Délka: 30 minut
Cíl aktivity: rozvoj smyslů, zejména sluchu, při vnímání přírody a orientaci
Pomůcky a materiál: něco na zavázání očí (nesmí krýt uši), barevná látka či fáborek
Lokalita: vhodná a bezpečná lokalita v přírodě, která poskytuje dostatek prostoru pro pohyb žáků.
Jedná se o hru, v níž jeden žák představuje srnu/srnce, kterou pronásledují rysi v podobě ostatních spolužáků. Srna bude mít zavázané oči, tudíž bude nucena využívat hlavně sluch k odhalení možného nebezpečí. Aktivitu je vhodné realizovat v lese, kde se nachází různý rostlinný opad.
Učitel nejprve aktivitu uvede a vysvětlí základní pravidla. Řekne žákům o srnčích uších, které jsou tvarovány, aby zachytily nejjemnější zvuky v okolí. Nechá žáky vytvarovat obě dlaně, aby mohly v případě nalití vody nějakou udržet. Takto miskovitě tvarované dlaně si následně všichni žáci dají za uši a chvíli poslouchají přírodní zvuky v lese (přitom se pomalu otáčí). Poté si zkusí ruce opět sundat a rozpoznat onen rozdíl. Uši srny dobře reagují na zvuky nižší frekvence (např. tekoucí voda v potoce, vítr v korunách stromů či hluk od nedaleké silnice).
Následně učitel vybere jednoho dobrovolníka – „srnu/srnce“, kterému zaváže oči šátkem, a vyzve ho, aby si dal ruce za uši jako v předchozí zkoušce a pozorně poslouchal, co se kolem hýbe (přitom musí nechat uši žáka nepřekryté). Žákovi, který hraje srnce, bude z kapsy koukat sytě barevný kus látky či fáborku, dlouhý přibližně po úroveň kolen. Spolužáci budou představovat rysy, jejich úkolem bude se neslyšně přiblížit k srnci a ulovit ho tak, že ukořistí jeho barevný fáborek. Pokud srnec uslyší rysa, může mu utéct tak, že ukáže v jeho směru prstem a řekne „hladověj“. V případě, že srnec ukáže správným směrem na rysa, tak rys opouští hru, protože umírá hlady (rys přitom zůstává stát nehybně na místě, kde byl odhalen).
Učitel je ve hře rozhodčím, jehož úkolem je „zmrazit“ hru v momentě, kdy srnec ukáže konkrétním směrem na rysa. Učitel zároveň určuje, zda srnec ukazuje správným směrem, tedy jestli rys umírá, či pokračuje ve hře. Hra se opět rozběhne, když rozhodčí řekne „pronásledování pokračuje“.
Rysi by na začátku měli být 10–15 metrů od srnce. Ten, kdo uloví srnce, se sám stává srncem/srnou. Srncovi je dobré při hře vymezit omezený počet ukázání do míst, kde vnímá přítomnost rysa. Počet pokusů může být třeba jen o polovinu větší, než je celkový počet rysů lovících srnce. Tímto se hra celkově zrychlí a předchází se zdržování spojenému s metodou pokus/omyl. Není účelem, aby rysi co nejrychleji „uštvali" srnce. Jejich úkolem je se chovat jako kočkovitá šelma, tedy nepozorovaně a tiše se přiblížit ke kořisti a až poté zaútočit. V závěru je možné s žáky reflektovat, jak se cítili jako lovená zvěř.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.