Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Jak na internet: Start-upy

Ikona teoreticky

Jak na internet: Start-upy

Ikona odbornost
Autor: Akademie CZ.NIC
Anotace: Cesta od geniální myšlenky k realizaci může být docela dlouhá, Internet ji ale za určitých okolností umí podstatně zkrátit. Důkazem je současný fenomén tzv. start-upů. Většinou jde o nově založenou, a tedy neznámou firmu, jejíž největší hodnotou je nějaký nápad. Avšak kvůli omezeným, především finančním, zdrojům jej nedokáže proměnit v konkrétní projekt, případně pouze do jisté míry. Zejména Internet pak takové firmě poskytuje nástroje, díky nimž se může ucházet o přízeň investorů, od nichž si slibuje dostatečné prostředky pro plnohodnotné podnikání výměnou třeba za podíl na zisku.
Téma příspěvku:Informační a komunikační technologie
Klíčová slova: podnikání, výchova k podnikavosti, jak na internet, podpora podnikavosti, start-up

Facebook začínal jako start-up

Facebook asi není třeba nikomu představovat. Dnešní nejpoužívanější sociální síť s více než miliardou uživatelů začala teprve v roce 2004 jako studentský projekt Marka Zuckerberga a jeho spolubydlícího na Harvardu a byla zpočátku také takovým start-upem. Ale českých start-upů, které uspěly, je rovněž celá řada a v mnoha případech šlo rovněž o projekty studentů.

Důležitý je především nápad

… a nemusí být vždy ani kdovíjak originální; často se stačí jen podívat okolo sebe a inspirovat se v jiných zemích. Díky Internetu prakticky žádné hranice neexistují. Z českých služeb lze zmínit například Webnode.cz , který umožnuje jednoduše vytvářet vlastní webové prezentace, či Ysoft, který uspěl na mezinárodním trhu s řešením pro správu tisku v organizacích.

Potenciál na úspěch se u start-upu potvrdí v řádu měsíců maximálně jednotek let. Pro jeho zakladatele a případné investory je to výhoda, protože elkem brzy mohou poznat, zda se jim podnikatelský nápad vyplatí anebo na něm prodělají kalhoty. Pokud start-up neskončí, v určité fázi také nastane čas, kdy se start-up stane soběstačným nebo alespoň dostatečně atraktivním pro získání investora či strategického partnera, který jej posune na „vyšší úroveň“. Tím start-up „umírá“, jeho konec ale dává vznik regulérní zavedené firmě.

Umět vydělat - podpora pro začínající firmy

Než ale začnou být ziskové, potřebují start-upy zpravidla podporu. Děje se tak velmi často prostřednictvím inkubátorů, které zřizují univerzity, stát, ale i soukromé firmy. Inkubátory jsou podpůrné programy, které start-upům nabízejí třeba prostory, technologické zázemí, něco na způsob kapesného anebo příležitost k oslovení investorů. Dost často také start-upy propojují výzkum univerzit a jejich vynálezy s praktickým uplatněním v komerčním sektoru.

Dobrý nápad je jedna věc, tvrdá práce druhá a znalosti, jak firmu rozvíjet ta třetí. Ne každý má manažerské schopnosti či právní znalosti v oblasti podnikání. I proto vznikají další podpůrné programy pro start-upy, jak jsou například akcelerátory (urychlovače rozvoje). Ty učí mladé lidi s dobrým nápadem ve start-upech, jak firmu vést a rozvíjet z manažerského hlediska. Cílem je, aby se rozvíjely a dovedly si vydělat na další růst a daly vznik řádným prosperujícím firmám.

Tedy ještě jednou

Start-upy jsou začínající, často studentské, technologické nebo internetové firmy. Začátky podnikání jim často usnadňují různé podpůrné a vzdělávací programy, jako jsou inkubátory anebo akcelerátory. Výhodou start-upů jsou proto nižší náklady na zázemí i na další rozvoj a podnikatelské riziko je nižší. Pro mladé lidi s nápadem je to ideální příležitost vyzkoušet si reálné podnikání a prověřit vlastní schopnosti.

Tento multimediální soubor je umístěn v modulu AudioVideo na Metodickém portálu RVP.CZ pod licencí CC-BY-NC-ND

Text je dostupný také na www.jaknainternet.cz.
V případě nápadů či komentářů pište prosím na e-mail akademie@nic.cz.
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Jak na internet.

Ostatní články seriálu:

Přílohy:
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 26. 01. 2015
Zobrazeno: 3573krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 3.5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
1 uživatel Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
CZ.NIC, Akademie. Jak na internet: Start-upy. Metodický portál: Články [online]. 26. 01. 2015, [cit. 2019-05-24]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/19609/JAK-NA-INTERNET-START-UPY.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.