Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Sherry Turkle: Mluvme spolu!
Odborný článek

Sherry Turkle: Mluvme spolu!

14. 11. 2016 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Zpráva o nové knize psycholožky MIT Sherry Turkle, která varuje před poškozením skutečných sociálních kontaktů nevhodným využitím technologií. Problém má přímý vztah ke školství, protože se týká i vztahu učitelů se studenty či žáky.

O varování psycholožky MIT Sherry Turkle, velmi jasně vyjádřeném v názvu její minulé knihy, jsme informovali před dvěma lety (Spojeni, ale sami!). Teď vydala další Reclaiming Conversation: The Power of Talk in a Digital Age (Obnovme konverzaci: Význam mluvení v digitálním věku). Přestože vlastně neříká nic nového, připomeňme si, jak to myslí. Za základ použijeme její vyjádření pro jeden z našich oblíbených zdrojů – portál EdSurge [1].

Podle Sherry se současné problémy spojené se soustavným kontaktem většiny lidí s technologiemi vyrovnají problémům, které řešíme v souvislosti s životním prostředím (což mi připomnělo sira Robinsona a jeho druhou „krizi lidských zdrojů“). To, jak se pořád zabýváme textovkami či tvíty, vede k iluzi existence kontaktu, která skutečné spojení nahradit nedokáže. Zapomínáme, jak jsme ve skutečnosti na sobě osobně závislí. Problémy vnímáme jako anomálie, které mohou být dočasné, a o budoucnost se nestaráme.

To se týká i školství. Na univerzitě je mnoho studentů, kteří dávají přednost elektronické poště (nebo záznamům přednášek) před osobním kontaktem s vyučujícím. Myslí si, že stačí, když položí perfektní otázku e-mailem a dostanou na ni odpověď. To však není skutečná diskuze, ale pouhá transakce. „Pokouším se svým studentům vysvětlit, že dosud nikomu, koho studium skutečně zaujalo, se nepodařilo k tomu dospět prostřednictvím e-mailu. Chci, aby přišli na konzultaci, kladli nedokonalé otázky, hledali odpovědi, a pak přišli znovu. Jsem tu pro ně!

Ukazuje se, že dokonce již samotná přítomnost digitálních zařízení skutečný kontakt mezi lidmi poškozuje. Nedávný průzkum Pew Research Center ukázal, že 89 % Američanů přerušilo svou poslední přímou sociální interakci pohledem na mobil a 82 % přiznává, že to ovlivnilo jejich konverzaci [2] [3]. Totéž se samozřejmě děje ve školním prostředí. Mají-li studenti při výuce v ruce mobil či na lavici počítač, brání v soustředění nejen jim samotným, ale i nejbližšímu okolí.

Ale nevykládejte si to špatně. Já nejsem proti technologiím. Jsem pro posílení konverzace.“ Přímý kontakt mezi učitelem a žákem nelze ničím nahradit. V následujícím rozhovoru pro PBS News se Sherry Turkle zmiňuje též o svém vlastním výzkumu, podle něhož „za posledních 10 let došlo k 40 % snížení schopnosti empatie u VŠ studentů“.

How your cellphone is silently disrupting your social life

Co z toho vyplývá? Že musíme být velmi opatrní, jak technologie používáme. Do výuky je třeba je zavádět s jasným cílem při zachování sociálních kontaktů mezi učitelem a žáky. Sherry to dokumentuje na aktuálně velmi oblíbené metodě převrácené třídy. Pokud se zdaří převést učení fakt prostřednictvím videotutoriálů mimo školu, je hrozně důležité, co pak žák dělá ve škole. Jestliže učitel jen kontroluje, co se žák naučil, je to špatně.

Asi se nám nepodaří nástup technologií do škol zastavit. Mohou být v mnoha věcech přínosem. Ale musíme jim rozumět a vědět, jak na to. Sherry doporučuje snažit se otevírat prostor pro posilování konverzace i tak, že se dohodneme, kdy a kde digitální zařízení odložíme nebo rovnou vypneme (tzv. „secret spaces“) a zůstaneme pro online svět nedostupní. Pozor ale, toto opatření musí být všemi zúčastněnými akceptováno a nesmí mít negativní dopad třeba na dosažení výukových cílů. Udělat z celé školy takové tajné, před světem utajené místo jen proto, aby došlo ke zlepšení sociálních vztahů, není cestou vpřed, spíše naopak (Kdo je zodpovědný za zneužívání technologií?).

What Happens When There's No Internet // Presented By BuzzFeed & Hyundai

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

E Kocourek
14. 11. 2016, 16:30
Že přerušili svou poslední přímou sociální interakci pohledem na mobil? To je přece ale úplně obyčejné hulvátství, a s technologiemi to nemá NIC společného. Důkaz? Takovéto hulvátství fungovalo dávno před nástupem technologií - akorát že přerušovací pohled nebyl směřován na mobil, ale na hodinky.
Další pseudo-problém: "To však není skutečná diskuze, ale pouhá transakce." -- A co má být? Cílem není diskuse pro diskusi, ale výsledek té diskuse - ujasnění si stanovisek, nebo vyřešení nějakého problému. Lze-li k ujasnění nebo k řešení dospět výměnou e-mailů, není (rozumný) důvod trvat na diskusi.
Kdo je zastáncem diskuse? Neschopní šéfové, kteří nedokážou do e-mailu srozumitelně naformulovat, co chtějí, a proto kvůli každé prkotině svolávají porady. A dohnáno do extrému, "demokratičtí" politici, kteří trvají na tom, aby se o každém nesmyslu dlouhé měsíce žvanilo a žvanilo, když na sdělení stanoviska e-mailem by průměrně schopnému (svádí to napsat "foxteriérovi", ale ne) poslanci stačilo deset minut. Chápu - mohlo by se ukázat, že žádné stanovisko nemá. Inu, to jsou ty výhody diskuse ...
"Mají-li studenti při výuce v ruce mobil či na lavici počítač, brání v soustředění nejen jim samotným, ale i nejbližšímu okolí." -- Velice odvážné tvrzení! Existuje pro ně nějaký důkaz? A funguje to tak i ve firmách? V takovém softwarehousu sedí v kanceláři nějakých pět programátorů, každý z nich má před sebou počítač a pracuje na něm, při tom s kolegy programátory (často) vesele konverzuje, a on tam někdo někomu brání v soustředění? Vtip roku!
"Přímý kontakt mezi učitelem a žákem nelze ničím nahradit." -- Souhlas. Neboť učitel je pro studenta (jediným!) důvěryhodným zdrojem informací. Jenže nikde není řečeno, jak velký podíl na komunikaci by měl ten přímý kontakt představovat.
Bořivoj Brdička
14. 11. 2016, 22:31
Hezky jsme si vyměnili role. Já obhajuji přímý kontakt a pan Kocourek ten online. Říkám si, jak chytré ode mě bylo, že sděluji názory jiných (v tomto případě jedné z nejslavnějších světových psycholožek a bývalé manželky Seymoura Paperta). Mé vlastní názory by jistě bylo mnohem snazší zpochybnit!
E Kocourek
15. 11. 2016, 16:06
Výměna rolí s panem Brdičkou? Takže odnynějška bude pan Brdička sledovat, zda články neobsahují evidentní nepravdy, a upozorňovat, když nesmysly v článcích budou příliš do očí bijící.
A já budu propagovat jednou to a jindy pravý opak, jednou sociální sítě a podruhé osobní promluvy z očí do očí, dnes doporučovat vlastnoruční vybavování studentů technikou podle principu BYOD, zítra naléhat, aby všichni studenti měli zařízení přesně stejné a aby ho měli úplně všichni, aby nedejbože nebyl někdo znevýhodněný.
Čekají nás zajímavé časy ...
Bořivoj Brdička
15. 11. 2016, 16:34
Je to milé, mít takového kocourka, který vidí všechny nepravdy a nezapomene nám je omlátit o hlavu. Děkujeme!Přesto toho, pane Kocourku, nenecháme. To by bylo snadné. Nevím, co byste si počal?
Bořivoj Brdička
15. 4. 2018, 08:46
Studie McDanielse pro zde popisovaný typ rušení při kontaktu s lidmi (vyvolané technologiemi) zavádí pojem "technoference". Myslím, že ho budeme používat.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.