Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Blogovat, či glogovat?

Ikona prakticky

Blogovat, či glogovat?

Ikona inspirace
Autor: Petra Vaňková
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Inspirativní zkušenost učitelky ZŠ a doktorandky UK PedF doporučující výukové využití publikačních nástrojů volně dostupných prostřednictvím služeb webu 2.0.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence: Nejsou přiřazeny žádné klíčové kompetence.
Očekávaný výstup:

Příspěvek nemá přiřazen žádný očekávaný výstup.

Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Klíčová slova: blog, Glogster, Posterous, Doodletoo, glog, kidblog, Dabbleboard, Google+, PEPOUŠův nápadník

Text článku:

Blogy, původně nazvané “web log”, neboli webový zápisník, se již vryly do povědomí lidí. Bloggerem se může stát každý, stačí se zaregistrovat na patřičném místě, a pak už jen začít psát. O čem? O čemkoliv. Prezentujete sami sebe, své vědomosti, své názory a na oplátku dostáváte odpovědi, komentáře, reakce čtenářů vašeho blogu. Sebeprezentace se postupně stala samozřejmou součástí současného vývoje internetu. Umožňují ji mnohé nástroje webu 2.0 a stává se součástí sociálních sítí. Běžně se používá i v propagaci firem.

Formu blogu často používají weby realizující nějaký informační servis (např. Spomocník). Typické je chronologické řazení (nejnovější příspěvky v horní části). Jde vždy o vyjadřování textem s obrázky, občas lze přidat audio nebo video.

Co se týká blogů, existují zajímavé možnosti pro učitele i žáky. Je možné založit prostředí pro třídu nebo určitou vybranou skupinu žáků, ve kterém si každý vytváří svůj blog a přitom vidí blogy ostatních. Učitel řídí všechny aktivity a je sám jak tutorem, tak spoluúčastníkem debat. Každý vytváří vlastní obsah, a tak prezentuje sebe sama. Takové příležitosti nabízí například kidblog.

Nicméně můžeme jít i dále - glogovat. Glog, neboli “graphic log” dává blogování nový rozměr. Ve své podstatě se jedná o interaktivní plakát, do něhož můžete vložit videa, obrázky, texty a prezentovat své názory graficky. Glogy umožňují trochu jiný pohled na vyjádření obsahu sdělení. Je zde kladen větší důraz na vizualitu, roli hraje estetické vnímání a ztvárnění zachycované podstaty. Stejně jako u blogu mohou ostatní komentovat a hodnotit, třeba též prostřednictvím Twitteru nebo Facebooku. Mohou ale ještě něco, co blog běžně neumí. Mohou obsah vytvářet společně online, třeba na dálku.

Glog proto může být použit i při skupinové práci. V nejjednodušším případě se jedná o prostou virtuální tabuli, na níž mohou všichni společně kreslit a zapisovat (např. Doodletoo, Dabbleboard ad.). Typickým představitelem je ale poněkud komplexněji pojatý Glogster EDU. Jedná se o prostředí, v němž je možno jak spolupracovat, tak ho používat pro tvorbu ozvučených multimediálních výukových materiálů.

Ve značně velkém archivu, kterým disponuje, se nacházejí již i některé dokumenty v češtině. Ty mohou značně oživit hodinu (třeba jako zvláštní forma prezentace na interaktivní tabuli) a mohou být později žáky využity i doma při samostudiu. Zde je ukázka materiálu pro výuku angličtiny – Simple Past, a něco z mé vlastní tvorby – Japonsko.

Učitel je tedy schopen, díky publikačním nástrojům, sdílet s žáky materiály pro studium a aktivně je zapojit do debaty či vlastní tvorby nad určenými tématy. Někdy je docela užitečné, lze-li z žáků vytvářet na různých úkolech spolupracující skupiny. Pak se může hodit zapojit třeba též Posterous nebo Google+.

Častými uživateli podobných publikačních služeb jsou osoby, které se snaží sdělovat své zážitky, ukazovat příklady vlastních zkušeností a občas hledají i odpovědi, pomoc, či jiný druh reflexe. Proto si myslím, že blogy, glogy a další podobné nástroje jsou vhodným nástrojem pro učitele, kteří prostřednictvím nich mohou sdílet své názory, a dávat tak rady nejen začínajícím učitelům, ale i svým kolegům z praxe. Nestačí si pouze předávat digitální učební materiály, možnost sledovat a následovat dobré příklady svých kolegů je neocenitelnou formou dalšího profesního rozvoje.

V tomto článku nemohou být vyčerpány všechny možnosti, všechny nástroje nebo veškeré nápady, a tak pro další inspiraci doporučuji třeba PEPOUŠův nápadník, speciálně pak článek Publikujeme dokumenty a práce dětí a další blogy umístěné na http://blogy.rvp.cz/ nebo http://edublogs.org/.

Žáci mohou prostřednictvím výše zmíněných možností vytvářet své portfolio, čili prezentaci sebe sama, což vede ke zvýšení jejich aktivního zapojení do probírané problematiky  a dává to nové možnosti hodnocení výukových výsledků.

Jedna rada na konec. Nenechte se odradit prvotními neúspěchy při práci (viz Nejčastější chyby výukového využití blogu) a dejte se do toho. Vyzkoušejte vše. Je jedno, zda nakonec dáte přednost blogu či glogu.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 07. 11. 2011
Zobrazeno: 4955krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

3 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
VAŇKOVÁ, Petra. Blogovat, či glogovat?. Metodický portál: Články [online]. 07. 11. 2011, [cit. 2018-10-16]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/14421/BLOGOVAT-CI-GLOGOVAT.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: Mgr. Hana PilařováVloženo: 07. 11. 2011 06:45

Glogster EDU jsme loni využívali se žáky při semináři z informatiky. Vyhovovala mi zejména učitelská verze, kdy jsem mohla spravovat žákovské účty a rychle se orientovat na čem žáci aktuálně pracují. Je škoda, že aktuálně už tato možnost ve free verzi padla.

2.Autor: Martin RusekVloženo: 07. 11. 2011 11:23

Nejprve jsme podlehl klasické hříčce mozkua  četl druhé slovo jako googlovat :) ihned jsem se do článku ponořil, ve snaze najít argumenty potírající blogování a upřednostňování hledání informacích jiných, které bych poté na základě informací z kurzu Vzdělávací technologie pro 21. století uvedl na pravou míru. Namísto toho se mi dostalo osvěty, za kterou Vám, vážená kolegyně mockrát děkuji. Možností využití jecelá řada a věřím, že se toto téma na spomocníkovi ještě objeví.

Pokud jde o komentář kolegyně Pilařové, myslím, že to chce jen chvíli počkat. Tak jako se roztrhl pytel s blogovacími prostředími, se to jistě stane i s glogovacími (poprvé používám tohle slovo).

3.Autor: Mgr. Hana PilařováVloženo: 07. 11. 2011 16:39

během toho roku a půl, co jsem potkala Glogster, jsem jiný podobný systém nepotkala. :) Je škoda, že u nás je glogování tak málo známé, zvláště když kořeny Glogsteru vedou do Čech :)

4.Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 07. 11. 2011 17:31

Ani já jsem se dosud s výrazem "glogovat" nesetkal. No co, můžeme přece být občas v něčem první. Zase tak často se to nestává. Pokud je tomu tak, pak je třeba Petře gratulovat!

5.Autor: RNDr. Jitka RambouskováVloženo: 07. 11. 2011 19:11

O Edu.Glogsteru jsem na portále psala v článku http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/11447/EDUGLOGSTER-VE-VYUCE.html. Je škoda, že v současnoti se jeho využití hodně zkomplikovalo.

6.Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 07. 11. 2011 21:56

V květnu mi to uteklo. Škoda, určitě bychom ho minimálně odkázali. Dík za upozornění.

7.Autor: Mgr. Hana PilařováVloženo: 07. 11. 2011 22:22

A ve WIKI máme odkaz už od dubna 2011 (http://wiki.rvp.cz/Kabinet/Online_n%c3%a1stroje/2.ZV/V/IKT/Zpracov%c3%a1n%c3%ad_a_vyu%c5%beit%c3%ad_informac%c3%ad/Gloster_EDU) :)

8.Autor: Barbora ObytováVloženo: 08. 11. 2011 09:57

Dobrý den.

Paní Mgr. Pilařová - EDU se i nadále dá používat pod učitelskou verzí, více informací najdete zde: http://edu.glogster.com/product-information

Samozřejmě také děkujeme za pochvalu!

Pane Rusek - pokud používáte naši službu, jsme velmi rádi.

Pokud by někdo z diskutujících měl problém, dotaz týkající se Glogsteru, neváhejte nás kontaktovat!

glogster@glogster.com

Děkujeme ještě jednou všem uživatelům!

9.Autor: RNDr. Jitka RambouskováVloženo: 08. 11. 2011 10:57

Nechci dál rozviřovat diskusi, ale učitelská verze, kde mám jenom svůj účet a neřidím žákovské, snad ani učitelská není. 

10.Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 08. 11. 2011 12:40

Když už se tak předháníme, kdo o Glogsteru informoval dříve, v Odkazníku je od 18.12.2008. Máme v databázi i datum vložení. Spolupráce našich učitelů s autory by jistě byla velmi přínosná. Tak ji zkuste navázat. Děkujeme za zájem!

11.Autor: Barbora ObytováVloženo: 08. 11. 2011 13:06

Paní Rambousková - nevím, zda jsem Váš příspěvek pochopila dobře, ale pro učitele je vhodná verze edu.glogster.com a tam můžete mít pod jedním účtem své studenty (počet závisí na tom, jaký druh licence(produktu) si vyberete.

12.Autor: RNDr. Jitka RambouskováVloženo: 08. 11. 2011 15:02

Jistě, využívala jsem, ze 100 studentů nejdříve klesl počet na 50 a teď ve free na nulu. "Své" studenty mám šedé a těžko opravím třeba jejich heslo. Takže tento účet opravdu mohu nazvat učitelským jenom těžko. Všechny další placené varianty jsou mi jasné.

13.Autor: E KocourekVloženo: 08. 11. 2011 17:00

Tak že prý "stačí se zaregistrovat na patřičném místě". Původně jsem se obával, že (někteří?) místní autoři budou ("jenom") mystifikovat studenty. Ale teď to vypadá ještě hůř.

Víte, na webu lze publikovat i BEZ registrování se na patřičném místě. Hádejte jak.  

14.Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 09. 11. 2011 00:01

Vypadá to, že tento produkt přece jen zase tak perspektivní pro naše školy nebude. Právě proto je soustavná výměna informací a názorů nezbytná.

Pro pana Kocourka, prosím, mějte pochopení. Od té doby, co jsem ho vyzval, aby sám napsal něco hodnotného, nás nemá rád. Nejsem si úplně jist, zda tvrzení, že záměrně mystifikujeme studenty již není porušením etických zásad diskuze na portálu (http://autori.rvp.cz/obecne-informace/netiketa)?

15.Autor: Barbora ObytováVloženo: 10. 11. 2011 15:55

Pane Brdičko, proč si myslíte, že to není vhodné pro naše školy?

16.Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 10. 11. 2011 17:31

Sám jsem produkt zkoušel pouze povrchně a je to již dost dlouho. Ze zde realizované diskuze vyplývá, že obchodní politika provozovatele je i u EDU verze zřetelně komerční. Proto jsem dospěl k názoru, že tato aplikace nebude pro naše školy zcela ideální. Existuje mnoho možností, jak využít jiné nástroje. Uznávám ale, že Glogster lze celkem hezky použít i bez speciálních EDU funkcí v základní volné verzi. Něco velmi podobného se děje běžně. V okamžiku, kdy je produkt využíván, snaha ho prodat vede ke snížení jeho využitelnosti. Zažil jsem to již mnohokrát. Naposledy se mě to dotklo u Ningu. Takže nám nezbývá, než si zvyknout a stále hledat. Jistě nečekáte, že budeme platit!

17.Autor: Barbora ObytováVloženo: 11. 11. 2011 14:06

Díky za Váš názor. Jen bych chtěla podotknout, že EDU verze (od LIGHT) je zcela bez reklam, tudíž není komerční. A jakmile je produkt prodán, tak se naopak jeho využitelnost zvyšuje s nástupem mnoha funkcí, o kterých nevím, jestli víte. Glogster EDU se dá využít mnoha různými způsoby a ulehčuje spoustu práce učitelům a studentům ulehčuje učení :)

18.Autor: Mgr. Hana PilařováVloženo: 11. 11. 2011 14:46

Jako učitelce informatiky mi  minulá verze EDU Glogsteru vyhovovovala. Mohla jsem v klidu spravovat žákovské účty, mohla jsem jednoduše sledovat výsledky práce žáků. Mým cílem bylo dát jim do ruky nástroj a naučit je s ním pracovat. Vím, že v placené verzi pak byly některé možnosti další, ale free verze mi pro to základní seznámení stačila. Vzhledem k tomu, co všechno jsem v rámci informatiky chtěla pojmout, jsme glogsteru jako nástroji věnovali asi 5 hodin.

Současná podoba v neplacené verzi mi již tenhle luxus správy a snadné orientace nedává a kvůli opravdu pár hodinám, které by na seznámení s touto aplikací padly, nehodlám platit ani tu nejnižší platbu.

A o tom je celá tahle debata pod článkem. Nikdo nezpochybňuje užitečnost aplikace, ale pozastavujeme se nad změnou účtů a funkcí.

19.Autor: RNDr. Jitka RambouskováVloženo: 11. 11. 2011 15:26

Plně souhlasím. Mrzí mne, že nebyla zachována ani možnost spravovat již existující účty. Právě dnes mi 5 žáků odevzdávalo práci a vybrali si formu glogu.A moc se divili, že jejich práce nevidím a musí mi posílat odkaz ne ně ještě jednou.

A právě dnes mne kolegyně požádala o založení účtů, aby je využila v hodinách českého jazyka. Loni vytvářela s dětmi a systém ji vyhovoval. Letos využijí jinou službu.