Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Výukové aktivity napříč obory - Úvod

Ikona informativni

Výukové aktivity napříč obory - Úvod

Autor: Petr Pecha
Anotace: Článek uvádí seriál Výukové aktivity napříč obory, který představuje možnosti využití vybraných výukových aktivit pro různé vzdělávací obory a stupně vzdělávání.
Klíčová slova: inspirace, aktivizace v hodinách, výukové aktivity, aktivity pro různé obory
Vazby článku:
Tento článek navazuje na téma článku: Výběr z ESF projektů - Úvod

Seriál článků Výukové aktivity napříč obory volně navazuje na seriál Výběr z ESF projektů, který seznamoval čtenáře se zajímavými výstupy velkých projektů podpořených Evropskou unií v programovém období 2007 – 2013.

V těchto projektech bylo (mimo jiné) popsáno mnoho výukových aktivit známých i neznámých, většinou zasazených do kontextu vyšší aktivizace žáků ve výuce. Oboroví didaktici NÚV, kteří zkoumali projekty z pohledu svých vzdělávacích oborů, společně posoudili, které z aktivit mohou nalézt širší uplatnění při výuce v různých školních předmětech, případně mají modifikace pro různé vzdělávací stupně.

Vznikající seriál tak může sloužit jako inspirace pro tvůrčí učitele, kteří se zabývají otázkou vyššího zapojení žáků do hodin bez ohledu na vyučovaný předmět a věk žáků. Jednotlivé díly seriálu se budou vždy věnovat jedné z pestrého spektra aktivit: Názorová škála, manipulativní činnosti, Strážník, Pětilístek, orální historie, hraní rolí, týmové mezipředmětové vyučování, staniční výuka, životopis věcí, využití programu muzeí a galerií, myšlenkové mapy. Nejprve v obecné rovině, a pak představí konkrétní využití aktivity v modifikacích v několika vzdělávacích oborech. Pro učitele dalších oborů se tím otevře náhled, jak lze při tvorbě vlastních výukových aktivit navazovat na již popsané.

Popisované aktivity nemohou samozřejmě zcela nahradit klasické formy a metody výuky. Zpravidla jsou náročnější na přípravu nebo čas realizace. Četnost jejich zařazování vedle běžných aktivit a jejich vzájemné střídání musí být voleno vyváženě. Maximální efektivita vyučování je pak také velmi závislá na místních podmínkách a individuálním složení třídy. Jde tedy o pokročilou učitelskou dovednost. Aby se však učitel mohl takovým mistrem své profese stát, musí umět vybírat tu momentálně nejvhodnější výukovou aktivitu z široké nabídky možností. Tento seriál mu v tom může být oporou.

Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Výukové aktivity napříč obory.

Ostatní články seriálu:

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 15. 01. 2014
Zobrazeno: 3262krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
1 uživatel Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
PECHA, Petr. Výukové aktivity napříč obory - Úvod. Metodický portál: Články [online]. 15. 01. 2014, [cit. 2019-10-17]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/18293/VYUKOVE-AKTIVITY-NAPRIC-OBORY---UVOD.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.