Experiment pro důkaz vzniku kyslíku
Cíl výuky:
Autoři materiálu si kladou za cíl překonat problémy spojené s výukou tématu Fotosyntéza, které byly zjištěny od učitelů napříč Českou republikou. Cílem výuky je osvojení principu fotosyntézy žáky.
Tímto experimentem navážeme na aplikaci Photosynthesis (viz článek Videa pro výuku fotosyntézy), neboť vyzkoušíme v praxi to, co umožňuje virtuálně.
- Pomůcky: sklenice, vodní rostlina, jedlá soda, lžička.
- Do sklenice nalijeme vodu a vložíme vodní rostlinu. Dále přidáme lžičku jedlé sody jako zdroj oxidu uhličitého.
- Sklenici umístíme ke zdroji světla, v ideálním případě pod stolní lampu.
- Přibližně po 5 až 10 minutách můžeme vidět, jak se na listech rostliny objevují bubliny kyslíku.
Tento experiment je relativně snadný, rychlý a přesto žákům efektivně dokáže průběh fotosyntézy. Pokus můžeme doprovodit vhodnými otázkami k tématu:
1. Které látky do fotosyntézy vstupují a které látky při ní vznikají?
řešení: vstupuje oxid uhličitý a voda, vzniká cukr (nebo obecně organické látky) a kyslík
2. Která ze vznikajících látek je pro rostlinu klíčová, pro život rostliny a její růst?
řešení: cukr (nebo obecně organické látky)
3. Která ze vznikajících látek je látka odpadní?
řešení: kyslík
Reflexe:
V rámci projektu Didaktika – Člověk a příroda A došlo k reflektování experimentu učiteli zapojenými do projektu. Učitelé hodnotili experiment pozitivně, zejména pro jeho obraznost, nenáročnost přípravy a poměrně rychlý výsledek.