Deník divoké přírody
Úvod:
V rámci aktivity žáci pracují s tištěnými a digitálními zdroji informací s cílem vytvořit vlastní přehlednou kartu živočicha, kterého venku pozorovali. Při zpracování karty využívají vhodných webových stránek, softwarů či aplikací. Vytvořenou kartu na závěr sdílí s učitelem a přispívají tím k tvorbě společného deníku divoké přírody.
Popis výukové aktivity:
- V úvodu aktivity se učitel zeptá žáků, které živočichy pozorovali na školní zahradě nebo v okolí školy.
- Žáci si jednotlivě nebo ve dvojicích vyberou živočicha, ke kterému zpracují vlastní „kartu živočicha“. Každý žák či dvojice si vyberou jiného živočicha, než mají ostatní žáci ve třídě.
- S využitím tištěných i online dostupných zdrojů žáci vyhledávají a samostatně vyhodnocují důležité informace o daném živočichovi. Zaměřují se přitom na relevantní informace týkající se vzhledu živočicha (barva, velikost), ekologických nároků (potrava, výskyt) a zajímavostí o něm. Pokud nemají vlastní fotografii živočicha, vyhledají fotografii živočicha na internetu (využívají především zdroje s otevřenou licencí, např. Wikimedia Commons).
- Žáci pomocí vhodně zvolených aplikací zpracují v přehledné podobě kartu živočicha. Ta obsahuje strukturované informace o živočichovi (název, vzhled, ekologie, zajímavosti) a fotografii živočicha s citací zdroje.
- V závěru žáci sdílí kartu živočicha s učitelem v připraveném adresáři na Disk Google, One Drive či jiném uložišti. Karta živočicha bude součástí třídou vytvářeného deníku divoké přírody.
![]() |
Autor díla: žáci ZŠ Brigádníků |
Doporučení:
Aktivitu je vhodné navázat na předchozí výuku venku, při které žáci fotografovali pozorované živočichy na školní zahradě či jinde v přírodě. Výuku tím bude možné propojit s přímým pozorováním živočichů a s výukou o přírodě v přírodě.
Při zpracování karty je možné žákům vytvořit šablonu karty živočicha, do které doplní vyhledané informace a fotografie. Toto řešení ale upozaďuje vlastní tvořivost žáků. Výhodou může být, že výsledné karty živočichů budou podobně zpracované pro potřeby společného deníku divoké přírody. Ten je možné tvořit i jako online knihu v Book Creator (webinář na téma Tvoříme výukové učebnice v Book Creator najdete ZDE).
Aktivitu je možné rozšířit i na rostliny a houby. Kromě toho se nabízí i využití v jiných předmětech (např. novodobé historické události, zeměpisné lokality).
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 322 kB | karta Veverka | |
![]() | 117 kB | karta Brhlík | |
![]() | 127 kB | karta Sýkora |