Teoretická zkouška oboru vzdělání Praktická škola dvouletá: ruční práce
Pedagogům žáků se speciálními vzdělávacími potřebami předkládáme jedno z témat teoretické části závěrečné zkoušky, která se týká odborného předmětu ruční práce. Toto téma je vyjmuto ze souboru Jednotné zadání závěrečných zkoušek oboru vzdělání Praktická škola dvouletá pro rok 2012/2013, který vznikl v Národním ústavu pro vzdělávání v loňském roce.
V tomto materiálu bylo doporučeno doplnit jakékoliv téma ústní zkoušky o jednu otázku z Obecného přehledu ze světa práce a finanční gramotnosti. O doplnění, resp. nedoplnění této otázky, je třeba rozhodnout na základě typu a stupně postižení a individuálních schopností zkoušeného žáka. Pokud bude otázka ze světa práce a finanční gramotnosti k tématu doplněna, může ji žák zodpovědět na počátku, v průběhu nebo na konci ústní zkoušky. Časový limit na zodpovězení této otázky je u ústní zkoušky minimálně 2 minuty, maximálně 4 minuty.
Pro žáky praktické školy dvouleté je pro realizaci teoretické zkoušky nezbytné zajistit vhodné podklady (např. ukázky materiálů, výrobků, obrázky, schémata apod.).
Téma teoretické zkoušky z odborného předmětu ruční práce: polytechnická dílna
Odborné otázky /úkoly:
- Popište nám prostory polytechnické dílny a vybavením. Využijte fotografie.
- Jak využíváte výškově stavitelný stůl při práci?
- K čemu se používá tavná pistole?
- Jaké elektrospotřebiče jsou součástí dílny?
- Jak udržujete v polytechnické dílně pořádek?
- Třídíte vyprodukovaný odpad?
Podklady pro žáka:
- Fotografie elektrospotřebičů (vařič, mikrovlnná trouba, pájka, tavná pistole, aku-vrtačka)
- Fotografie dílny
- Fotografie materiálů a pomůcek.
Hodnocení žáka:
- Zkoušení spočívá v rozboru pracovních zkušeností, které žák získal ve výuce, na pracovišti nebo v rodině. Zásadně nejde o ověřování paměťového osvojení teoretických a encyklopedických vědomostí.
- Vyučující se žáky vedou dialog, popř. opravují nesprávné výroky. Případné doplňující otázky zadávají formou, která umožní žákům poukazovat na konkrétní příklady řešení a uplatnit praktické zkušenosti.
- Hodnocení otázek ze světa práce a finanční gramotnosti ovlivňuje celkové hodnocení výkonu žáka u teoretické ústní zkoušky maximálně v rozmezí jednoho klasifikačního stupně. Pokud však žák neuspěje v rámci odborných otázek, je klasifikován stupněm „5 – nedostatečný“, i kdyby otázku z tohoto bloku zodpověděl správně.
Jednotné zadání závěrečných zkoušek tohoto oboru vzdělání bylo vytvářeno vyučujícími odborných škol, které obor vzdělání Praktická škola dvouletá vyučují, ve spolupráci s pracovníky NÚV. Pro tvorbu podkladů obsažených v JZZZ bylo využito zkušeností z vývoje nové závěrečné zkoušky pro obory středního vzdělání s výučním listem.
AUTORKY TÉMAT JZZZ:
Libuše Kubíčková, Mgr.; Martina Lukšová, Mgr.; Lenka Žádníková, Mgr.; Zuzana Fořtová, Mgr.; Pavla Šedivcová, Mgr.