Projekt Cesta do Naardenu realizuje fiktivní cestu žáků muzea J. A. Komenského - do holandského města Naarden. Žáci zjišťují s využitím digitálních i tištěných informačních zdrojů optimální způsoby, jak se do Naardenu dopravit, kde se ubytovat, vyhledávají místa spojená se životem J. A. Komenského a další kulturní památky, které je vhodné navštívit. Projekt poskytuje žákům možnost využít získané zkušenosti při cestách do zahraničí s rodiči nebo při přípravě poznávacích vycházek či školních výletů. Projekt je určen pro žáky 4. ročníku.
1. |
Předpokládané cíle projektuKognitivní:
|
KK k učení |
|||||||||||||
Afektivní:
|
KK k řešení problémů |
|||||||||||||
Psychomotorické
|
KK k řešení problémů |
|||||||||||||
Sociální:
Plánování projektuMyšlenka projektu Cesta do Naardenu vznikla z potřeby seznámit žáky s významnou etapou českých dějin a s postavou J. A. Komenského, která sehrála v tomto období důležitou roli v širším evropském kontextu. Vyučující, který projekt koncipoval, využil svých zkušeností z návštěvy Naardenu i ostatních míst spojených s pobytem J. A. Komenského v Holandsku. Pedagogickým záměrem projektu bylo integrovat do projektu znalosti a dovednosti z vyučovacích předmětů Vlastivěda, Informační a komunikační technologie a Výtvarná výchova, začlenit do výuky průřezová témata a poskytnout žákům možnost pracovat v týmu. |
KK sociální a personální |
|||||||||||||
Příprava projektuPřípravná etapa projektu probíhala v prostředí třídy. Žáci se seznamovali s informacemi spojenými s odchodem J. A. Komenského do exilu v holandském Naardenu a byli vedeni k vyhledání dalších informací (z knih a internetu). Významným prvkem byla snaha učitele o motivaci žáků k emocionálnímu prožitku této cesty. |
Metoda informativní - učení z textu |
|||||||||||||
Učitel napsal do středu tabule slovo UPRCHLÍK a začal tak vytvářet společně s žáky myšlenkovou mapu utvořenou z pojmů, které si žáci v souvislosti se slovem „uprchlík" vybavovali.
Vyučující využil skutečnosti, že J. A. Komenský se skutečně ocitl v situaci uprchlíka, který měl sice příznivou podporu z pozice šlechty, ale dostal se do rozporu jak se zájmy církve, tak s politickými zájmy habsburské monarchie. Žáci mohli rozvíjet představy spojené se jménem J. A. Komenského a zasazovat minulé historické okamžiky a události do reálné přítomnosti. Žáci tak dostali do povědomí historické události tehdejší Evropy a mohli snáze porozumět úloze a významu osobnosti J. A. Komenského v této složité době. Realizace projektu |
Myšlenková mapa |
|||||||||||||
1. etapaŽáci pracovali u počítače ve dvojicích, které se domluvily, kdo bude mít roli mluvčího. Úkolem každé dvojice bylo vyhledávat určité informace, přesvědčit se o jejich věrohodnosti a zaznamenat je do připraveného formuláře. Žáci řešili následující úkoly (splnění bylo časově limitováno): 1. Zadej na internetu adresu: www.mjakub.cz (Muzeum J. A. Komenského). Vyhledej a zapiš si (případně ulož do PC) následující údaje:
2. Zapiš jméno města, ve kterém se muzeum nachází. 3. Zadej na internetu adresu: www.pmjak.cz a zjisti:
4. Zadej na internetu adresu: www.naarden.nl:
5. Zadej v prohlížeči adresu: www.comeniusmuseum.nl:
6. Najdi webovou stránku s jízdními řády a naplánuj cestu vlakem z Rozsoch do Naardenu. Zjisti a zaznamenej:
7. Zadej na internetu adresu: www.skoda-auto.com/moss-cze/services/routeplanner/ a splň následující úkoly:
2. etapaUčitel v další etapě projektu rozdělil žáky do dvou skupin (skupina A, skupina B). Každá skupina si zvolila svého mluvčího, jehož úkolem bude na konci činnosti zhodnotit postup a výsledek společné práce. |
Metoda informativní - učení z textu |
|||||||||||||
Skupina A dostala následující zadání:
|
Metoda problémová - kooperace |
|||||||||||||
Skupina B dostala následující zadání:
Prezentace a hodnocení výsledků projektuPo ukončení projektu se žáci shromáždili ve třídě a mluvčí prezentovali práci obou skupin a jejich výsledky. Skupina A představila výstavu materiálů o Holandsku a podkladů, které žáci zjišťovali k zadaným úkolům (mapy, jízdní řády, propagační materiály Holandska). Skupina B představila model staré školy vytvořený ze stavebnice LEGO. Žáci z druhé skupiny měli možnost se dotazovat a hodnotit model. Nakonec společně s učitelem hodnotili průběh projektu, co se jim nejvíce líbilo a jak se jim práce dařila. Žákům se projekt líbil a dle jejich vyjádření jim poskytl mnoho nových poznatků o životě J. A. Komenského, ale také o Holandsku, a motivoval je k návštěvě míst, s nimiž se během projektu seznámili. |
Metoda problémová - kooperace |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.