Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Gymnázium > Kompetence občanská > chová se informovaně a zodpovědně v krizových...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Slavné dny pro SŠ: Den zkázy vzducholodi Hindenburg

Praktický příspěvek
inspirace
Autor Josef Märc

Cíl výuky:

Žáci:

  • jsou schopni komentovat technický pokrok i s jeho úskalími;
  • popíší „soupeření“ v dopravě ve 30. letech – jsou schopni popsat a objasnit nehodu vzducholodi Hindenburg a tím i zánik slávy (existence) vzducholodí;
  • jsou schopni zaujmout stanovisko k možnostem objasnění historických událostí a zároveň schopni hodnotit relevanci jednotlivých hypotéz.

Délka:

45 minut

Postup:

  • Učitel zadá následující úkol: Proč dnes létají na obloze letadla a ne vzducholodě? Zapište všechny možné i méně možné nápady. Lze variovat zadáním: Nakreslete si vzducholoď a dopravní letadlo. Komentujte. Žáci porovnávají své nápady ve dvojicích a posléze v krátké společné diskuzi.
  • Učitel v krátké přednášce (do 7 minut) připomene historii ovládnutí vzduchu člověkem (rozvoj letecké dopravy kolem roku 1900 – Zeppelin, Wrightové, Blériot, Kašpar), upozorní na konkurenci mezi letadly a vzducholoďmi. Pokud považuje za vhodné, může svou přednáškou zakončit úryvkem skladby britských Led Zeppelin.
  • Práce s pracovním listem. Žáci srovnávají a komentují vybrané údaje o vzducholodi typu Zeppelin (Hindenburg) a letadle Douglas Dc – 3 (Dakota). Oba stoje byly vyrobeny ve 30. letech 20. století. Pokud nezazní od žáků, učitel položí do diskuze otázku z úvodu: Proč dnes létají na obloze letadla a ne vzducholodě?
    • vzducholoď x letadlo 
      • délka 245 m x 20 m
      • rychlost 135 km/hod x 270–380 km/hod
      • posádka 61 x 2–3
      • Pasažéři 50–72 x 21–35
  • Společné sledování klipu nebo se přečte text z knihy Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii.
  • Žáci vypracovávají zadání III.a, III.b, III.c podle pracovního listu.
    • III.a
    • III.b – události 30. let v Německu
    • III.c – Vyberte si z následujícího seznamu příčinu nehody, kterou považujete za nejvíce a nejméně pravděpodobnou. Své stanovisko objasněte.
    • III.d – Podtrhněte, vyhledejte deset klíčových slov v komentáři Herberta Morrisona: It's practically standing still now they've dropped ropes out of the nose of the ship; and (uh) they've been taken ahold of down on the field by a number of men. It's starting to rain again; it's... the rain had (uh) slacked up a little bit. The back motors of the ship are just holding it (uh) just enough to keep it from... It's burst into flames! Get this, Charlie; get this, Charlie! It's fire... and it's crashing! It's crashing terrible! Oh, my! Get out of the way, please! It's burning and bursting into flames and the... and it's falling on the mooring mast. And all the folks agree that this is terrible; this is the worst of the worst catastrophes in the world. [indecipherable] its flames... Crashing, oh! Four- or five-hundred feet into the sky and it... it's a terrific crash, ladies and gentlemen. It's smoke, and it's in flames now; and the frame is crashing to the ground, not quite to the mooring mast. Oh, the humanity! And all the passengers screaming around here. I told you; it—I can't even talk to people, their friends are on there! Ah! It's... it... it's a... ah! I... I can't talk, ladies and gentlemen. Honest: it's just laying there, mass of smoking wreckage. Ah! And everybody can hardly breathe and talk and the screaming. I... I... I'm sorry. Honest: I... I can hardly breathe. I... I'm going to step inside, where I cannot see it. Charlie, that's terrible. Ah, ah... I can't. Listen, folks; I... I'm gonna have to stop for a minute because I've lost my voice. This is the worst thing I've ever witnessed.
    • III.e – připravte si rozhlasovou reportáž o vzducholodi Hindenburg využijte následné fotografie a případně filmový záznam. Učitel v optimálním případě nechá zaznít reportáže dvě – jednu, která komentuje záznam z webové adresy České televize (cca 1:50 hod.), druhou, která komentuje soubor přiložených fotografií – je vhodné je připravit na promítání.
  • Žáci komentují reportáže svých kolegů.
  • Žáci vypracovávají zadání IV. z pracovního listu, učitel moderuje krátkou diskuzi. Je vhodné, aby na její úvod nechal zaznít názor, který si myslí, že ano, a který se naopak domnívá, že ne.

Reflexe:

Probíhá během aktivity několikrát formou diskuze, závěrečná úkolem 7. (IV. z pracovního listu), ve které je klíčové, aby žáci dokázali argumenty potvrdit své názory.

Poznámka a zdroje:

Pro učitele:

Existuje velké množství materiálů, které lze k osudům vzducholodi Hindenburg dohledat, doporučujeme především následující: k fotografiím z místa „činu“ je k dispozici téměř hodinový dokumentární film, podrobný popis zkázy vzducholodi a jejich příčin lze nalézt na Wikipedii (případně na http://www.airships.net/hindenburg/disaster), k dispozici je virtuální prohlídka vzducholodi (bohužel s četnými reklamami),  k zacházení se sportovní minulostí za nacismu je inspirativním zdrojem http://sport.memorialdelashoah.org/en-berlin-games-olympic-games.htm.

By Gus Pasquerella [Public domain], via Wikimedia Commons, Dostupné na WWW: [cit. 2015-05-06] http://cs.wikipedia.org/wiki/LZ_129_Hindenburg#/media/File:Hindenburg_burning.jpg%20

Doporučení:

Doprovodné informace k nejznámějším katastrofám vzducholodí ve 20. a 30. letech naleznete v knize Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii.

Pracovní list zobrazíte a stáhnete na stránce http://www.slavne-dny.cz/episode/582627/den-zkazy-vzducholodi-hindenburg-6-kveten.


Kapitolu Den zkázy vzducholodi Hindenburg z cyklu Slavné dny pro základní vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/582627/den-zkazy-vzducholodi-hindenburg-6-kveten včetně příloh.

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám