Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > Inspirace není nikdy dost
Odborný článek

Inspirace není nikdy dost

17. 7. 2011 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Vlasta Kohoutová

Anotace

V červnu spatřil světlo světa sborník inspiritavních příkladů dobré praxe pro práci s dětmi a mládeží. Autory "Pedagogických střípků" jsou studenti I. ročníku Studia pedagogiky volného času v projektu Klíče pro život.

      Pedagogové volného času vítají každý kvalitní zdroj nové inspirace a nápadů pro práci s dětmi a mládeží. V zajímavé publikaci „Pedagogické střípky“ jej určitě najdou. V červnu spatřil světlo světa „klíčovský“ sborník inspirativních příkladů dobré praxe pro práci s dětmi a mládeží vypracovaných a obhájených absolventy I. ročníku Studia pedagogiky volného času v rámci projektu Klíče pro život. Jeho realizátory jsou Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Národní institut dětí a mládeže.

      U zrodu publikace stál tým organizátorů, lektorů – vysokoškolských učitelů, a čtyřiceti pedagogů volného času – vychovatelek ve školních družinách a školních klubech, pedagogů z domů dětí a mládeže, středisek volného času a také pedagogů neprofesionálů z nestátních neziskových organizací, kteří se rozhodli, že chtějí začít s dětmi pracovat jinak. Projekt Klíče pro život nabídl cestu, jež pedagoga chápe jako průvodce a dítě jako rovnocenného partnera při objevování zákonitostí života. V průběhu celého roku studenti získávali informace, dovednosti a zkušenosti z různých oblastí pedagogiky, psychologie, osobnostně-sociální výchovy a dalších pedagogických a jiných disciplín. Pod vedením zkušených lektorů pak začali připravovat vlastní pedagogické projekty, jejichž realizace se stala praktickou zkouškou k uzavření I. ročníku Studia pedagogiky volného času.
     Každý z projektů byl zpracován pro konkrétní cílovou skupinu a konkrétní prostředí. Jsou neopakovatelným otiskem svých tvůrců a zachycují maximální autenticitu při jejich realizaci.

      Garantka Studia pedagogiky volného času Vlasta Faiferlíková spolu s editorkou Petrou Bláhovou do sborníku zařadily dvanáct nejlepších příkladů dobré praxe, z kterých lidé připravující volnočasové aktivity pro děti a mládež mohou načerpat spoustu nových nápadů a inspirace. Dozvědí se například, jak děti natáčely svou filmovou prvotinu, jak si v keramickém kroužku každý vyrobil dle svého návrhu hodiny nebo třeba jak si děti samy připravily zkoušky, po jejichž absolvování se staly členy Expert týmu, a vymyslely program expedice, během které využily všechny dovednosti a znalosti, jež získaly v horolezeckém a tábornickém kroužku.

      Text publikace je proložen barevnými fotografiemi, které zachycují bezprostřední atmosféru a zaujetí dětí při aktivitách v jednotlivých projektech. Citace účastníků Studia pedagogiky volného času zase dokládají jejich pocity, obavy, ale i radosti, jež celé studium, práci na projektech a nakonec i samotnou realizaci provázely.
      Odměnou autorům „Pedagogických střípků“ bude třeba to, když si po jejich přečtení řeknete: „... ano, tohle se mi líbí“, „ ... tohle mne překvapilo“, „... tohle musím se ,svými‘ dětmi určitě zkusit!“
Sborníkem „Pedagogické střípky“ si můžete listovat zde.

Vlasta Kohoutová, specialistka PR projektu Klíče pro život

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Vlasta Kohoutová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí;
  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií;
  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve;