
Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy se potopil Titanic

Anotace: | Zajímavost: Titanic byl jednou ze tří obřích lodí, kterými chtěla společnost White Star Line na začátku 20. století pokořit konkurenci. Další dvě lodě se jmenovaly Olympic a Gigantic (později Britannic) a obě také potkal nešťastný osud. Britannic najel za 1. světové války na minu, potopil se a jen shodou šťastných okolností ze 3000 pasažérů jich zemřelo "pouze" 30. Olympic se pro změnu omylem srazil s vojenským křižníkem HMS Hawke a musel být zevrubně opraven. Je neuvěřitelné, že jistá Violet Jessopová postupně přežila všechny tři tragédie – jak srážku Olympiku, tak potopení Titaniku i posléze Britanniku. U plavební společnosti pracovala jako stevardka a vždy se jí podařilo přežít na záchranném člunu. |
---|---|
Podpora výuky jazyka: | |
Klíčové kompetence: |
|
Očekávaný výstup: |
|
Mezioborové přesahy a vazby: | Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy. |
Průřezová témata: | Nejsou přiřazena žádná průřezová témata. |
Organizace řízení učební činnosti: | Frontální, Skupinová, Individuální |
Organizace prostorová: | Školní třída |
Nutné pomůcky: | text, papír, tužk, sada fotografií (viz postup - bod č. 5), text z publikace Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii (str. 100), pracovní list, ukázka písně Celine Dion: My heart will go on |
Klíčová slova: | historie, lodní doprava, slavné dny, Titanik |
Cíle:
Žáci:
- převypráví tragický osud parníku Titanic
- orientují se na mapě
- zdokonalují se v práci ve skupině
- nalézají a respektují možná řešení problému
Délka:
45 minut
Postup:
1) Učitel jako úvodní motivaci k tématu pustí krátkou ukázku písničky od Celine Dion My heart will go on. Předpokladem je znalost této písně a její spojitost s filmem Titanic. Učitel vyzve žáky k převyprávění hlavního děje filmu Titanic.
2) Poté vyučující vyzve žáky, aby vytvořili pracovní dvojice, a rozdá jim pracovní list. Jejich prvním úkolem bude, aby na papír zapsali vše, co ví o tragickém příběhu zaoceánské lodi Titanic (úkol č. 1).
3) Učitel žákům promítne video a rozdá text z knihy „Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii“. Žáci nadále pracují ve dvojicích a doplňují informace v úkolech č. 2, 3 a 4.
4) Vyučující s žáky provede společnou kontrolu. Následně vyzve dvojice žáků, aby se spojily a vytvořily tak pro další aktivity skupinky po čtyřech.
5) Učitel promítne třídě sadu fotografií, kreseb, případně vytištěné fotografie a kresby skupinám rozdá. Žáci mají za úkol seřadit fotografie dle data událostí, které zobrazují a události popsat. (správné řešení: A-G-C-F-E-B-D)
By Robert John Welch (1859-1936), official photographer for Harland & Wolff [Public domain or Public domain], via Wikimedia Commons Další obrázky v přiložené metodice. |
6) Při této aktivitě si žáci ve skupinách po čtyřech, utvořených v minulém úkolu, vyzkouší obdobnou pozici kapitána Edwarda Smitha, který musel rozhodnout o tom, kdo se dostane na záchranné čluny. Seznam cestujících je pro tuto aktivitu zcela smyšlený, s Titanikem nemá spojitost. Seznam cestujících lze žákům promítnout nebo jej rozdat do skupin. Žáci mají za úkol vytvořit skupiny o třech osobách pro celkem tři záchranné čluny. Diskusí ve skupině se musí rozhodnout, kdo z cestujících dostane přednost před ostatními. Své důvody musí podložit argumentací a odpovědět si na otázku, zda lze něco takového vůbec rozhodnout.
7) Následuje společná diskuse třídy. Učitel tuto aktivitu zakončí pozitivně se slovy: „Protože jde o smyšlený příběh, skončí v našem případě příběh dobře. Záchranné lodě se mohou pro zbylé vrátit, nemusíme tak řešit neřešitelné.“
Poznámka a zdroje:
Pro učitele: Parník byla původně loď poháněná parním strojem, později parní turbínou. První parník sestrojil Robert Fulton v roce 1803.
Doporučení:
Informace k filmu Titanic naleznete v knize Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii.
Kapitolu Den, kdy se potopil Titanic z cyklu Slavné dny pro střední vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/577207/den-kdy-se-potopil-titanic-15-duben včetně příloh.
Zobrazeno: 3738krát



2 uživatelé

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.