Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Potravinová pyramida

Potravinová pyramida

Praktický příspěvek
inspirace
Autor Žij zdravě
Spoluautor: Mgr. Kristýna Vadassová
Za poslední čtvrtstoletí došlo k ztrojnásobení počtu obézních dětí. Lékaři bijí na poplach a hovoří o epidemii. Ta bude pro další generace znamenat výrazné zhoršení kvality života a častější výskyt vážných zdravotních komplikací (např. cukrovky 2. typu, vysokého tlaku). Nejlepší prevencí je zdravý životní styl, který zahrnuje nejen nutričně vyváženou stravu, ale také pravidelný pohyb. Jeho základní pravidla by měla být dětem vštěpována již od útlého věku.
Seriál se zaměřuje především na zlepšení stravovacích návyků u dětí. Představuje dětem základ zdravého stravování – potravinovou pyramidu. Jejím prostřednictvím mohou získat znalosti o vhodnosti některých potravin.
Tento článek vede žáky k uvědomění si podílu zdravých jídel v našem jídelníčku formou potravinové pyramidy.

Cíl výuky

Žák ve skupině vytvoří plakát potravinové pyramidy (dlouhodobější cíl: žák zlepší svoje stravovací návyky).

Motivace (2 minuty)

Učitel přečte několik slov, úkolem žáků je vybrat vždy jedno, které mezi ostatní nepatří. Proč dané slovo do skupiny nepatří?

  • mrkev – paprika – ryba – dort
  • klobása – jablko – květák – rajče
  • chipsy – kuřecí maso – olivový olej – banán
  • vařené brambory – sladká limonáda – jogurt – rýže

Hlavní část (35 minut)

Učitel: Co doma jíte, když přijdete ze školy? Jíte zdravá jídla? Kolik sníte zeleniny, kolik hamburgerů a čokolády?

Diskuse.

Žáci by měli dojít k tomu, že i když není možné nezdravá jídla nejíst vůbec, je možné snížit jejich množství v jídelníčku (například když budou jíst dostatečné množství zeleniny, ovoce, pít vodu a místo tučných mas jíst spíše kuřecí maso a rybu atd.).

Učitel žákům ukáže obrázek potravinové pyramidy a vysvětlí, jak jsou jednotlivá patra uspořádána (dole se nachází zelenina a ovoce, nahoře jsou jídla, která bychom měli jíst jen výjimečně, vlevo jsou vždy zdravější potraviny než vpravo). Zodpoví otázky dětí.

Žáci se rozdělí do skupin po 3 až 4. Každá skupina vytvoří plakát potravinové pyramidy. Buď mohou dostat obrázky, které do ní nalepí a vybarví. Nebo si mohou obrázky nakreslit sami a umístit je do pyramidy podle vlastního uvážení. Soutěž – nejhezčí pyramida bude vystavena ve třídě.

Vítěze vyberou samy děti – kritéria výběru:

  • správné umístění potravin (dole mnoho zeleniny a ovoce a nahoře jídla, která bychom měli jíst jen výjimečně, vlevo budou zdravější potraviny než vpravo),
  • přehlednost,
  • příjemný vzhled, aby motivoval ke změně jídelníčku.

Závěr (8 minut)

Hodnocení plakátů, výstava nejlepších prací.

Děti by měly říct, která ze zdravých jídel budou jíst, až přijdou domů (změnit stravování). Na příští hodině by měly hned ze začátku diskutovat o tom, zda jedí zdravěji.

Poznámka:

Hodinu je možné rozdělit do dvou samostatných jednotek (podle rychlosti práce dětí), aby děti stihly připravit pěkné plakáty podle svých představ.


Doporučené odkazy: www.YesNeYes.cz, www.ZijZdrave.cz

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
pdf738 kBPotravinová pyramida
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám