
První pomoc a ochrana člověka za mimořádných událostí


Projekt je určen žákům středních škol. V našem případě do něj jsou zapojeni žáci 1. - 3. ročníku gymnázia. V každém ročníku se žáci do projektu zapojují jiným způsobem (viz organizace). Zvyšující se nároky na žáky korespondují s postupným rozšiřováním a prohlubováním osvojovaných poznatků a dovedností.
Hlavní organizátor (1 učitel):
- zajistí potřebné prostory (pozor na mokrou variantu);
- zvolí z řad učitelů vedoucí stanovišť;
- pokud je to možné, zabezpečí spolupráci s rychlou záchrannou službou, Červeným křížem apod.;
- zorganizuje první setkání žáků 3. ročníku;
- koordinuje přípravy, vlastní akci a její hodnocení.
Vedoucí stanovišť (10 učitelů):
- velmi citlivě řídí přípravy 2 - 3členných skupinek žáků 3. ročníku (poukazuje na zdroje informací, navrhuje varianty, podporuje nápady žáků...);
- dohlíží na vlastní průběh činností na stanovišti;
- hodnotí svoji skupinu (přípravnou i prezentační část);
- podílí se na tvorbě testu pro žáky 2. ročníku.
Pracovníci rychlé záchranné služby, Červeného kříže apod.:
- spolupracují s žáky na praktických stanovištích.
Pomocní organizátoři (ostatní volní učitelé):
- vypomáhají vedoucím stanovišť;
- personální záloha pro operativní řešení neočekávaných situací.
Žáci 1. ročníku (50 - 60 žáků):
- jednotlivými stanovištěm procházejí přibližně v 10členných skupinách - získávají základní znalosti a dovednosti.
Žáci 2. ročníku (50 - 60 žáků):
- jednotlivá stanoviště procházejí přibližně v 10členných skupinách - procvičují základní dovednosti a získávají rozšiřující znalosti;
- osvojené znalosti si ověřují prostřednictvím písemného testu.
Žáci 3. ročníku (50 - 60 žáků):
- ve 2 - 3členných skupinách se asi měsíc předem připravují na vedení přiděleného stanoviště;
- vedou své stanoviště (pokládají otázky, ukazují postupy, vysvětlují problematiku, diskutují o problému s mladšími žáky).
Příprava
V dostatečném předstihu zajistí hlavní organizátor potřebné prostory. Ideální je velký park se stromy, hřištěm, lavicemi a stoly. Ale vše se dá zorganizovat na školním hřišti nebo v případě špatného počasí v tělocvičně, na chodbách školy či ve třídách.
Asi měsíc před akcí zvolí hlavní organizátor 10 vedoucích stanovišť z řad učitelů. Ti si vyberou jedno z 10 připravených témat. Každé téma obsahuje dvě úrovně informací a dovedností, základní a rozšiřující.
Hlavní organizátor svolá žáky 3. ročníku. Vzhledem k tomu, že již z minulých ročníků základní organizaci znají, stačí pouze vysvětlit případné drobné obměny či novinky letošní akce. Žáci vytvoří do 20 dvou až tříčlenných skupinek a každá skupinka si vybere jedno téma (2 skupinky mají vždy stejné téma). Podle témat sdělí hlavní organizátor skupinkám jejich vedoucí a dá jim za úkol, aby se s nimi co nejdříve setkali.
V měsíci příprav se scházejí již jen skupinky se svými vedoucími a pracují na prezentaci svého tématu, které v den „D" ve dvou úrovních předvedou mladším žákům. Pro žáky 1. ročníku připravují základní informace a dovednosti ke svému tématu. Žáci prvního ročníku vše uslyší pravděpodobně poprvé, proto musí být sdělení jednoduché a názorné. Pro žáky 2. ročníku připraví kombinovanou prezentaci. Ta se skládá z diskuse o základních znalostech a z předání rozšiřujících informací a dovedností. Diskuse slouží k zopakování loňské látky a žáci třetího ročníku si musí být ve svém tématu hodně jistí, neboť otázky mohou být velmi nevyzpytatelné. Vedoucí se snaží při přípravách citlivě směrovat své dvě skupinky. Poukazují na různé zdroje informací, navrhují varianty vlastní prezentace na stanovišti, podporují nápady žáků... Vedoucí se také snaží, aby jeho dvě skupinky pracovaly každá samostatně.
Při přípravě drobných pomůcek a ostatního materiálu bývají žáci velmi samostatní. Samozřejmě pokud přijdou se smysluplným nápadem, vedoucí akce vždy rád vypomůže. My při této akci využíváme dobrých kontaktů v Červeném kříži. Vždy nám poskytnou dvě cvičné figuríny sloužící k nácviku umělého dýchání a nepřímé masáže srdce a když to situace umožní, je k nahlédnutí i jeden z jejich vozů.
Přibližně týden před konáním akce vyvěsí hlavní organizátor program celého dne. Třídní učitelé 1. a 2. ročníků s ním seznámí svoji třídu. Hlavní organizátor průběžně kontroluje stav připravenosti programů jednotlivých skupin, i když při kvalitní práci vedoucích stanovišť to není nutné.
Den „D"
Začátek akce:
7.15 žáci 3. ročníků a učitelé, trenéři a asistentky, kteří řídí nějaké stanoviště
7.30 žáci 1. a 2. ročníků
1. ročníky:
- rozdělí se do 5 skupin a prochází po skupinách jednotlivá stanoviště dle rozpisu.
2. ročníky:
- rozdělí se do 5 skupin a prochází po skupinách jednotlivá stanoviště dle rozpisu, v následující hodině TTK (Teorie tělesné kultury - obor TV) nebo TSP (Teorie sportovní přípravy - obor SP) píší test na prověření získaných znalostí.
3. ročníky:
- 7.15 - 8.00 příprava stanovišť;
- 8.00 - 10.00 skupinky ze třídy 3.G řídí jednotlivá stanoviště, třída 3.S se svým třídním absolvují exkurzi v hasičské zbrojnici;
- 10.05 - 12.05 skupinky ze třídy 3.S řídí jednotlivá stanoviště, třída 3.G se svým třídním absolvují exkurzi v hasičské zbrojnici.
Časový harmonogram v příloze
Hodnocení
Po skončení akce vedoucí jednotlivých stanovišť předají hlavnímu organizátorovi 3 - 5 otázek na jejich téma a ten z nich vytvoří několik variant testů. Učitelům TTK či TSP 3. ročníků vedoucí předají hodnocení žáků z jejich skupinek a hlavní organizátor předá test učitelům TTK či TSP ve 2. ročnících. Ti toto hodnocení započítají do hodnocení ve svém předmětu.
Tematický obsah
První pomoc |
|
Stanoviště PP 1 |
Stanoviště PP 2 |
Vyšetření dechu, uvolnění a vyčištění dýchacích cest. |
Krvácení:
Zasažení elektrickým proudem. |
Stanoviště PP 3 |
Stanoviště PP 4 |
Zlomeniny:
Podvrtnutí kloubu. |
Stabilizovaná poloha. |
Stanoviště PP 5 |
|
Zásady a cíle první pomoci. |
|
Ochrana člověka za mimořádných událostí |
|
Stanoviště OČ 1 |
Stanoviště OČ 2 |
Varování:
Evakuace:
Ukrytí:
Krizové stavy:
|
Mimořádná událost:
Integrovaný záchranný systém:
Živelní pohromy.
Sesuv půdy (laviny).
|
Stanoviště OČ 3 |
Stanoviště OČ 4 |
Havárie:
Jak se zachovat v případě hrozby nebo vzniku mimořádné události? |
Radiační havárie jaderných energetických zařízení:
|
Topografie |
Stanoviště T 1 |
Práce s mapou a buzolou. |
Přílohy: |
| ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Anotované odkazy: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy. | ||||||||
Přiřazené DUM: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM. | ||||||||
Přiřazené aktivity: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity. |
Zobrazeno: 9101krát



zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo


Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.
Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.