Celoškolní celoroční projekty v praxi
Popis výchozí situace
Řada školských zařízení určených dětem se speciálními vzdělávacími potřebami v současnosti pracuje s různorodou klientelou. Naše zařízení, původně určené dětem a žákům se sluchovým postižením, nabízí v současnosti služby klientům zejména se sluchovým postižením, ale rovněž s těžkými vadami řeči, poruchami dorozumívání, kombinovaným postižením a poruchami autistického spektra. Z hlediska organizačního zahrnujeme speciálně pedagogické centrum, mateřskou školu, základní školu s vyučováním podle RVP ZV a základní školu pro žáky s LMP a rovněž školu speciální, navíc internát a dětský domov. To vše při celkovém „ minimálním" počtu dětí.
Cílem naší existence je fungující stmelené zařízení, kde se pro každého vytvářejí potřebné příležitosti, škola, která žije a spolupracuje, respektuje individuální zvláštnosti a současně vytváří vhodné podmínky pro vzájemné kontakty a spolupráci.
Pro plnění výchovně vzdělávacích cílů jsou žáci zařazováni do skupin, které respektují jejich specifické vzdělávací potřeby. Rozhodujícím kritériem je způsob a úroveň komunikace, popřípadě stupeň mentálního postižení. Přesto se domníváme, že je potřeba vytvářet příležitosti, které dávají celému školnímu kolektivu možnost spolupracovat na společném úkolu a rovněž komunikovat a spolupracovat fyzicky v menších skupinách tvořených žáky „napříč celé školy".
Osvědčeným a námi využívaným prostředkem k naplnění výše uvedených cílů jsou celoškolní celoroční projekty.
Ujasnili jsme si, co především od celoročních celoškolních projektů očekáváme - chceme prostřednictvím projektových činností vytvářet a posilovat vazby mezi školou a internátem, školou a dětským domovem, školou a rodinami žáků, mezi dětmi a dospělými a mezi dětmi navzájem. A chceme se při tom učit i hrát si.
Co mají všechny naše projekty společného?
Kombinují část teoretickou a praktickou. Teorii (zajímavé znalosti) si žáci osvojují především při klasické školní výuce, kdy je voleno učivo tematicky shodné s námětem projektu. Například projekt Cestovatelé nabídl rozhovory o zajímavostech v různých zemích (jídlem počínaje a politickou situací konče), mluvnické hraní s vlastními tematickými texty, četbu ukázek cestopisů v českém jazyce, výpočty vzdáleností a nákladů na vlastní cestovatelské výpravy do okolí, určování typických rostlin a živočichů v „navštívených" světadílech v přírodovědě a přírodopisu, objevné plavby v dějepisu apod. Praktické činnosti jsou náplní v předmětech, jako je výtvarná výchova či tělesná výchova (trénink sportovních činností pro daný kontinent, tematická veselá olympiáda či výstup po schodech jako na Everest) a pracovní činnosti (vaření rýže, výroba typických ozdob, nádob). Praktická část projektu je vydatně posílena realizací podobných činností v rámci internátu (čajový obřad, karneval na téma cesta kolem světa, cestovatelské výpravy do blízkého okolí motivované objevováním neznámého a kreslením map) a samozřejmě projektovými dny.
Takto pojaté projekty svou širokou a částečně volitelnou nabídkou zaručují princip individualizace a diferenciace vzdělávacího i výchovného procesu v celém zařízení. Zařazují motivované celoškolní výlety, exkurze na zajímavá místa jako zdroj nových informací a zážitků, často pod garancí odborníků (průvodců, lektorů).
Jednotlivé etapy završují projektové dny, kdy žáci při jednotlivých činnostech aktivně a samostatně uplatňují osvojené poznatky a dovednosti. Navíc spolupracují ve skupinách složených z žáků více tříd.
Během celého roku jsou žáci vedeni k uvědomělému prožívání obsahu projektu. Vlastní realizace je závislá na osobním nasazení každého pedagoga školy, na jeho invenci a kreativitě a především ochotě.
Recept na celoroční celoškolní projekt:
- Navodit brainstorming na téma „ Na co si budeme příští rok hrát" v situaci, kdy jsou přítomni všichni pedagogové a panuje pohodová, trochu uvolněná atmosféra (metodické sdružení, neformální setkání). Sledovat, který nápad hned rozbaluje nápady další (to jsou náměty na podtémata, činnosti, akce).
- Nechat situaci uzrát. Za pár dní možná někdo přijde s bombastickým nápadem.
- Uvážlivě se rozhodnout pro téma s velkým T. Přemýšlet o využití pro prevenci sociálně patologických jevů, environmentální výchovu, osobnostní a sociální výchovu a případně pro další. Hodí se vztah celoškolního projektu k projektům, které škola podává při žádostech o granty.
- Přikládat do ohníčku budoucího projektu; co nás již napadlo - zapsat, vyvěsit na nástěnku ve sborovně, odeslat kolegům e-mailovou poštou a využívat každou vhodnou situaci k debatě o tom, co by se mohlo pokniknout.
- Vytvořit „kostru" projektu - rozdělení do menších celků, celkům přiřadit vhodné cíle a činnosti - v této fázi zapisovat vše, co dává aspoň trochu smysl.
- Sestavenou „kostru" projektu předložit pedagogům v tištěné i elektronické podobě a společnými silami vybrat jen to nejefektivnější - tzn. s malými materiálními, časovými i osobními náklady co největší efekt.
- Projekt doladit - doplnit citacemi ze ŠVP, internetovými odkazy, kontakty a formálně upravit.
V závěrečné fázi je celoškolní celoroční projekt brožura dostupná každému pedagogovi školy v písemné i elektronické podobě. - Učinit z celoškolního celoročního projektu dokument závazný pro všechny pedagogy - hlavní cíl projektu zveřejnit v ročním plánu práce školy.
- Připravit a vyvěsit „projektový kalendář". Stanovit pevné termíny celoškolních akcí - výletů, exkurzí, dnů s projektovým vyučováním, slavností apod., přitom se opět držet hesla, že méně znamená více. V současnosti plánujeme jednu, výjimečně dvě celoškolní akce za měsíc, neboť větší kulminace negativně ovlivňuje plnění klasických učebních povinností.
- Vytvořit tematické plány učitelů i vychovatelů, které v jednotlivých předmětech nabízejí činnosti vycházející z projektu (je to možné ve většině předmětů!). Aktualizovat ŠVP pro mateřskou školu, v němž se náměty celoškolního projektu navlékají na jednotlivé týdny jako korálky, aktualizovat - konkretizovat ŠVP pro internát i pro dětský domov.
- Spolupracovat mezi sebou - dát časově dohromady vztahy mezipředmětové a projektové. Např. výsadbu nového trvalkového záhonu v pracovních činnostech podpoříme v matematice vypočítáním plochy záhonu, v přírodopisu poznávačkou vysazovaných rostlin, v zeměpisu tématem původu některých rostlin, vychovatel žákům nabídne tematickou vycházku s cílem pozorovat vysázené předzahrádky ve městě. Záleží na invenci a domluvě jednotlivých učitelů a vychovatelů.
- Vyzdobit školu. Dodržujeme fakt, že chodby jsou pouze v duchu projektu a v každé třídě je projektu věnována aspoň jedna nástěnka. Vhodně se uplatní řada pomůcek (především nástěnných obrazů) z kabinetů, které jsou jinak žákům přístupné pouze v omezené míře.
- První školní den představit projekt jako překvapení žákům i rodičům a motivovat je ke spolupráci. Pro motivaci není od věci, převlékne-li se pedagogický sbor, případně vychovatelé např. do kouzelnických či jiných kostýmů.
- S několikatýdenním předstihem důkladně připravit projektové celoškolní dny - promyslet nabídku činností, vytvoření skupin žáků, organizaci dne, materiální potřeby, návaznost dopoledne (učitelé) a odpoledne (vychovatelé), formu závěrečného hodnocení.
- Formálně i neformálně sledovat průběh projektu a podporovat další vhodné obohacující iniciativy.
- Vnímat nápady, které by mohly být uplatněny v dalším roce.
Shrnutí
Celoškolní celoroční projekty jsou ideálním řešením pro školy složené z několika součástí, které chtějí během školního roku kráčet za stejným cílem a občas se společně zastavit na vybraných stanovištích. Jsou vhodným doplňkem školních vzdělávacích programů, především při realizaci průřezových témat a rozvoji řady kompetencí prožitkovým způsobem. Předpokladem úspěchu je zajímavý otevřený námět, stanovení přiměřených cílů a jednoduchá organizace. Podporou úspěchu jsou společné atributy - oblečení, deník, vlajka, výzdoba. Nutností je spolupracující, hravý a ochotný kolektiv pedagogů a rodiče, kteří preferují pohodový pobyt ve škole.
Přílohy:
Projekt ZAHRADNÍCI
Návrh autoevaluace projektu ZAHRADNÍCI
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 104 kB | Projekt ZAHRADNÍCI | |
![]() | 36 kB | Návrh autoevaluace projektu ZAHRADNÍCI |