Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > Když pedagogy školních družin a klubů láká vzdělávání
Odborný článek

Když pedagogy školních družin a klubů láká vzdělávání

22. 6. 2011 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Petr Kantor

Anotace

Přijeli z různých koutů republiky. Z měst i vesnic, kde pracují ve školních klubech a družinách. Sešli se v Praze na dva dny, aby si z nabídky 13 pracovních a vzdělávacích dílen vybrali ty, které obohatí jejich práci.
vychovatelky

Viděl jsem nadšení. Viděl jsem chuť hledat inspiraci pro svou práci. A stal se součástí neustálého reje více než dvou stovek pedagogických pracovníků (v drtivé většině žen) v prostorách Středního odborného učiliště gastronomie a podnikání v Praze 9, Hloubětín.

Paní Eva vstávala ve čtyři hodiny ráno, aby stihla ranní zahájení v 9 hodin v pátek 3. června. „Jsem tady potřetí a stojím o to tady být. A to ranní vstávání je maličkost,“ přibližuje svou motivaci. „Jezdím sem hlavně kvůli načerpání nových impulsů pro svou práci, a to jak na workshopech, tak při rozhovoru s kolegyněmi,“ dodává.

Letošní setkání probíhalo pod patronací projektu Klíče pro život, jehož hlavním cílem je výrazné posílení celoživotního vzdělávání lidí pracujících s dětmi a mládeží a rozvoj zájmového a neformálního vzdělávání. Irena Hošková, hlavní manažerka projektu a setkání, říká: „Pracovní dílny pomáhají pedagogickým pracovníkům školních družin a klubů najít jiný pohled na každodenní práci, načerpat nové síly a prožít nové aktivity.“

Sám mám na starost jednu dílnu. Je o novinařině a jsem zvědavý, co motivuje zapsané k účasti. „Jsem tady, protože už delší dobu přemýšlím o založení školního časopisu,“ vysvětluje paní Ivona. Další účastnice jsou na tom podobně a dodávají: „Chceme si odnést co nejvíce inspirace do praxe.“  Tak to se nám může podařit.

nad knihou

Hned na začátek rozdávám účastnicím třicet kartiček se slovy s instrukcemi: „Máte pět minut na vytvořeníautorského textu, ve kterém budou použita všechna slova. Slova můžete časovat nebo jinak měnit. Pokud chcete, můžete i přidávat slova.“ Za pět minut čeká všechny překvapení. Po úvodních nevěřících pohledech a myšlenkách mají všichni své texty připravené. Po jejich přečtení musíme konstatovat, že každý z nás má v sobě trochu básníka. A série překvapení pokračuje. To když účastníkům čtu úryvek básně od Jiřího Wolkera, tedy básně, ze které jsem si půjčil oněch třicet slov.

Následuje diskuse nad aplikací a pedagogickými cíli, které můžeme v aktivitě najít pro různé cílové skupiny. Jevidět, že všechny aktivita zaujala a umí si najít svou vlastní aplikaci. To se nakonec ukáže v závěrečné zpětné vazbě, kde právě aktivita Třicet slov dominuje. „Aktivita je super hlavně díky tomu, že nabízí různorodé využití a je ideální k tomu, aby přitáhla děti ke čtení, tvorbě a k literatuře,“ vyjmenovává důvody, proč ji chce použít, paní Jana.

A jedeme dále. Po autorské tvorbě se na krátké aktivitě učíme popisovat, pak se zamýšlíme nad vedením školního časopisu, kreslíme komiks, píšeme tiskovou zprávu nebo tvoříme brontosaura. O pauze listujeme desítkami školních časopisů. Nakonec přetahujeme čas vyhrazený pro dílnu, ale to je největší odměna pro lektora. Dílna se povedla.

„Strach a stereotyp mohou být tím, co nám brání poskytovat dětem takové aktivity, které by u dětí zahnaly nudu a probudily zájem,“ říká paní Hošková. Účastnice, které absolvovaly novinářský workshop, v sobě strach překonaly a získaly šest konkrétních aktivit, kterými jistě zaženou stereotyp. A to nejen po novinářském semináři, ale i v dalších dvanácti, kde se například bubnovalo, tvořilo z ekonomicky nenáročných materiálů, nahlíželo do chování dětí či pracovalo s novodobým fenoménem sociálních sítí.

Po třech absolvovaných dílnách paní Ivona rekapituluje: „Načerpala jsem mnoho nového. Pod vedením odborných lektorů jsme si předali zkušenosti. Lektoři a organizátoři se postarali o to, aby to byl zajímavě a užitečně prožitý čas. Bylo to skvělé, za rok nashledanou.“ Je to tak. Jsme v cíli. Po třiceti hodinách mezi pedagogickými pracovníky je mi líto, že v pondělí nepůjdu po škole do školní družiny nebo klubu. Děti tam čeká spousta nových věcí, které jim pomohou zahnat nudu a probudit v nich touhu po tvoření a poznávání. Nakonec - co mi brání se tam zastavit a nakouknout.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Petr Kantor

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání.
  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • stanovovat si cíle a priority podle svých osobních schopností, zájmové a pracovní orientace a životních podmínek;
  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám;