Domů > Odborné články > Speciální vzdělávání > Namaluj si vlastní obraz – ENCAUSTIKA
Odborný článek

Namaluj si vlastní obraz – ENCAUSTIKA

Anotace

Ve výtvarné výchově přiblížíme žákům s lehkým mentálním postižením starou malířskou techniku – malování voskem –, nazývanou ENCAUSTIKA.

Cíl

  • rozvíjení pozitivního vztahu k umění a jeho vnímání;
  • využívání a rozvíjení tvořivých vlastností a dovedností;
  • rozvíjení estetického cítění a vnímání prostředí;
  • poznání, že kultura a umění obohacují život člověka.

Projekt „Namaluj si vlastní obraz“ je vytvořen pro třídy vzdělávající žáky s lehkým mentálním postižením. Je zaměřen na realizaci průřezového tématu environmentální výchovy ve spojení s pracovní činností, výtvarnou výchovou a estetickou výchovou. Měl by vést žáky k myšlení na své zdraví, plánování způsobů řešení, využívání vlastního tvůrčího záměru, zkušeností a představ.

Časová dotace: 5 hodin

Cílová skupina: žáci 10–15 let

Encauistika
1. Encauistika
Autorka fotografie: Jiřina Dovalilová

Technika malování „ENCAUSTIKA“ je jednoduchá technika, zvolená tak, aby byla žákům se speciálními vzdělávacími potřebami dostupná. Tuto techniku si žáci nejprve prostudují na stránkách internetu http://www.brydova.cz/techniky/7-techniky/63-encausticke-malovani. Inspirují se uvedenými nápady a rozmyslí si vlastní kompozici obrázku.

Motivace: Dokážeme napodobit malíře.

Encaustika
2. Encaustika
Autorka fotografie: Jiřina Dovalilová

Samostatná práce:

Příprava učebny, stoly pokryjeme  igelitovými ubrusy a kartonem tak, aby se nepoškodily rozehřátým voskem. Voskové barvy značky KOH-I-NOOR zbavíme obalu. Připravíme si křídový papír různých velikostí. Nahřejeme žehličku asi na 40 stupňů, tak aby nám voskovky nestékaly. Můžeme nanést na plochu celé žehličky jednu barvu, ale i několik barev. Žehličku obtiskneme na papír a sledujeme, co vzniklo. Žehličkou nežehlíme jako při žehlení, ale spíše po kouskách posunujeme. Je možné použít i hranu žehličky na úzké linky. Začínáme nanášet barvy od prostřed papíru ke kraji, od světlé barvy do tmavších odstínů a  těmto obrázkům se říká mandely. Můžeme si vytvořit i krajinky nebo jen nanést barvy a nechat pracovat fantasii. Hotový obrázek necháme zaschnout a vyleštíme jemným ubrouskem. Z takto hotového obrazu lze nastříhat záložky, přáníčka, možno jej složit jako krabičku, zarámovat jako obraz. (Pomůcky – viz http://encaustic.wz.cz/aid.htm; žáky je samozřejmě třeba seznámit s pravidly bezpečnosti práce; pozn. ed.).

Encaustika
3. Encaustika
Autorka fotografie: Jiřina Dovalilová
Encaustika
4. Encaustika
Autorka fotografie: Jiřina Dovalilová
Encaustika
5. Encaustika
Autorka fotografie: Jiřina Dovalilová
Encaustika
6. Encaustika
Autorka fotografie: Jiřina Dovalilová

Reflexe

Žáci si potvrdili, že každý dokáže touto technikou vyrobit krásný obraz. Po zarámování jsme dokonce uspořádali výstavu těchto obrazů v galerii Zámecké restaurace v Chlumci Nad Cidlinou.

Výstava byla úspěšná a většina obrazů se prodala.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Jiřina Dovalilová

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
14. 11. 2011
Příspěvek nabízí překvapivě snadný postup vedoucí k mimořádně působivému výsledku.

Hodnocení od uživatelů

Dagmar Gomoĺová
29. 1. 2012, 22:39
Encaustiku dělám v hodinách výtvarné výchovy se žáky se středně tšžkou mentální retardací, vyzkoušeli si otisky i couvání, každé dílko je originál, je to výborná technika pro okamžitý efekt.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Kompetence k řešení problémů
  • dokáže popsat problém a svěřit se s ním, při řešení složitějších problémů požádá o radu a řídí se jí
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Kompetence pracovní
  • dodržuje zásady bezpečnosti, ochrany zdraví, hygieny práce, ochrany životního prostředí a společenských hodnot a uplatňuje je při pracovních činnostech
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Kompetence k učení
  • uvědomuje si význam vzdělání v kontextu s pracovním uplatněním

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

voskové barvy, křídový papír, encaustická žehlička, křídový papír