Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Pavučiny

Ikona inspirace
Autor: Prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.

Text článku:

Jako ilustraci aritmetického prostředí Pavučiny uvedeme jednu úlohu (viz obrázek) i s řešením:

  1. Mezi okénky, ve kterých jsou čísla 3 a 6, je žlutá šipka. Rozdíl těchto čísel je 3. Tedy číslo 3 se přičítá k číslu 3, od které jde šipka k číslu 6. Hodnota žluté šipky je 3.
  2. Druhá žlutá šipka v pavučině vede od pravého horního okénka (prázdného) také k číslu 6. Tedy v horním pravém okénku je číslo 3 (od 6 jsme odečetli hodnotu žluté šipky, tedy 3).
  3. Od pravého horního okénka s číslem 3 vedou tři červené šipky přes dvě prázdná okénka k okénku s číslem 6. Z toho vyplývá, že k číslu 3 bude přičtena třikrát stejná hodnota (tedy 6 – 3 = 3 a 3 : 3 = 1). Hodnota červené šipky je tedy 1.
  4. V pravém dolním okénku je číslo 4, v prostředním dolním okénku je číslo 5 a v levém horním okénku je číslo 4.
  5. Nyní je zřejmá hodnota zelené šipky, například v pravém horním okénku je 3 a dole v okénku uprostřed je číslo 5. Mezi těmito okénky je zelená šipka. Její hodnota je 2, neboť 5 – 3 = 2.
  6. Teď snadno zkontrolujeme, že v levém horním okénku je správně číslo 4, neboť od něho vede zelená šipka s hodnotou 2 - správně v prostředním horním okénku je číslo 6.

Závěr: Hodnota červené šipky je 1. Hodnota žluté šipky je 3. Hodnota zelené šipky je 2.

Poznámka: Úloha se dala též řešit metodou pokus-omyl. Například: Žlutou šipku odhalíme jako viz výše. Ale do levého horního okénka budeme postupne vkládat císla od 1, až dospějeme k číslu 4 a úlohu již snadno dořešíme.

Význam prostředí Pavučiny

Pavučina je didaktické aritmetické prostředí pro žáky 1. stupně ZŠ, které má význam v tom, že žáci:

  • Odhalují vazby mezi šipkami, které pak využívají pro řešení těchto úloh.
  • Procvičují aditivní operace, které se řetězí.
  • Získávají zkušenosti s aritmetickými posloupnostmi a součtem několika členů těchto posloupností.
  • Jedná se o propedeutiku lineárních rovnic.

Výstupy ze semináře - 7. 10. 2013 v Jihlavě a 14. 10. 2013 ve Zlíně ke stažení v příloze.


Realizace projektu byla podpořena Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v rámci dotačního Programu na podporu činnosti nestátních neziskových organizací působících v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání v roce 2013, 2. kolo.
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Výuka matematiky orientovaná na budování schémat.

Ostatní články seriálu:

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
Odstranitpdf960 kBpracovní list - Jihlava
Odstranitpdf966 kBpracovní list - Zlín
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 26. 02. 2014
Zobrazeno: 18445krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

2 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
Prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.. Pavučiny. Metodický portál: Články [online]. 26. 02. 2014, [cit. 2018-07-22]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/18507/PAVUCINY.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.