Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Scratch jako nástroj pro začátky s programováním
Odborný článek

Scratch jako nástroj pro začátky s programováním

13. 11. 2017 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Karel Vancl

Anotace

Článek o aplikaci, která umožňuje vytvářet programy manipulací s grafickými programovými elementy, a o využití programu ve výuce programování pro děti.

Úvod

Aplikaci Scratch je možné využít nejen k programování her, ale například i k tvorbě interaktivního umění. Nabízí alternativu pro ty, kteří jsou hraním her již přesyceni a rádi by se posunuli dál či do jiné oblasti IT. Začít je možné doma či při výuce ICT ve škole. Možnosti, které program nabízí, jsou velice široké a je na každém, jestli se dokáže změnit v „programátora“ a vytvoří něco pro druhé. Já sám jsem se se Scratchem seznámil teprve nedávno. Aplikace mne zaujala a vyzkoušel jsem si vytvořit program (viz bludiště níže). Je velice příjemné, když vše funguje, jak má. V současné době se chystám své programátorské choutky rozšiřovat.

Scratch Overview

Co to je a jak to vzniklo?

Sratch je z anglického jazyka přeložitelné jako poškrábat, škrábanec, hrabat, drápat, drbat, čmáranice či škrtnutí (Slovník CZIN). Všechny tyto překlady nabízejí vysvětlení ve smyslu podráždit svou mysl. Termín je odvozen od techniky označované jako „scratching“. Třeba diskžokejové ji používají, smýkají-li gramofonovou deskou vpřed a vzad, čímž generují různé zvuky. V informatice to znamená opakované využívání programů nebo jejich částí, které lze kombinovat, sdílet a přizpůsobovat jiným účelům.

Scratch je vizuální (a vlastně i objektový) programovací jazyk, který umožňuje vytvářet programy manipulací s grafickými prvky (obrázky). Vznikl v MIT Media Lab jako nástupce známého Papertova Loga. První verze (Scratch 1.0) je datována do roku 2003 (viz Wikipedie). V roce 2007 pak byly spuštěny webové stránky, na nichž mohou uživatelé ukládat a sdílet své projekty. Od roku 2013 je k dispozici značně vylepšená verze 2.0, která funguje i v internetovém prohlížeči, tedy online, bez nutnosti instalace na vlastním počítači.

Projekt vznikal pod vedením Mitchela Resnicka a finančně byl podporován americkou Národní vědeckou nadací (National Science Foundation). Hlavním cílem bylo přilákat mladé lidi k základům programování. V současné době je využíván ve více než 150 zemích a je dostupný ve 40 jazycích.

Pro koho je a jaké jsou jeho možnosti využití?

Scratch byl vytvořen pro věkové rozmezí 8 až 16 let, ale jak to tak bývá, našli v něm zálibu i jiní. Program je zdarma ke stažení, lze ho využívat též online. Stačí se zaregistrovat a stáváte se uživatelem, a vlastně též součástí velkého týmu. Na webu naleznete jak postupy pro začátečníky, tak projekty ostatních, kteří je nabídli ke sdílení. To považuji za velmi přínosné, protože tak lze snadno získat inspiraci pro vlastní projekt. Scratch 2.0 využívá stále rozšířený Adobe Flash Player ve verzi 10.2 a lze ho spustit v prohlížečích Chrome 7, Firefox 4 nebo Internet Explorer 7 a novějších.

Ve školství si umím představit, že se Scratch stane (i díky tomu, že je zdarma) běžně využívanou aplikací při výuce. Dostatečným důvodem je to, že „programování“ bývá stále častěji součástí školního vzdělávacího programu. Každá škola může mít požadavky na zvládnutí různých úrovní programování jiné. Začíná se pokusy se zadáváním příkazů, rozpohybováním postaviček či změnou pozadí a lze dospět až k vytvoření vlastní počítačové hry či výukového programu. Využití ve školství je i v dalších předmětech. Ekologické a matematické programy uvedené již v článku Tomáše Krisla z roku 2013 jsou toho jasným důkazem. Je jisté, že díky zájmu a ochotě zapálených učitelů bude podobných sdílených výtvorů čím dál tím více.

Vlastní zkušenost s programem

Přeskočím fázi instalace či registrace v případě online verze a budu se věnovat prvním programátorským krůčkům. V první řadě jsem si pročetl základní informace a zhlédl na Youtube několik projektů. Dále jsem si našel výuková videa, jak postupovat při tvorbě animací. Pro prvotní vyzkoušení jsem si vybral projekt bludiště. K tomu je důležité stáhnout vhodné pozadí (tedy bludiště). Následně jsem přistoupil k vlastnímu programování. Protože jsem začátečník, tak jsem postupoval krok za krokem dle instruktážního videa. Můžete si říct, že jsem vlastně jen kopíroval postup. Ano, ale vlastní zadávání a s tím spojená orientace (scénáře, pohyb, vzhled, zvuk, události či ovládání nebo kostýmy jednotlivých postaviček) mě seznámily s programem natolik, že po chvíli jsem intuitivně pracoval již částečně samostatně. Výsledkem je funkční hra, kdy „míč“ prochází bludištěm podle mnou na klávesnici zadávaných příkazů. Celá tato úspěšná tvorba ve mně probudila nadšení pokračovat něčím dalším.

Ukázka hry Bludiště (autorský snímek)

Závěrem bych chtěl povzbudit všechny začátečníky, jako jsem já. Zkuste si to. Je to činnost, která vás posune do 21. století a zprostředkuje vám pozitivní emoční zážitky.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Karel Vancl

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.