Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Jak na internet: Webhosting
Odborný článek

Jak na internet: Webhosting

16. 10. 2014 Základní vzdělávání
Autor
Akademie CZ.NIC

Anotace

Při zakládání webových stránek je třeba nejprve sepsat základní fakta o plánovaných stránkách. Nejdůležitější je cíl stránek, tedy zda se jedná o osobní stránky, prezentaci produktu, diskuzní fórum, nebo internetový obchod, případně vše dohromady. Důležitý je také odhad návštěvnosti. Pokud podceníte množství návštěvníků, budou se jim načítat stránky pomalu a hrozí, že příště půjdou jinam. Naopak při přecenění budete platit zbytečně výkoný server, který nebude využíván.

Důležité parametry pro výběr hostingu

  • Velikost prezentace

    Stránky s prezentací produktu (například strejdova medu) zaberou méně místa, než blog vášnivého fotografa, který přidá týdně několik desítek až stovek fotografií ve vysokém rozlišení. Stejně tak i diskuzní fóra a internetové obchody potřebují dostatek místa.

  • Redakční systém

    Nemusíte být programátor, abyste měli vlastní webové stránky, v dnešní době je k dispozici mnoho redakčních systému zdarma. Vám pouze stačí Přihlásit se ke stránkám, a psát články. Mezi nejznámější patří například Wordpress, Drupal nebo Joomla!.

  • Diskuzní fórum

    Chcete dát možnost návštěvníkům stránek debatovat a vyměňovat si zkušenosti a názory na různá témata? K tomu se hodí fórum více, než debaty pod článkem, každý návštěvník tam může zakládat svá vlákna a je možno udržet diskuzi přehlednou. Stejně jako redakční systémy, i fóra jsou k dipozici zdarma, například phpBB a Simple Machines Forum.

  • Internetový obchod

    Pokud do začátku nechcete investovat do internetového obchodu na míru, stačí si vybrat
    z volně dostupných systémů, jako jsou například PrestaShop a osCommerce. Po nasazení na stránky stačí jen přidat zboží do katalogu, doplnit nezbytné informace o provozovateli, obchodní podmínky a další náležitosti a můžete začít obchodovat

  • Podpora redakčních systémů

    Vybrali jste si nějaký redakční systém, diskuzní fórum, nebo internetový obchod? Je dobré si ověřit, zda bude na vybraném webhostingu fungovat. Stránky jednotlivých společností většinou obsahují sekce s podporovanými případně otestovanými systémy. Pokud tam zrovna vámi vybraný systém není, neznamená to, že nebude fungovat, je ovšem vždy lepši, dotázat se na zákaznické podpoře, abyste se vyhnuli případným problémům.

  • Automatické instalace

    Některé webhostingy nabízí klientům možnost automatické instalace vybraných systémů. Jejich seznam opět najdete na jejich stránkách. Není třeba pročítat návody a řešit případné problémy s instalací, ale stačí si vybrat v administraci hostingu jaký systém chcete nainstalovat, a do několika minut ho máte na svých stránkách.

  • Statistiky přístupů

    Určitě vás bude zajímat, kolik návštěvníků zavítá na vaši prezentaci. Neméně důležité je
    i odkud tito lidé přicházejí. Z tohoto důvodu webhostingy nabízejí statistiky návštěvnosti. Pokud je ale váš webhosting nemá, nic není ztraceno. Můžete použít například Google Analytics.

  • Zálohování

    Jedna z nejdůležitějších vlastností webhostingu. Není nic horšího, než když vám při havárii serveru, nebo jen chybou při úpravě stránek zmizí celá vaše práce. Z tohoto důvodu je nutné zálohovat. Nestačí se však spokojit pouze s informací, že webhosting zálohuje, ale je třeba zjistit jak často, jaká data a hlavně, za jakých podmínek k nim máte přístup. Není nic horšího, než obnovení měsíc starých dat, bez všech nových článků. Dalším parametrem je zpoplatnění záloh. Webhosting může nabízet přístup k zálohám zdarma, nebo obnovení zálohy na vyžádání a za poplatek. Vždy je také dobré, nespoléhat pouze na webhosting, ale mít zálohu dat ideálně na dalším místě, například na své pracovní stanici.

  • Podpora

    Při výběru webhostingu musíte také zvážit, nakolik důležité jsou vaše stránky. Zatím co
    u osobních stránek stačí podpora v pracovních dnech, u internetového obchodu je nonstop podpora téměř nutností, jinak se může stát, že v pátek večer vypadnou stránky s vaším obchodem a zpět do provozu je vrátí až technik, který přijde do práce v pondělí ráno. Mezi tím si již vaši zákazníci mohli najít jiný obchod vy je budete muset přivádět zpět. Stejně důležité jsou i komunikační kanály s technickou podporou. Každému vyhovuje něco jiného a tak je hlavně na vás, zda vyžadujete telefonickou podporu, u které máte jistotu, že se webhosting doví o problému včas, nebo se spokojíte s e-mailem.

  • Cena

Jeden s klíčových parametrů webhostingu. Zde platí, že čím více služeb chcete, tím více zaplatíte. Při hodnocení ceny nestačí pouze porovnávat sazby za měsíc/rok, ale i nabízené služby. To co je u jedné společnosti standard, může být u jiné pouze za příplatek, který může značně ovlivnit výslednou cenu. Je možno najít i hosting zdarma, ten je ale ve většině případů vhodný spíše na otestování, než na produkční nasazení, už jen proto, že mívá přísná omezení a nezřídka i nulovou podporu.

Pokud jste si vybrali webhosting pro vaše účely, a spustili vaše stránky, zbývá poslední krok, udržovat stránky aktuální. Pokud se rozhodnete zařadit na stránku sekci aktualit, opravdu aktuality pište. Přece jen několik let stará zpráva už není aktualitou a stránky mohou působit opuštěným
a neudržovaným dojmem.


Text je dostupný také na www.jaknainternet.cz.
V případě nápadů či komentářů pište prosím na e-mail akademie@nic.cz.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
104.49 kB
PDF
Článek k tisku
pdf
79.1 kB
PDF
Pracovní list k tisku
odt
71.29 kB
Dokument
Pracovní list k úpravám

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Akademie CZ.NIC

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Jak na internet.
Ostatní články seriálu:

Téma článku:

Informační a komunikační technologie