Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > 12 vlastností školního vzdělávacího pros...

Ikona informativni

12 vlastností školního vzdělávacího prostředí

Autor: Jaroslav Mašek
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Vedle důležitosti volby vhodného vzdělávacího prostředí pro online výuku jsou tu také nezbytné vlastnosti, které by dané prostředí mělo mít. V tomto článku se podíváme na 12 z nich.
Klíčová slova: online vzdělávání, školní vzdělávací prostředí, Microsoft 365, G Suite for Education, vlastnosti vzdělávacího prostředí, seriál Online vzdělávání
Autor: macrovector – www.freepik.com

 

minulém článku jsme si představili 10 důvodů, proč vhodně zvolit vzdělávací prostředí pro online výuku. 

S uvedenými důvody pak vyvstávají další otázky: jaké by toto prostředí mělo být a co by mělo splňovat.

Jaké by mělo být školní vzdělávací prostředí

  1. Komplexní
    Musí obsahovat víc než jen LMS systém, tj. integrovat nástroje pro komunikaci (e-mail, chat), práci s dokumenty (textem, tabulkami, prezentacemi, formuláři), plánovací nástroje (kalendář, úkoly, to-do listy), konferenční nástroje pro pořádání video hovorů ad.
  2. Jednoduché
    Především pro tvorbu a správu online výuky, správu dokumentů, pro komunikaci v rámci tříd, výukových resp. předmětových skupin, komisí učitelů apod. 
  3. Intuitivní
    S jednoduchostí souvisí i intuitivnost. Zkrátka tam z principu dané technologie očekáváte jistou funkcionalitu či možnost použití, tam by také měla být. Usnadní to všem uživatelům lepší ovládání a orientaci. 
  4. Dostupné 24 x 7
    Školní vzdělávací prostředí musí být dostupné žáků, rodičům a učitelům kdykoliv. 
  5. Multiplatformní
    A nejen kdykoliv, ale také odkudkoliv. Často zapomínáme na to, že zejména naši studenti pracují s tímto prostředím pomocí mobilních zařízení, převážně chytrých telefonů a hodinek. Vedle základní, cloudové platformy, zde musí být podpora mobilních (Android, Wear OS, iOS, iPadOS, WatchOS) i lokálních (desktopových) systémů (Windows, MacOS, ChromeOS aj.).
  6. Rozšiřitelné
    Školní vzdělávací prostředí musí být též možno rozšířit o další aplikace třetích stran či jiná rozšíření, které v tomto vzdělávacím prostředí chybí a které pomohou vylepšit naše online vzdělávání. Příkladem může být například rozšíření o nástroje jako například Slack nebo Trello. 
  7. Zálohované
    Po dobu minimálně 30 dnů pro případ obnovy dat týkajících se nejen samotných dokumentů, ale také vytvořených tříd (učeben), skupin, komunikace, událostí či jakéhokoliv dalšího nastavení. Samozřejmě s následnou možností rychlé obnovy v případě potřeby.     
  8. Zabezpečené
    Že celé řešení běží na zabezpečeném protokolu https je dnes již samozřejmostí. Co bohužel stále tak samozřejmé není, je aktivace a povinné vyžadování dvoufázového ověřování u všech učitelů a žáků. Občas se také stále zapomíná na bezpečnost ve jmenných konvencích v názvech účtů žáků (uváděných bez jména a příjmení). 
  9. Chráněné
    Se zabezpečením souvisí i ochrana dat včetně jejich fyzického umístění, kdy všechna data včetně datové komunikace musí být uložena výhradně v datových centrech Evropské unie, a společnost, jejíž řešení ve škole realizujeme, musí toto garantovat po celou dobu provozu služby. 
    To se týká i všech platforem, které provozujeme v rámci rozšíření našeho školního vzdělávacího prostředí. Pokud se rozhodneme jej rozšířit mimo v rámci tohoto prostředí nabízených aplikací třetích stran, musíme mít jistotu, že data neskončí na serverech v USA, Číně apod. (znovu připomeňme aféru Zoomu z minulého článku).
  10. Aktuální (moderní, současné)
    Aktuálním se zde nemyslí ani tak to, zda používáme poslední verzi všech nástrojů, o což se stará zcela automaticky poskytovatel celého řešení, ale spíš o to, abychom používali moderní řešení školního vzdělávacího systému, takové, se kterým se naši žáci mohou i během svého studia, ale zejména po něm, setkat ve firmách a své budoucí praxi. Principy a přístupy, které si ve školním vzdělávacím prostředí osvojí, pak snadno a zcela automaticky přenesou do podobného firemního prostředí.
  11. Trvalé
    Školní vzdělávací prostředí nebudujeme na rok ani dva. Měli bychom proto volit takové řešení, které má potenciál trvalosti a od kterého se očekává, vzhledem k firmě či organizaci, která jej nabízí, že bude existovat i za několik let.
  12. Podporované 
    A nestačí jen existence dané firmy a jejího řešení. Neméně důležité je i to, aby nám tato firma po celou dobu provozu jejího řešení dokázala zajistit kvalitní, rychlou a nepřetržitou podporu. 

Není mnoho platforem, vhodných pro školní vzdělávací prostředí, které vše z výše uvedených kritérií dokáží naplnit. V této chvíli vidím pouze dvě: G Suite for Education a Microsoft 365 pro školu (dříve Office 365 pro školu). Kterou z nich vybrat záleží do značné míry na vizi a potřebách té které školy. 

Dnes už pravděpodobně ve své škole jedno z těchto řešení máte. Využíváte ale naplno jeho potenciál podle výše uvedených kritérií? A máte někoho, kdo se vám o něj pravidelně stará, vylepšuje je a vymýšlí nové možnosti jeho využití? Jedna věc je konkrétní řešení vybrat, druhá pak nainstalovat a nastavit, a třetí se o něj patřičně starat a aktivně pomáhat učitelům jej do své výuky pravidelně začleňovat. I tento aspekt je nezbytnou součástí dobře vymyšlené strategie online vzdělávání.

Článek je v těchto kolekcích:
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Online vzdělávání.

Ostatní články seriálu:

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „nahlásit příspěvek“.
Nahlásit příspěvek
INFO
Publikován: 22. 04. 2020
Zobrazeno: 735krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MAŠEK, Jaroslav. 12 vlastností školního vzdělávacího prostředí. Metodický portál: Články [online]. 22. 04. 2020, [cit. 2020-05-30]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22476/12-VLASTNOSTI-SKOLNIHO-VZDELAVACIHO-PROSTREDI.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.