dětmiStážista při práci s dětmi
V centru tábora
Tábor ŠvrčkovoTábor Švrčkovo
Táborová nástěnkaTáborová nástěnka

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Daniela Zdráhalová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních a jiných činností;
  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve;