Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > Studium předčilo mé očekávání
Odborný článek

Studium předčilo mé očekávání

20. 6. 2013 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Mgr. Svatava Šimková

Anotace

Článek přibližuje jeden typ vzdělávání, které nabízí Národní institut dětí a mládeže vedoucím oddílů a pedagogickým pracovníkům, včetně konkrétního kurzu, který začíná v srpnu a ještě je možné se na něj hlásit.

Hlasy z terénu

        Není to žádné biflování, ale přitom se dozvíte strašně moc. Je tady skvělý kolektiv, naprosto profesionální, úžasní lektoři, úžasní organizátoři, ze všech vyzařuje naprostá profesionalita. Dostávám tady to, co nikdy neztratím. Ta výjimečnost je v tom, že člověk si tady všechno prožije. Vrátí se a vžije do role dítěte, ví, jak se budou cítit samotné děti, jak na ně, aby něco pochopily, aby dokázaly fungovat jako skupina. Hrajeme hry, studujeme pravidla – já jsem vůbec nevěděla, jak to funguje, takové nastavení pravidel. Je to tady sice hodně náročné, ale nikdy se mi nestalo, abych (třeba jako ve „skutečné“ škole) usínala „na lavici“. Jednak tady lavice nemáme, jednak je to tady pořád akce. V tom je to náročné.

Iveta, vychovatelka ve školní družině ZŠ Mukařov

        Výuka zde je zajímavá, alternativní, netradiční a dobrodružná. Já jsem nějakou dobu studovala sociální školu v Olomouci, a tam to bylo to klasické přijímání informací v aule, kde jsme celé dny seděli, bylo to docela únavné a nezáživné. Tady jsem nevěděla, do čeho jdu, co mě čeká. S postupem času se mi to stále více zamlouvalo, ten princip, ten způsob. Výuka i samotní lektoři jsou bezvadní, snaží se nám předat to nejlepší ze sebe. Všechno je tady pestré, prolíná se to. Tím pádem je to pro mě hodně povzbuzující, takže mě neodrazuje ani ta vzdálenost, abych sem pokaždé přijela. Přitom to studium je náročné fyzicky i psychicky, ale tím, že je proloženo interaktivními záležitostmi, pohybovými i zážitkovými programy, tak je to hodně přínosné v tom, že se učivo lépe zapamatuje. Důležité je i to, že co se tu naučím, se mi osvědčuje i v praxi.

Zdeňka, Přírodovědná stanice KSVČ Juventus Karviná

        Pro mě je to studium inspirující a hodně mi dává do budoucna. Myslím si, že se dokážu vcítit do dětí a hlavně – my jsme tu měli i speciální pedagogiku, já mám tělesně postiženého bratra, takže ho teď vnímám jinak, vciťuji se do něj a vím, jak se k němu mám chovat. Já jsem byla rok na „vejšce“, ale nedalo mi to tolik, jako tady. Bylo to jen sezení a psaní: máte to tady, opište si to, nastudujte to doma – a nic. Tady se mi líbí, že jsme na stejné úrovni, že jdeme za stejným cílem. Všichni jsou tady kvůli své práci, kterou dělají s radostí a chtějí ji dělat lépe, chtějí se vzdělávat a ve výchově dětí vidí smysl.

Míša, skautka, Březnice

        Já jsem nadšená. První ročník byl úplně nádherný a teď taky. Vidíte sama, jakou formou se učíme, že se všechno okamžitě převádí do praxe. Nebiflujeme se poučky, nešprtáme se kdo, co, kam. Když stojím před těmi dětmi, tak mi moc nepomůže vědět, že nějaký Jung někde něco napsal. Mně pomohou praktické vědomosti, které mi tady ta děvčata dávají. Já ani nemůžu říct, co je tady nejlepší, mně se tu líbí všechno, zatím jsem nenašla chybu, zatím to bylo všechno úžasné. Spousta velikých zážitků, strašně moc jsem se naučila, takže už s dětmi pracuju jinak.

Dana, ekonomka, vede keramický kroužek, Plzeň

O čem je tu vlastně řeč?

       O Studiu pedagogiky volného času, jak jej už několik let v rámci Národního institutu dětí a mládeže uskutečňuje tým okolo Báry Polívkové a Vlasty Faiferlíkové. A to v různých formách – od 40 hodinového „základního kurzu“ až ke tříletému studiu na úrovni bakalářského studijního programu.

        Momentálně vám chceme nabídnout pro náročné a přitom vytížené zájemce kombinovaný e-learningový kurz v celkovém rozsahu 96 hodin, který má následující strukturu: úvodní seminář (3. a 4. 8.) + závěrečný seminář (28. až 30. 11.) a mezi tím 6 modulů e-learningového studia s těmito tématy:

  • Znalost cílové skupiny a znalost situace uvnitř ní,
  • Pedagogický cíl a cesty k němu,
  • Práce se skupinou,
  • Motivace jednotlivců i skupiny,
  • Plánování a realizace pedagogického procesu,
  • Hodnocení výsledků výchovného procesu.

        Jedná se o akreditovaný kurz, jehož absolvování je mimo jiné plně postačující kvalifikací pro externí pracovníky školských zařízení. V tomto roce bude uskutečněn pouze jediný, a to maximálně pro 20 účastníků. Účastnický poplatek (30% všech nákladů včetně ubytování a stravného) je 3 500 Kč, zbytek (tj. 8 200 Kč) je hrazen z dotačních prostředků na udržitelnost projektu Klíče pro život. Na kurz je možné se přihlásit už nyní, nejpozději však do 19. července na adrese http://vm.nidm.cz.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Svatava Šimková

Hodnocení od uživatelů

Jiří Zajíc
1. 7. 2013, 22:16
Studium je to kvalitní, což o to, ale jsem opravdu zvědavý, jestli se najde aspoň těch deset zájemců, aby se nakonec ten kurs uskutečnil.
Jiří Zajíc
20. 7. 2013, 22:58
Tak to zachránili skauti :-)

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí;
  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání.
  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • přispívat k vytváření vstřícných mezilidských vztahů a k předcházení osobním konfliktům, nepodléhat předsudkům a stereotypům v přístupu k druhým.

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Vycházka do přírodního prostředí