Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > KHER vydal čítanku romské literatury (nejen)...

KHER vydal čítanku romské literatury (nejen) pro romské žáky

Informativní příspěvek
Autor NÚV
Nakladatelství romské literatury KHER vydalo inovativní čítanku a metodickou příručku pro učitele pracující (nejen) s romskými žáky s názvem ROZUMMĚNÍ. Publikace vychází jako e-kniha a zájemci ji mohou zdarma stáhnout na stránkách nakladatelství.

ROZUMMĚNÍ reaguje na absenci romské literární tvorby ve výuce na českých školách a upozorňuje především na možnosti, které její zařazení do výuky (nejen) romských žáků může nabízet. Publikace také představuje pedagogům, jakým způsobem mohou ve svých hodinách pracovat s romštinou, přestože dnes již většina romských dětí z mnoha důvodů romsky nehovoří.

Zařazení romštiny do výuky může také být pozitivním impulzem od učitele směrem k jeho romským žákům, jímž její úlohu ve školním prostředí a každodenním životě legitimizuje. Snahou věnovat jí ve škole pozornost vyjadřuje pedagog respekt k rodilým mluvčím i jazyku samotnému – navíc jazyku, v němž pro mnohé nečekaně vznikají literární díla. To může napomáhat pozitivní identifikaci dítěte s kulturou, s níž se cítí být v rodném prostředí svázáno, což je ale ztěžováno faktem, že ji většinová společnost odmítá a znevažuje. Škola, v níž dítě ucítí respekt ke svým domácím hodnotám, může vytvářet příhodné klima pro tvorbu kladného vztahu rodiny ke vzdělávací instituci a vzdělávání samotnému. Práce s texty romských spisovatelů poskytne těmto žákům přirozené romské hrdiny, s nimiž se budou moci identifikovat. Příručka také pracuje s krátkými autobiografiemi romských literátů, v nichž mohou žáci např. hledat motivace autorů k tvorbě nebo formou loutkového divadla ztvárnit jejich životní příhody. Žáci tak mohou nacházet pozitivní vzory, které vycházejí z obdobného prostředí.

ROZUMMĚNÍ obsahuje literární texty devíti romských autorů, k nimž dvojice metodiček z Masarykovy univerzity v Brně (Vladimíra Neužilová a Marie Pavlovská) vytvořila celkem 16 metodik. Kniha ve své metodologické části čerpá z licencovaného programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, jehož inovativní a žáky aktivizující metody mohou být pro pedagogy novinkou či přímo inspirací pro řadu dalších aktivit v rámci školních předmětů.

Příručka pracuje také s audionahrávkami romských verzí textů, případně s videoklipy nebo videomedailony, ve kterých někteří romští autoři předčítají vlastní autobiografické texty.

Na vydání příručky naváže série workshopů pro učitele ve třech městech, v rámci kterých se seznámí jak s jejím charakterem, tak s benefity, které zapojení romské literární tvorby do výuky může přinést.


ROZUMMĚNÍ

Literatura Romů ve výuce (nejen) romských žáků

KHER, Praha 2013

240 stran

Autoři: Lukáš Houdek, Vladimíra Neužilová, Radka Patočková, Marie Pavlovská

Zastoupení romští autoři: Emil Cina, Eva Danišová, Tera Fabiánová, Ilona Ferková, Andrej Giňa, Jana Hejkrlíková, Iveta Kokyová, Vlado Oláh

ke stažení zdehttp://www.kher.cz/eknihy_nase.php?prvni=30

úvod k publikaci zdehttp://kher.cz/clanek.php?id=790


Publikace vznikla v rámci projektu „Inkluze nebolí!" financovaného z dotačního programu MŠMT na podporu integrace romské komunity v roce 2013.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Celkové hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek