Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Montessori: náměty pro anglický jazyk
Odborný článek

Montessori: náměty pro anglický jazyk

11. 4. 2011 Předškolní vzdělávání
Autor
Ing. Erika Vangorová

Anotace

Tento příspěvek obsahuje několik námětů na aktivity, které podporují procvičování mluveného projevu v anglickém jazyce hravou formou. Tyto aktivity podporují u dětí rozvoj komunikačních dovedností a poskytují jim radost ze schopnosti komunikovat v cizím jazyce.

Znalost anglického jazyka je v současnosti nevyhnutelná a výuka angličtiny se zavádí už v předškolních zařízeních. Cílem tohoto příspěvku je poskytnout učitelům angličtiny nové nápady a náměty pro zpestření výuky. Aktivity popsané v tomto článku jsem vymyslela a používám je ve třídě montessori. Tyto aktivity podporují u dětí zájem o komunikaci v cizím jazyce přirozenou formou.

Jako pomůcky používám prstové maňásky, obrázky anebo reálie. Prstoví maňásci představují zvířata žijící buď v lese, v džungli, anebo na farmě. Používám vždy jenom jednu sadu na jednu hru. Je-li počet dětí ve třídě vyšší než počet maňásků, které mám k dispozici, rozdělím děti do menších skupin. Každé dítě dostane (nebo si vytáhne) z vrecouška jednoho maňáska a vymyslí pro něj jméno. Navléknutím maňáska na prst zvířátko ožije a setkává se s ostatními zvířátky. Tímto způsobem se dají procvičit fráze jako: What's your name?, My name's..., How old are you?, I'm..., I can (run)., I can't (fly). Maňásky si starší děti mohou vyrobit i samy. Určitě mi dá každý učitel jazyků za pravdu, že pro výuku cizího jazyka u dětí jsou nevyhnutné obrázky a ještě efektivnější výuku poskytují reálie, například hračky nebo ovoce a zelenina. Pomocí obrázků anebo reálií si děti mohou procvičit výrazy jako například: Can I have...?, Here you are., Thank you. Děti mohou pracovat buď ve dvojicích, anebo v menších skupinkách.

Doufám a pevně věřím, že jsem tímto příspěvkem inspirovala další učitele angličtiny ve školkách a školách zaměřených na výuku metodou montessori.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ing. Erika Vangorová

Hodnocení od uživatelů

Mgr. Lenka Říhová
11. 4. 2011, 18:57
Inspirace určitě, ale loutky a reálie se u malých dětí používají a používali k mnoha činnostem. To přece není "montessori výdobytek". Neobjevujme Ameriku :-)
Mgr. Dagmar Csatová
12. 4. 2011, 13:05
Dobrý den, děkuji za připomenutí aktivity, ale paní Lenka má pravdu, aktivita je běžně používána na klasických školách. Ocením, když autorka přijde s nápadem skutečně typickým pro Montessori školu.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.