Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Stavíme s přírodou

Ikona prakticky

Stavíme s přírodou

Ikona inspirace
Autor: Muzeum Říčany
Anotace: Ukázka z příručky Stavebnictví, která vznikla v rámci projektu Řemeslo má zlaté dno.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Základní vzdělávání » Kompetence pracovní » používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky
  2. Základní vzdělávání » Kompetence pracovní » přistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot
Očekávaný výstup:
  1. základní vzdělávání » Člověk a svět práce » 2. stupeň » Člověk a svět práce » Práce s technickými materiály » provádí jednoduché práce s technickými materiály a dodržuje technologickou kázeň
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:
  1. Základní vzdělávání » Environmentální výchova
Organizace řízení učební činnosti: Individuální
Organizace prostorová: Učebna v přírodě, Vycházka do přírodního prostředí
Nutné pomůcky: pracovní oděv, břidlicové destičky, špachtle, železný kartáč, zednické náčiní (lžíce, hladítka, kbelíky), přesátá jílovitá hlína, přesátý písek, voda, pigmenty pro barvení hliněných omítek
Klíčová slova: přírodní materiál, štuk

Příprava destiček

Destičky pomocí špachtlí zbavíme případných odlupujících se šupin a jejich povrch zdrsníme železným kartáčem, aby se omítka po zaschnutí neodlupovala.

Příprava štuku

Protože by samotná hlína po zaschnutí popraskala, je třeba ji nejprve smíchat s jemným přesátým pískem. Osvědčil se nám poměr jeden díl jílovité hlíny na dva díly písku, ale před první prací s novým materiálem je dobré různé poměry nejprve vyzkoušet. Pokud přidáme moc písku, omítka je po zaschnutí hrubá, může se drolit a obtížněji se dekoruje. Směs hlíny a písku smícháme s vodou a pořádně promícháme. Štuk nesmí být moc mokrý, aby se s ním dalo dobře pracovat a stihnul během dílny vyschnout.

Nanášení štuku

Štuk nanášíme na destičku a vyhladíme zednickým hladítkem. Tato část je pro žáky obvykle nejnáročnější a je zapotřebí trocha trpělivosti, má-li být povrch úplně hladký. Nezapomeneme dotáhnout vrstvu až ke krajům a hrany můžeme zaoblit napnutým pevnějším igelitem. Tloušťka vrstvy by měla být 0,5–1 cm. Je-li příliš tlustá, při vysychání praská, tenčí vrstva je zase nevhodná pro otisky přírodnin. Před zdobením omítku necháme asi 15 minut vysušit na přímém slunci – je nutné, aby povrch byl dostatečně vlhký, aby tam zůstal např. otisk prstu.

Techniky zdobení štuku

Jak bude výsledná destička vypadat, už záleží hlavně na kreativitě zúčastněných. K barvení používáme přírodní práškové pigmenty či přirozeně barevnou hlínu. Tu rozdrtíme, smícháme s vodou a požíváme jako klasickou barvu – nanášíme štětcem, prstem, kouskem houbičky na nádobí. Sypkými pigmenty můžeme destičku posypat a posléze navlhčit, aby se pigment rozpustil, nebo je namočit a opět s nimi pracovat jako s klasickou barvou. Otiskneme např. nabarvené listy, které můžeme použít jako šablonu, pod níž destička nebude obarvena, zatímco okolí ano. Otisky nejsou jen barevné, můžeme přitlačit a tvořit reliéf (kromě žilnatiny listů vypadá zajímavě vzorek vzniklý poválením šišky). Suché odkvetlé trávy či slaměná řezanka mohou v omítce zaschnout a zůstat natrvalo stejně jako ornamenty z drobných kamínků. K tvorbě různých vzorů je možné používat i špachtle, dřívka, prsty… Žáci určitě přijdou na řadu způsobů, jak destičku vyzdobit.

Výsledný výrobek
Autor díla: Mgr. Eliška Hlízová

Cílem projektu „Řemeslo má zlaté dno“ bylo probudit zájem žáků 2. stupně základních škol ve Středočeském kraji o řemeslné obory a motivovat je k jejich studiu. Projekt nabídl školám ve Středočeském kraji exkurze, praktické dílny, semináře pro učitele a e-learningové lekce ZDARMA.

Projekt byl financován z Evropského sociálního fondu, Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Řemeslo má zlaté dno.

Ostatní články seriálu:

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
Odstranitpdf697 kBTipy do výuky
Odstranitpdf1062 kBFotonávod
Odstranitpdf244 kBMetodika pro lektora
Odstranitpdf361 kBPracovní list
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
INFO
Publikován: 13. 10. 2015
Zobrazeno: 4086krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
ŘÍČANY, Muzeum. Stavíme s přírodou. Metodický portál: Články [online]. 13. 10. 2015, [cit. 2020-10-23]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/20299/STAVIME-S-PRIRODOU.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.