Domů > Odborné články > Speciální vzdělávání > Rukodělné činnosti žáků s SVP v terapeutické dílně II.
Odborný článek

Rukodělné činnosti žáků s SVP v terapeutické dílně II.

10. 7. 2013 Speciální vzdělávání
Autor
Mgr. Petra Janů, Zdena Kubísková
Spoluautor
Ing Renata Votavová

Anotace

Článek je zařazen do seriálu Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem. Poskytuje informace o výstupech projektu Základní školy speciální a Praktické školy Černovice. V rámci tohoto seriálu již byly zveřejněny jednoduché cvičební řady s návodem jak cvičit s žáky se zdravotním postižením v hodinách zdravotní tělesné výchovy, několik originálních pracovních postupů popisujících vznik jednoduchých výrobků v keramické dílně a pracovní postupy na výrobky z pedigu. V následujícím článku jsou poskytnuty další pracovní postupy (ze vzdělávací oblasti Člověk a svět práce) tentokrát práce s textilem.

Cíl

Obnitkovací steh na napírové šabloně:

  • zvládnutí obnitkovacího stehu na papírové šabloně
Ozdoba z látky:
  • zvládnutí předního stehu
  • ovládání nůžek - jemná motorika
Přední steh:
  • zapichování tupé jehly do dírek v šabloně
Přišívání dvoudírkového knoflíku
  • zapichování tupé jehly do dírek v knoflíku, jeho upevnění k látce

Obnitkovací steh na papírové šabloně

Doba přípravy: 30 minut

Stupeň náročnosti: jednoduché

Pracovní postup: 

  1. Připravíme si jehlu s tupým hrotem, návlek – nějakou bavlnku, papírovou šablonku a předem proraženými dírkami pro snadnější vpich jehly.
  2. Navlékneme jehlu na nit a utvoříme na jednom konci uzlík nebo na obou současně.
  3. Zapíchneme jehlu do jedné z dírek na rubové straně šablony, protáhneme dírkou až po uzlík.
  4. Zapíchneme opět jehlu do stejného místa na rubové straně šablony a opět protáhneme nit, ale při dotahování jehlu provlékneme pod vznikající smyčku, aby se pěkně upevnila.
  5. Dále pícháme do další dírky z rubové strany šablony a při výpichu a dotahování nitě protáhneme jehlu do vzniklé smyčky, tím se nám steh upevní a vytvoří jednoduchý domeček.
  6. Dále pokračujeme stále stejnou technikou, při dokončení utvoříme zapošitím uzlík.
  7. Se všemi pomůckami děti postupně seznamujeme.
Autor díla: Mgr. Janů Petra, Kubísková Zdena
 

Ozdoba z látky - vánoční koule

Doba přípravy: 30-40 minut

Stupeň náročnosti: středně těžké

Pracovní postup:

  1. Připravíme si pružnou látku – nejlépe pleteninu a šablonu ozdoby – tvar kruhu, kterou chceme tvořit.
  2. Šablonku obkreslíme na látku a tvar vystřihneme.
  3. Vystřižený tvar kruhu obšijeme podél celého obvodu předním stehem a necháme delší konce nití volný.
  4. Potom zatáhneme za volné konce nití a kruh stáhneme, pouze částečně, necháme si otvor na vyplnění ozdoby vatelínem.
  5. Otvorem vycpeme ozdobičku natrhaným vatelínem a upravíme tvar do pěkné kouličky.
  6. Ozdobu stáhneme a konce zavážeme.
  7. Na staženou část nalepíme kousek vatelínu jako sníh a přišijeme ozdobnou šňůrku na zavěšení nebo použijeme volné konce nití – pokud jsou pěkné.
  8. Ozdobu dozdobíme podle vlastní fantazie, křížky, korálky, flitry.
Autor díla: Mgr. Janů Petra, Kubísková Zdena

 

Přední steh na papírové šabloně

Doba přípravy: 30 minut

Stupeň náročnosti: jednoduché

Pracovní postup:

  1. Připravíme si jehlu s tupým hrotem, návlek – nějakou bavlnku, papírovou šablonu s dírkami pro stehy a nůžky.
  2. Navlékneme jehlu na nit a utvoříme na jednom konci uzlík nebo na obou současně.
  3. Zapíchneme do první dírky v šabloně zespodu, vypíchneme nahoru, dále pícháme opět jehlou dolů a vypíchneme dole – na rubu, pokračujeme střídavě do dalších dírek.
  4. Na konci utvoříme uzlík – na rubové straně.
  5. Se všemi pomůckami děti postupně seznamujeme.
 

Přišívání dvoudírkového knoflíku

Doba přípravy: 30 minut

Stupeň náročnosti: jednoduché

Pracovní postup:

  1. Připravíme si jehlu s tupým hrotem, návlek – nějakou bavlnku, látku, knoflík s dvěma dírkami.
  2. Navlékneme jehlu na nit a utvoříme na jednom konci uzlík nebo na obou současně. 
  3. Zapíchneme jehlu do lícové strany látky a vpíchneme do rubu, jehlu vytáhneme, vpichujeme opět do rubu látky ve stejném místě a při vypichování do lícové strany nasadíme na špičku jehly knoflík, vytáhneme jehlu a celý návlek a knoflík si palcem přidržíme u látky, vpichujeme do druhé prázdné dírky a vytahujeme jehlu na rubové straně látky, tak pokračujeme, až je knoflík pevný, končíme na lícové straně, jehlu vytáhneme pod knoflíkem a třikrát ho omotáme a zapošijeme, tím je knoflík dostatečně pevný.
  4. Se všemi pomůckami děti postupně seznamujeme.
Autor díla: Mgr. Janů Petra, Kubísková Zdena

Reflexe

Součástí pracovních postupů v příloze jsou i záznamové archy s příklady slovního hodnocení práce jednotlivých žáků. S jejich pomocí si lze udělat představu o náročnosti výroby a možnostech přizpůsobení výuky individuálním potřebám žáka.


Tento materiál vznikl v projektu za podpory ESF v ČR, EU, MŠMT, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost pod názvem: Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem v ZŠ speciální a Praktické škole Černovice, reg. č. CZ 1.071.2.3701.0003.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
390.63 kB
PDF
Obnitkovací steh na papírové šabloně + reflexe v hodnotícím archu
pdf
391.6 kB
PDF
Ozdoba z látky - vánoční koule + reflexe v hodnotícím archu
pdf
416.99 kB
PDF
Přední steh na papírové šabloně + reflexe v hodnotícím archu
pdf
406.25 kB
PDF
Přišívání dvoudírkového knoflíku + reflexe v hodnotícím archu

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Petra Janů, Zdena Kubísková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem.
Ostatní články seriálu:

Vazby na další články:

Navazuje na téma článku:

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Kompetence pracovní
  • zvládá základní pracovní dovednosti, operace a postupy, rozšiřuje své komunikační schopnosti při kolektivní práci
  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Kompetence pracovní
  • zvládá základní pracovní dovednosti, operace a postupy při jednoduchých pracovních činnostech

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

Obnitkovací steh na papírové šabloně: bavlnky, jehla, nůžky, šablona Ozdoba z látky: bavlnky, jehla, nůžky, šablona, látka - pletenina, vatelín na výplň, ozdobná šňůrka, přízdoby Přední steh: bavlnky, jehla, nůžky, papírová šablona Přišívání dvoudírkového knoflíku: bavlnky, jehla, nůžky, knoflík, látka