Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 7. část
Tento text navazuje na příspěvky Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 1. část, Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 2. část, Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 3. část, Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 4. část, Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 5. část a Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 6. část.
V sedmé části našeho seriálu se budeme věnovat geometrickým útvarům, které většinou zapisujeme pomocí nerovnice nebo pomocí soustavy nerovnic.
Zvolené téma vede žáky kromě jiného:
- k rozvíjení geometrického vidění a prostorové představivosti;
- k rozvíjení zkušeností s matematickým modelováním (k činnostem, kterými se učí poznávat a nalézat situace, v nichž se může orientovat prostřednictvím matematického popisu), k vyhodnocování matematických modelů, k poznávání mezí jejich použití, k vědomí, že realita je složitější než její matematický model, že daný model může být vhodný pro více situací a jedna situace může být vyjádřena různými modely);
(viz Cílové zaměření vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia), a naplňovat tak následující očekávané výstupy (viz Vzdělávací obsah vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v RVP G):
GEOMETRIE
Očekávané výstupy
žák
- používá geometrické pojmy, zdůvodňuje a využívá vlastnosti geometrických útvarů v rovině a v prostoru, na základě vlastností třídí útvary
- využívá náčrt při řešení rovinného nebo prostorového problému
- řeší planimetrické a stereometrické problémy motivované praxí
- řeší analyticky polohové a metrické úlohy o lineárních útvarech
ČÍSLO A PROMĚNNÁ
Očekávané výstupy
žák
- řeší lineární a kvadratické rovnice a nerovnice, řeší soustavy rovnic
- graficky znázorňuje řešení rovnic, nerovnic a jejich soustav
Článek Basketbal očima profesora Ypsilona je posledním článkem seriálu, ve kterém jsme se setkávali s profesorem Ypsilonem a jeho žáky v mnoha různých reálných životních situacích. Na tento seriál naváží další články Emila Caldy. Byly, podobně jako články o profesoru Ypsilonovi, uveřejňovány před mnoha lety v Rozhledech matematicko-fyzikálních. Svým obsahem jsou však inspirující i pro současné učitele na gymnáziu.
Basketbal očima profesora Ypsilona 1
1 Článek byl uveden v Rozhledech matematicko-fyzikálních, ročník 62, č. 1.
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 424 kB | Basketbal očima profesora Ypsilona |