Komunikace klient–server (CS Unplagged)
Tato práce vznikla při studiu Informačních technologii na PedF UK.
Aktivita zaměřená na procvičení komunikace mezi počítači v režimu klient–server. Využívá metody CS Unplagged (věda o počítačích bez počítačů). Tato metoda se snaží poskytnout možnost vyzkoušet si aktivity, které dělá počítač. Umožní to lepší pochopení činností počítače.
Popis:
Komunikace v režimu klient–server spočívá v dotazech, které vytváří klient, a odpovědích, které vytváří server. Klient je odkázán na fungování serveru a bez jeho odpovědi nemůže sám rozhodovat. Aktivita simuluje tuto komunikaci. Umožňuje tak žákům lepší pochopení toku dat v počítačové síti a závislosti klientských PC na serverech.
Předpokládané znalosti:
- princip fungování klient–server
- základy algoritmizace
Doporučené pro:
- 2. stupeň základních škol
- SOU, SOŠ, 4letá gymnázia
Potřebné materiály:
K aktivitě je vhodné vytvořit pracovní listy dle vlastního uvážení (tématu komunikace). Další materiály nejsou funkčně závislé.
Pravidla:
- klient nesmí sám nic řešit, pouze zadává dotazy a vykonává instrukce serveru;
- server nesmí přijímat víc dotazů, vždy zpracovává pouze jeden, a dokud ho nedokončí, nepřijme další;
- klienti dávají dotazy serveru postupně, nepředbíhají se a čekají „ve frontě“;
- klient smí dát pouze jeden dotaz, pro další dotazy se musí zařadit na konec fronty.
Provedení:
- žáci jsou seznámeni s aktivitou, vysvětlili se jim pravidla a úkoly;
- je vybrán zástupce serveru (jeden žák, popřípadě učitel);
- ostatní dostali instrukce (popřípadě pracovní listy);
- probíhá samotná aktivita (plnění úkolů, nebo pracovního listu);
- diskuze nad výhodami a nedostatky tohoto principu komunikace.
Příklad provedení
Pomůcky:
- registrační formulář
- přihlašovací formulář
- značka „přihlášen“
Popis:
Klient se chce přihlásit do systému. K tomu je potřeba, aby se registroval (uživatelské jméno a heslo). Po registraci bude klient veden v seznamu, poté může vyplnit přihlašovací formulář a přihlásit se.
Server vede v evidenci registrace (nabízí registrační formulář klientům) a ověřuje přihlašování (kontroluje přihlašovací formuláře s registračními). Pokud je shoda přihlašovacího jména a hesla na přihlašovacím formuláři s registračním, dá klientovi status „přihlášen“.
Předpokládaný postup:
- klient se chce registrovat;
- server poskytne registrační formulář;
- klient vyplní registrační formulář;
- server uloží registrační formulář;
- klient se chce přihlásit;
- server poskytne přihlašovací formulář;
- klient vyplní přihlašovací formulář;
- server porovná přihlašovací údaje s registracemi;
- pokud přihlašovací údaje souhlasí s registračními, předá klientovi značku „přihlášen“.
Pozn.: klient nesmí udělat více bodů za sebou, při každé činnosti musí přijít na řadu. Server může zpracovávat vždy jenom jeden požadavek.
Možná témata k diskuzi:
- Jak zlepšit efektivitu práce?
- Jak zrychlit odbavování klientů ve frontě?
Vzory formulářů:
Registrační formulář
Jméno:......................................................................................................................................
Heslo:.......................................................................................................................................
Přihlašovací formulář
Jméno:......................................................................................................................................
Heslo:.......................................................................................................................................
PŘIHLÁŠEN
Pozn.: rámečky rozmnožte, vytiskněte a dejte k dispozici žákům, kteří budou reprezentovat servery.