45 minut
1) Učitel ukáže žákům fotografii Churchilla a vyzve je, aby ji komentovali. Vede diskusi k typickým Churchillovým atributům (není nutné, aby všechny byly na fotografii). Žáci komentují, jak lze z hlediska mediální kampaně hodnotit časté vyobrazení Churchilla s doutníkem. Diskuse je směřována k problematice, co symbolizují fotografie osobností s tabákovými výrobky. Jak je jejich využití „mediálně atraktivní?“ Diskusi zakončí otázka, zdali Stalin kouřil.
2) Žákům jsou rozdány pracovní listy.
3) Žáci vypracovávají úkoly I. Pokud situaci více vyhovuje, je možné vypracovávat jednotlivé úkoly po stanovených částech, diskuse pak následuje za každým krokem.
4) Po vypracování úkolu učitel moderuje diskusi k jednotlivým úkolům, u úkolu I.a a I.c je důležité, aby respektoval všechny žákovské odpovědi a především je nehodnotil. Je vhodné vybrat dvě až tři charakteristiky a nechat je jejich tvůrce, respektive všechny žáky, komentovat. Bod I. b může učitel (žáci) uvést na správnou míru, ale není to nutné. Za vhodnější považujeme, opraví-li si žáci chybné informace případně během sledování filmu.
5) Žáci si doplňují od spolužáků informace k bodu I.c.
6) Vybraný žák představí svůj předem připravený příspěvek (nejlépe ve formátu, který je ve třídě běžně používán – referát, prezentace, přednáška, scénka apod.) na téma Moskevská jednání Churchill vs. Stalin (tzv. Percentages Agreement, dle Churchilla údajně nazývaný naughty document) Doba trvání příspěvku by neměla překročit šest minut.
7) Společné sledování klipu, nebo se přečte text z knihy „Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii“.
8) Žáci plní úkol III. podle pracovního listu.
9) Žáci si ve dvojicích porovnávají svá řešení.
10) Učitel moderuje diskusi podle žákovského ohlasu na jednotlivé úkoly,. Není žádoucí, aby se věnoval všem podbodům.
11) Žáci plní na volné papíry formátu A5 úkol IV. z pracovního listu.
12) Učitel ukáže fotografii Stalina a vyzve žáky, aby své texty z předcházejícího úkolu připevnili na nástěnku (umístili na web). Při příští hodině nechá žáky komentovat vybrané úryvky.
Probíhá během aktivity několikrát formou diskuse, závěrečná úkolem 9. (IV. z pracovního listu), ve které je klíčové, aby žáci dokázali vyargumentovat své názory (a možná i domněnky).
(viz metodika pro učitele k tisku)
Medailonky jednotlivých členů Velké trojky naleznete v knize „Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii“.
Kapitolu Den, kdy začala jaltská konference z cyklu Slavné dny pro základní vzdělávání najdete na www.slavne-dny.cz/episode/658831/den-kdy-zacala-jaltska-konference-4-unor včetně přílohy.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.
Ostatní články seriálu: