Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > 5 největších výzev školství podle CoSN
Odborný článek

5 největších výzev školství podle CoSN

8. 4. 2019 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Článek přináší informaci o zprávě amerického sdružení Consortium for School Networking, která popisuje největší překážky, které bude školství v budoucnosti řešit v souvislosti se vzdělávacími technologiemi.

Americké Consortium for School Networking je organizace, k níž se obracíme poměrně často (CoSN). Nejvíce asi v souvislosti s každoročním Horizon Reportem. Troufám si hádat, že nedávná zpráva Driving K-12 Innovation: 2019 Hurdles postavená na zkušenostech 111 vedoucích představitelů školství a zabývající se překážkami při aplikaci vzdělávacích technologií není nic jiného než přípravou na letošní Horizon, který pro K-12 (MŠ, ZŠ, SŠ) vyjde opět v létě. Podívejme se na 5 nejzávažnějších problémů, jak je shrnují závěry této zprávy. Vezmeme to od nejmenších k největším [1]:

  1. Technologie a budoucnost práce Umělá inteligence, robotika a hluboké učení jsou, kromě jiných, těmi technologiemi, které mají významný vliv na myšlení lidí, učí se, žijí a pracují. V důsledku toho musí vzdělavatelé přehodnotit své představy o tom, jaký budou mít v příštích letech technologie vliv na výuku i samotné učení. Digitální gramotnost se ukazuje být kritickou podmínkou kvalifikace na pracovním trhu. Digitální občanství je též důležité. Žáci musí umět se v digitálním světě chovat eticky a žít zodpovědně.
  2. Další vzdělávání učitelů Klíčovou podmínkou úspěšných inovací s využitím technologií je příprava učitelů. Ukazuje se, že tradiční postupy (zavádění shora dolů, stejný postup pro všechny, sedět a poslouchat) mají velmi malý dopad. Jedině personalizované metody propojené s praxí mohou učitelům pomoci na jejich cestě k celoživotnímu učení a soustavnému zvyšování odborných schopností.
  3. Propast mezi technologiemi a pedagogikou Rychlý rozvoj technologií vyvolává tlak na pedagogy, aby modifikovali svůj přístup k výuce. Jsou-li digitální nástroje zaváděny bez zohlednění dialektického vztahu mezi výzkumem a pedagogikou, nebo bez správně načasované přípravy učitelů, může to být jen ztrátou času, úsilí i investic a zmařená možnost pro žáky učit se v digitálním světě.
  4. Digitální rovnost Rovný přístup k vysokorychlostnímu internetu, digitálním nástrojům, výukovým materiálům a inovativním postupům, to vše je předmětem stále většího zájmu vzdělávací politiky. Příležitost učit se v digitálním světe může být ovlivněna socioekonomickým statusem, bydlištěm, rasou, pohlavím či nějakým hendikepem. Případné nerovnosti je třeba vyrovnávat.
  5. Nastavování a udržení inovací Na mnoha místech chybí zájem, vlastní vize i potřeba přenášet inovativní využití technologií z několika málo tříd k plošnému nasazení v rámci celé školy, obvodu, státu. Institucionalizace inovačních postupů vyžaduje systematický přístup, soustavnost a průběžnou identifikaci efektivity pro potřeby řízení a udržitelnosti.

Na webináři, který CoSN v souvislosti se zveřejněním zprávy zorganizovalo, Tony Inglese, vedoucí představitel školského obvodu Batavia v Illinois, řekl: „V minulosti se školství soustředilo na efektivitu, a žáci často ztráceli cestu, protože vzdělávací postupy nenaplňovaly jejich potřeby. Nyní mohou být díky technologiím tyto potřeby mnohem více zohledňovány a personalizované učení může být přizpůsobeno všem.“ [2]

Literatura a použité zdroje

[1] – Top 5 Hurdles. 2019. [cit. 2019-3-10]. Dostupný z WWW: [https://cosn.org/sites/default/files/CoSN%20Driving%20K-12%20Innovation%20Hurdles%20Graphic.pdf].
[2] – FORESMAN, Betsy. CoSN names top 5 hurdles facing K-12 innovation in latest report. 2019. [cit. 2019-3-10]. Dostupný z WWW: [https://edscoop.com/cosn-names-top-5-hurdles-facing-k-12-innovation-in-latest-report/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Bořivoj Brdička
11. 4. 2019, 07:28
Ukázalo se, že můj dojem byl správný. Výše popisovaná studie je první ze tří, které mají v tomto roce nahradit tradiční Horizon K12 Edition, jejíž přípravu mělo v minulých letech na starost CoSN - Driving K-12 Innovation.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.