Domů > Odborné články > Jazykové vzdělávání > Hravá výuka češtiny pro cizince: Doplňování informací I. (pacienti)
Odborný článek

Hravá výuka češtiny pro cizince: Doplňování informací I. (pacienti)

25. 1. 2011 Jazykové vzdělávání
Autor
Mgr. Jarmila Karlovcová

Anotace

Cílem tohoto jazykového materiálu je poskytnout učitelům češtiny pro cizince velmi jednoduchou, zábavnou a v hodinách již prověřenou aktivitu, která je určena pro mírně pokročilé studenty-cizince. Tuto hru je vhodné zařadit na začátek hodiny jako vstupní motivaci.

Název aktivity: Pacienti
Pokročilost: Mírně pokročilí
Cíl: Studenti zjištují základní informace o pacientech v čekárně. Hravou formou si procvičí a fixují náročnější slovíčka spojená s denním užíváním.
Čas: 15 minut

Předložená aktivita je cíleně určená pro 3 studenty, úpravou informací ji však můžeme využít až pro 5 studentů. Hru je vhodné zařadit k probíranému tématu u lékaře, zdraví a nemoc.

Legenda: V čekárně u lékaře se potká pět lidí různých národností, různého věku, různé práce. Jsou plátci jiného zdravotního pojištění a trápí je jiný zdravotní problém. V rodině každého z nich se vyskytuje jiná dědičná nemoc. U každého z pěti lidí je však ještě důležitá jistá okolnost, která je pro lékaře velmi důležitá.

Studenti dostanou nekompletní tabulku s informacemi (každý z nich má však jiné informace). Jejich úkolem je získat chybějící informace a tabulky zkompletovat. Na ně se však musí spolužáků správně zeptat. Učitel při hře dohlíží, zasahuje však pouze v případě, kdy formulovaná otázka je gramaticky špatná.

Příklad možností, jak zformulovat otázku:
- Kolik let je paní Smutné?
- Jak se jmenuje pátý člověk?
- Komu je 24 let?
- Jaký problém má Olga?
- Jakou nemoc má v rodině Susan?

Po zkompletování tabulky je vhodné s ní ještě dále pracovat. Učitel si může připravit kontrolující otázky (tedy otázky, na něž v tabulce najdeme odpověď). Např.:
- Kdo bude určitě platit hotově?
- Kdo je z lidí v čekárně nejmladší?
- Kdo má teplotu?
- Kdo je z Asie?
- Kdo už nepracuje?
- Kdo má nějakou alergii?

Učitel se však může ptát i hypoteticky tak, aby student byl nucen odpověď sám vymyslet. Např.:
- Proč je Hasanovi špatně?
- Jakou má Susan rodinu?
- Kde bydlí paní Smutná?
- Co dělal Wang Li v Africe?
- Co studuje Olga?

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
33.2 kB
Dokument
Řešení – kompletní tabulka
doc
61.52 kB
Dokument
Tabulky pro hru

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jarmila Karlovcová

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
25. 1. 2011
Příspěvwk je inovativní, žáci si hravou formou osvojí a rozšíří slovní zásobu v oblasti hned několika témat. Předáváním informací z tabulek se prohloubí i komunikativní dovednosti a respekt k druhým lidem (kompetence komunikativní a občanská).

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Jazkové vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá dostupných prostředků komunikace;
  • Jazkové vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • motivuje se pro další učení a usiluje o zlepšení svých jazykových znalostí;

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída