Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Aplikace vhodné pro využití při online v...

Ikona teoreticky

Aplikace vhodné pro využití při online výuce

Ikona odbornost
Autor: Martina Štikarovská
Anotace: Text je součástí kolekce článků, které se věnují problematice využívání digitálních technologií v primárním vzdělávání. Zamýšlí se nad tím, které běžné aktivity vedou k rozvíjení digitální gramotnosti, a doporučuje některé aplikace k využití ve všech předmětech. Předkládá náměty na využití digitálních technologií jako didaktické pomůcky, která umožňuje zefektivnit průběh učení žáků a může usnadnit naplnění vzdělávacího cíle.

Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Téma příspěvku:Digitální gramotnost
Klíčová slova: PPUČ, aplikace, kvízy, Toglic, Quizlet, Kahoot, Socrative, Quizizz, SMART Výukový Software Online
Vazby článku:
Tento článek navazuje na téma článku: Digitální technologie ovlivňují vzdělávací obsah na 1. stupni (1. část)

I když jsem v současné době na mateřské dovolené, zamyslela jsem se nad tím, jaké aplikace bych asi na prvním stupni používala, kdybych měla učit online. Do článku jsem vybrala takové, které můžete ale využít i na druhém stupni ZŠ, a některé se hodí do všech předmětů. Všechny aplikace jsou v současném stavu zdarma.

Děti bych s každodenními konferencemi nezatěžovala, nějaký meeting bych uspořádala jedenkrát týdně (pokud jde o ty nejmenší děti školou povinné). Několik mých kolegů má naplánováno jedno společné setkání týdně a pak pracují se skupinami dětí více individuálně. Někteří opravdu zkouší systém one-to-one a pracují takto se třídou celý týden – denně třeba pět individuálních konferencí s žáky.

K uspořádání meetingů online je vhodný např. konferenčí systém Zoom, nebo Meet od Googlu a spousta dalších. Videohovor umožňuje také Facebook, WhatsApp, Skype a veliká spousta dalších. Nejjednodušší na použití je asi Telekonference (webová stránka v češtině) a Whereby. Já sama pro webináře používám Webex od Cisca. Určitě bych ale s takhle malými dětmi (pokud se mohu zaměřit na ty nejmladší žáčky) nevytvářela materiály na Google Class, to je vhodné pro starší žáky a studenty. Nezapomínejme, že k domácí výuce online budou potřebovat rodiče.

Protože jsem ve škole hodně používala software SMART Notebook, nemůžu vynechat ani SMART Výukový software online – prostor, kam můžu nahrávat své přípravy a sdílet je s žáky. Navíc je mohu nechat pracovat na jednotlivých „workspacech“, ať už samostatně, nebo ve skupinách. Pokud mluvíme o SMART Výukovém softwaru online, jedná se v současné době o licencovaný software zdarma. SMART Notebook jde stáhnout na 45 dní také zdarma.

Jako další online aktivity bych zvolila kvízy Kahoot, Socrative, Quizizz. V současné době jsou všechny tři webové aplikace zdarma (Kahoot alespoň ve verzi Basic, Socrative a Quizizz jsou komplet zdarma jako v době běžné školní docházky). Kahoot a Quizizz nabízí možnost nechat pracovat žáky, když je učitel offline – jednoduše si můžete u kvízu nastavit datum, dokdy má žák kvíz splnit jako domácí úkol. Po splnění domácího úkolu si můžete nechat vygenerovat soubor výsledků v Excelu, kde uvidíte odpovědi vašich žáků, procentuální úspěšnost a další statistické údaje o výsledcích celé třídy. Editace těchto třech různých kvízů je v angličtině. Na webinářích jsem zjistila, že s angličtinou mají někteří učitelé ještě obtíže, takže přikládám návod na tvorbu kvízu jak v Kahoot, tak v Quizizz – jde o tabulky s překlady anglických výrazů (můžete využít i k tisku „taháku“) a zároveň o postup, jak krok za krokem projít editací vašich kvízů.

Slovníček k online aplikacím Kahoot a Quizizz (http://martinavokounova.blogspot.com/2020/03/slovnicek-k-online-aplikacim-kahoot.html)

Stránky Socrative zase umožňují spolupracovat i na dálku, a navíc ještě možnost jako pokládat okamžitou otázku atd.

Nejvíce jsem přemýšlela, jak na situaci s karanténou a zákazem vycházení reagují malí prvňáčci. Jak jim vlastně chybí škola? A jak se budou dál učit číst? Pro jejich rodiče to musí být extrémně náročné. V tomto případě doporučuji placenou aplikaci Včelka (a nejen prvňákům), která se dá šest týdnů využívat zdarma po vložení speciálního kódu, který je zveřejněn na stránkách Včelky (nejspíše se doba používání bez poplatků bude prodlužovat stejně jako u jiných aplikací podle situace s karanténou). Je to aplikace, která se nemusí stahovat, je online a neustále se aktualizuje a zlepšuje. V současné době obsahuje už více než 160 cvičení zaměřených na výuku čtení žáků. Vhodná je i pro žáky se specifickými potřebami, pro cizince, dospěláky po mozkové obrně apod. Včelka se dnes nezaměřuje „jen“ na čtení. Je pravda, že čtení prolíná všemi předměty, ale ve Včelce najdete už i cvičení ze španělštiny a angličtiny. Učitelé si ve Včelce mohou vytvořit čtenářské účty ke všem žákům a nastavovat jim tam jednotlivá cvičení tak, aby vyhovovala individuálnímu čtenářskému vývoji daného žáka. Přibyly tam nástroje vhodné právě pro zjednodušení výuky na dálku – např. Třídy pro lepší organizaci čtenářských účtů a hromadné zadávání úkolů žákům. Do budoucna se chystá komunikační kanál mezi učitelem a žákem a mnoho dalších „zlepšováků“.

K účtu čtenáře může učitel pozvat i dohled – rodiče, asistenta pedagoga, speciálního pedagoga, a dokonce i psychologa z pedagogicko-psychologické poradny (bezvadné je, že k výsledkům čtenáře mohou mít přístup všichni tito lidé, které učitel do aplikace pozve).

Další webovou placenou aplikací, která podporuje výuku na dálku a je v současné situaci zdarma, je Toglic (zkratka Together Learn in Classroom). Tato aplikace umí generovat nejen cvičení do všech předmětů – úkoly jsou rozděleny na práci se slovy a práci s čísly (příklady v matematice vytváří automaticky po zadání intervalu – rozmezí, ve kterém se má počtář pohybovat). Ve své praxi jsem nejvíce používala osmisměrky, do kterých si můžete doplnit i obrázky, a slovní bingo. Podstata těchto aktivit tkví v rozeslání na žákovská chytrá zařízení. V některých aktivitách vznikají odlišná zadání pro žáky podporující individuální práci, v jiných je zase vyžadována práce skupin (např. při skládání vět ze slov – až se ocitnete zase zpátky ve škole, tak díky tomuto cvičení dostanete do třídy i pohyb). Určitě potom také oceníte, že některé úkoly jdou přímo z aplikace vytisknout, nebo uložit v PDF. Velikou výhodou Toglicu je, že přesně vidíte, co který žák dělá (v jaké části křížovky se nachází, kde dělá chyby, ke kolikátému příkladu právě postoupil…), a že jsou stránky v češtině.

Také nesmím zapomenout na Quizlet pro výuku nových slovíček v angličtině a dnes už i v němčině. Po vytvoření účtu v Quizletu stačí jen zadat slovíčka na karty. Na rubovou stranu karet dopíšeme překlad, nebo navkládáme již připravené obrázky. Quizlet nám následně automaticky vygeneruje sedm aktivit, které si žáci mohou procházet sami, i když je učitel offline. Vyzkoušejte to – v lupě si vyhledejte moji přezdívku Martina4419 a otevřete si, kterýkoliv okruh chcete (např. zvířat jsme se druháky v angličtině vymysleli 48 – oni se prostě s Quizletem chtějí učit!), a projděte si aktivity na poslech, čtení, přiřazování a nezapomeňte na hru Gravitace, která opravdu stojí za to! Quizlet je za všech okolností zdarma.

Závěr:

Webových aplikací existuje nepřeberné množství, tohle byl jen krátký přehled toho, co opravdu stojí za doporučení a vyzkoušení a co by vám mohlo výuku online zpestřit, vnést tam trochu soutěživosti a motivace a zároveň se stát užitečným nástrojem pro vás, kteří chcete mít přesný přehled o tom, co žáci umí.

Další zdroje najdete na mém blogu:

Internetové zdroje pro učitele nejen 1. stupně – 1. část

Internetové zdroje pro učitele nejen 1. stupně – 2. část

Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Podpora revizí ICT kurikula.

Ostatní články seriálu:

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „nahlásit příspěvek“.
Nahlásit příspěvek
INFO
Publikován: 28. 04. 2020
Zobrazeno: 817krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
ŠTIKAROVSKÁ, Martina. Aplikace vhodné pro využití při online výuce. Metodický portál: Články [online]. 28. 04. 2020, [cit. 2020-07-15]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/22484/APLIKACE-VHODNE-PRO-VYUZITI-PRI-ONLINE-VYUCE.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.