Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Projektová výuka s PC

Ikona inspiraceIkona projekt
Autor: Jan Nouza
Anotace: V rámci projektu je zpracováván dotazník na libovolné téma ve vazbě na město, v němž se škola nachází. Dalšími fázemi jsou šetření s využitím dotazníku, vyhodnocení dotazníku a publikace závěrů, které z daných šetření plynou. Celý proces probíhá v rámci skupin s využitím znalostí informačních a komunikačních technologií a znalostí získaných v rámci občanského a společenskovědního základu.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Gymnázium » Kompetence komunikativní » vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje; je citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům partnerů v komunikaci
  2. Gymnázium » Kompetence sociální a personální » aktivně spolupracuje při stanovování a dosahování společných cílů
  3. Gymnázium » Kompetence k řešení problémů » vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy;
Očekávaný výstup:

Příspěvek nemá přiřazen žádný očekávaný výstup.

Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:
  1. Gymnaziální vzdělávání » Osobnostní a sociální výchova » Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti
  2. Gymnaziální vzdělávání » Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech » Globalizační a rozvojové procesy
Organizace řízení učební činnosti: Skupinová
Organizace prostorová: Specializovaná učebna
Nutné pomůcky: počítač, textový editor, tabulkový procesor
Klíčová slova: komunikace, dotazník, výzkum, graf, tazatel, vyhodnocení, tabulka, statistika
Projektová výuka s PC
Cíl projektu - zpracovaní a vyhodnocení dotazníku
Anotace

Žáci prvních či druhých ročníků zpracují 10 - 15 otázek na vybrané téma, týkající se libovolné problematiky jejich města nebo obce. Obsah, typy a struktura budou zpracovány v rámci občanského a společenskovědního základu. Popřípadě mohou být zváženy i verze dotazníku v cizím jazyce. Dotazník bude zpracován dle typografických zásad v předmětu IKT. Dle pokynů učitelů a rozdělení v rámci skupiny proběhne vlastní výzkum. Tazateli budou žáci vybraného ročníku. Data budou zpracována v MS Excel nebo do jednoduché databáze v MS Access1. V MS Excel budou zpracovány grafy alespoň k pěti vybraným otázkám. Na závěr bude vytvořeno stručné zhodnocení výsledků dotazování v textovém editoru.

Úvod

Žáci vybrané třídy se rozdělí do skupin nejlépe po čtyřech až pěti. V rámci skupiny vyberou libovolnou problematiku, která podle nich je v daném městě aktuální (např. cestovní ruch, dopravní situace, sportoviště, bydlení, škola apod.) Na dané téma se pokusí formulovat otázky, které by položili případným respondentům. Rozdělení jednotlivých úkolů je zcela v kompetenci jednotlivých skupin2.
(rozsah 1 vyučovací hodina)

První fáze

Nejprve budou vybrány vhodné otázky a upraveny správné formulace. Nejvhodnější variantou je připravit větší množství otázek a jejich počet poté zredukovat. Mezi skupinami je možné otestovat jejich srozumitelnost a analyzovat vzorky jednotlivých odpovědí. V této fázi je důležité stanovit cíl šetření, a tomu odpovídající rozsah dotazníku a cílovou skupinu respondentů. V rámci tvorby dotazníku je vhodné neopomenout následující oblasti:

  • struktura dle věku
  • struktura dle pohlaví
  • dělení dle státní příslušnosti

(rozsah 2 vyučovací hodiny)

Druhá fáze

V hodinách informatiky budou žáci zpracovávat vlastní dotazník v textovém editoru.3 Každá skupina zpracuje svůj vlastní návrh dotazníku. Skupiny zváží především:

  • úpravu „netisknutelných znaků"
  • zpracování záhlaví a zápatí
  • případně vhodné doplnění grafikou

V této fázi by mělo být jednotlivým skupinám umožněno zpracované dotazníky vytisknout. Pro aktivní skupiny by bylo možné vytvořit více jazykových variant. Předpokládaný počet tištěných dotazníků pro jednu skupinu činí 30 - 1004 kusů.

(rozsah 2 vyučovací hodiny)

Třetí fáze - vyplnění dotazníků s respondenty

Cílem by mělo být dosažení přibližně reprezentativního vzorku dotazovaných. Vybraní tazatelé (záleží na rozhodnutí skupiny, jestli všichni nebo jen někteří) by měli se svým dotazníkem oslovit veřejnost. Podle problematiky a cílové skupiny by mělo být vhodně vybráno také místo a čas šetření. Tyto údaje je také možné evidovat a zahrnout do pozdějších statistik. Jakékoliv problémy by mohli jednotliví účastníci projektu volitelně konzultovat s příslušnými učiteli. Velice vhodným a efektivním způsobem se jeví různá internetová komunikace5 probíhající i mimo standardní výuku.

(rozsah 7 dnů)

Čtvrtá fáze

Zpracování výsledků bude provedeno pomocí programů MS Excel nebo OO Calc. Každá skupina vybere otázky a dle vlastního uvážení k nim vytvoří tabulku a graf. Důležitým kritériem by měl být vhodný výběr otázek pro zpracování a jejich vypovídající hodnota o dané problematice. Z pohledu informačních a komunikačních technologií je neméně důležitá úprava tabulek a vhodná volba typu grafů včetně jejich barevné jednotnosti. Na závěr se grafy a tabulky exportují do textového editoru a je vždy přidán stručný výklad (tzv. interpretace) zjištění provedeného výzkumu.

(rozsah 2 vyučovací hodiny)

Pátá fáze

Výsledky práce by měly být prezentovány v rámci třídy za přítomnosti všech zúčastněných žáků i učitelů. K tomuto účelu může být využito příslušného softwaru (např. MS PowerPoint) nebo lze použít již hotová data z textového editoru přímo. Hlavní důraz by ovšem měl být kladen na vlastní schopnost žáků interpretovat dosažené výsledky. Vhodným doplněním by mohla být moderovaná diskuse vyplývající z prezentované problematiky.

(rozsah libovolný)

Úkoly

Učitel občanského a společenskovědního základu:

  • formulace otázek
  • typy otázek
  • otestování validity dotazníku
  • vyhodnocení dotazníku
  • organizace a moderování diskuse
  • podpora žáků po internetu

V dotazníku budou použity otázky typově odpovídající danému šetření (výběrové, ano x ne, doplňovací atd.)

Učitel IKT:

  • zpracování dotazníku vtextovém editoru
  • zpracování výsledků v MS Access a MS Excel.
  • zajištění tisků dotazníků
  • zpracování výstupů v textovém editoru nebo prezentačním softwaru
  • zajištění prezentací po technické stránce
  • podpora žáků po internetu

Příloha:
vzorová práce


1 Hodí se pro nadanější žáky
2 Učitel by měl dbát na rovnoměrné rozložení žáků do skupin dle dovedností v ICT
3 Např. MS Word nebo OO Writer
4 S větším počtem dotazníků je dosaženo validnějších výsledků průzkumu
5 ICQ, Skype apod.

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
Odstranitpdf66 kBVzorová práce
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 28. 02. 2008
Zobrazeno: 7064krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
NOUZA, . Projektová výuka s PC. Metodický portál: Články [online]. 28. 02. 2008, [cit. 2019-10-23]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/GMD/2055/PROJEKTOVA-VYUKA-S-PC.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.