Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Jak (ne)používat technologie – díl 4.: e...

Jak (ne)používat technologie – díl 4.: e-mail

Praktický příspěvek
zkušenost

Představte si, že nemáte e-mail. Představte si, že jej nemáte, i když jich máte několik. Já jich mám hodně, přesto se snažím neustále udržet tuhle představu. Proč? Důvodů je hned několik. Tím hlavním je, abych e-mailově neprekrastinoval (o tom jsem psal minule). A pak, aby mě tahle služba zcela nepohltila. Snažím se ovládat e-mail, aby e-mail neovládl mě. 

E-mail nikdy nenotifikuje. Nikdy a nikde.

E-mail a notifikace

Stojí za to tohle zopakovat. Na žádném z mých zařízení, od notebooku po hodinky, e-mailový klient nikdy neposílá upozornění. Vlastní sebekontrolou si určuji, kdy a jak často budu e-maily kontrolovat. Nemyslete si, že jsem v tom nějak mimořádně dobrý. Stále na sobě i v tomto směru musím pracovat. 

Každý e-mail v samostatné aplikaci a vždy jen pro jeden konkrétní účel.

Co účet, to aplikace

Když říkám, že žádný e-mail nemám, myslím tím, že jsem jeho přítomnost vytěsnil. Žiji v představě, že jej ve skutečnosti vůbec nepotřebuji. A pokud ano, vždy jen jeden a pro konkrétní účel. Například e-mail pracovní – školní pro komunikaci s učiteli a rodiči. Nebo pracovní – mimoškolní pro komunikaci se spolupracovníky a partnery. Nebo soukromý – pro osobní účely. Nikdy tyto e-maily spolu nekombinuji. Nepoužívám jednoho e-mailového klienta pro všechny své e-maily. Stejně jako v životě i v e-mailu odděluji práci od jiné práce a od svého soukromí. Pro každý e-mailový účet používám samostatného klienta či aplikaci.

Doručená pošta není Spam.

Doručená pošta 

A pokud už jdu do konkrétní Doručené pošty, nechci tam najít spam. A pokud se tam objeví, hned ho řeším tak, aby tam již příště nebyl, pomocí filtrů a blokací, zrušením odběrů apod. Čím méně nevyžádaných zpráv v poště najdu, tím méně času v ní strávím a tím víc se mohu zaměřit na zprávy, které jsou opravdu důležité a vyžadují mou pozornost.

Hotovo! Výborně, teď máte vše pod kontrolou. 

Doručená pošta jako nástroj GTD

A ještě jedna důležitá věc. Doručená pošta každého e-mailového účtu plní současně roli GTD Inboxu, tj. místa, kde zůstávají ty zprávy, které jsou zároveň i mými úkoly (dle svého obsahu) a které je nutné v dané oblasti (práci, soukromí) udělat/splnit co nejdříve a tím pádem mají nejvyšší prioritu. Vše ostatní končí ve složkách příslušného klienta.

Nejkrásnější Inbox je prázdný Inbox.

 

Přistupovat do e-mailu z různých zařízení je základ.

E-mailový klient napříč ekosystémem

Když jsem popisoval, že pro každý e-mailový účet mám samostatnou aplikaci, většinou je tato aplikace multiplatformní a já ji současně používám na tabletu i telefonu. A pokud multiplatformní není, desktopového klienta doplní v mobilní platformě jiná aplikace tak, abych měl každý e-mail synchronizován napříč celým ekosystémem. Přistupovat do e-mailu i z jiných zařízení – nejen z notebooku – je nevyhnutelné a naprosto nezbytné pro mou flexibilitu a nevázanost na jediné zařízení.

Mobilní aplikace, které používám k e-mailové komunikaci.

 

A nakonec opět mí žáci

Nakonec jako vždy přemýšlím, jak tento svůj přístup při používání e-mailu předat svým žákům a zda jim to vůbec může pomoct. A uvědomuji si, že první, i když malý krok, jsme už udělali, když jsem po nich chtěl, aby striktně oddělili soukromou komunikaci od té pracovní – v jejich případě školní – a používali při e-mailové komunikaci s učiteli výhradně školní e-mail. To další, jako například rozdělení těchto komunikací do samostatných klientů, je opět otázkou jejich technologického vývoje, který ovšem bude s největší pravděpodobností jiný, než je ten můj. Divil bych se, kdyby tomu bylo jinak.

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám