Odborný článek

Pexeso

13. 9. 2007 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Lucie Štefanová

Anotace

Pexeso je zaměřené na téma chemické nádobí, pomůcky a chemické piktogramy. Pexeso je vhodnou pomůckou učitele při počátečních hodinách laboratorních praktik.

Pexeso je zaměřené na téma chemické nádobí, pomůcky a chemické piktogramy. Pexeso je vhodnou pomůckou učitele při počátečních hodinách laboratorních praktik. Aktivita má žáky motivovat, proto je vhodné zvolit určitý způsob odměny za správné řešení, nastavit pravidla hodnocení před zahájením hry.

Pravidla hry
  1. Hra je určena pro dva hráče (dvě skupiny).
  2. Učitel, popřípadě žáci, rozloží hrací kartičky nápisem Chemické nádobí a pomůcky nebo Chemické piktogramy vzhůru.
  3. První hráč otočí dvě hrací kartičky. Pokud otočil dvě kartičky vyznačující stejné chemické nádobí nebo piktogram, získal obě a zároveň má jeden bod. Hráč má právo vybírat další dvojici kartiček.
  4. Pokud hráč otočil dvě kartičky, které nevyznačují stejné chemické nádobí nebo piktogram, musí je otočit zpět na nápis Chemické nádobí a pomůcky nebo na Chemické piktogramy. Hráč nezískal žádný bod a pokračuje protihráč.
  5. Hra končí v okamžiku, kdy hráči vysbírají všechny hrací kartičky.
  6. Hráči si spočítají získaný počet bodů (počet dvojic). Vyhrává ten hráč, který získal více bodů, neboli který nalezl větší počet shodných dvojic.
  7. Po promíchání kartiček může hra začít znovu.

Hra je k dispozici v aplikaci MS Word (Chemické nádobí a pomůcky a Chemické piktogramy). Po vytisknutí je potřeba daná políčka rozstříhat. U Pexesa Chemické piktogramy jsou na stránce o velikosti A4 umístěna dvě stejná hrací pole (kvůli úspoře místa a papíru). Žáky je třeba upozornit, že v Pexesu Chemické piktogramy se vyskytuje označení "zdraví škodlivý (Xn)" a "dráždivý (Xi)", těm odpovídá stejný piktogram.

Cílová skupina žáků

Aktivita je určena žákům, kteří vstupují do laboratorního praktika. Hra je určena pro žáky nižšího i vyššího gymnázia, popřípadě žáky ZŠ. Podle současných osnov proto doporučujeme použít je například v těchto ročnících:

  • 8. ročník ZŠ
  • 1. ročník šestiletého gymnázia
  • 3. ročník osmiletého gymnázia
  • 1. ročník čtyřletého gymnázia
  • 3. ročník šestiletého gymnázia
  • 5. ročník osmiletého gymnázia

Využité metody:

  • metoda motivační při získávání nebo při upevnění a reprodukci poznatků, hledání souvislostí a vztahů mezi novými a již dříve pochopenými vědomostmi z chemie i běžného života
  • aktualizace vědomostí a pochopení chemických principů, začlenění interdisciplinárních vztahů
Organizace činnosti

Hru lze hrát více způsoby, podle možností učitele a žáků. Hrají:

  • dva žáci proti sobě (práce ve dvojicích)
  • dvě dvojice (trojice) proti sobě (skupinová práce)
  • dvě větší skupiny proti sobě a třetí malá skupina působící jako porota a pomoc učiteli pro zajištění objektivity (zapojení celé třídy do aktivní činnosti)

Realizaci hry má na starosti učitel. Ten si připraví hrací pole, které sám nebo za pomoci žáků rozstříhá na hrací kartičky. Podle počtu žáků ve třídě zvolí uspořádání a případně velikost hracích skupin. Provádí-li se hra v celé třídě, je vhodné zvolit si menší skupinu žáků, kteří pomáhají učiteli s realizací hry.

Vyhodnocení

Žáci by měli znát kritéria a způsoby hodnocení aktivity již před jejím zahájením. Volba způsobu hodnocení záleží na každém jednotlivém učiteli. Důležité je žáky motivovat pro další vzdělávání a vzbudit v nich i soutěživého ducha.

Možnosti způsobu hodnocení:

  • slovní hodnocení
  • klasifikace na základě počtu získaných bodů
  • sebehodnocení žáka - individuální i skupinové hodnocení
Závěr

Pomocí Pexesa se žáci seznámí se základním chemickým nádobím a pomůckami, s chemickými piktogramy. V laboratorním praktiku žáci pracují s různými chemikáliemi. Každá z nich má své nebezpečné vlastnosti, které jsou vyznačeny na obalu. Proto je důležité, aby žáci znali chemické piktogramy označující nebezpečnost dané chemikálie.


Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
53.71 kB
PDF
Chemické nádobí a pomůcky
pdf
75.2 kB
PDF
Chemické piktogramy

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Lucie Štefanová

Hodnocení od uživatelů

Eva Lopatová
24. 1. 2010, 16:51
Dobrý den, jen maličkost, teď jsem si stahovala chemické pexeso a je prima. Jediná věc v něm nesedí a to je symbol pro dráždivý, mělo by tam být velké X a malé indexové i, aby se to lišilo od dráždivý s označením X

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje; je citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům partnerů v komunikaci
  • Gymnázium
  • Kompetence sociální a personální
  • přispívá k vytváření a udržování hodnotných mezilidských vztahů založených na vzájemné úctě, toleranci a empatii
  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, reflektuje proces vlastního učení a myšlení

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Člověk a životní prostředí

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

Hrací plán, nůžky